Jump to content

Nå skal båten hjem til mamma!


Fru Stormsvale

Recommended Posts

I morgen skal vår første båt noensinne komme hjem til oss, hurra!

 

Jeg tror jeg kommer til å puste roligere når den er vel hjemme, tenk på alt den skal igjennom: Heises opp på lastebilen, så langs veien i timesvis før den må gjennom lufta igjen, grøss og gru!

 

Puuuuuuh, så deilig det blir når den er på vannet og motoren forhåpentligvis starter og vi kan gå ombord!

 

Fortell meg at sånne kranmenn vet hva de gjør, og kryss fingrene!

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

Det går nok bra. Gratulerer forresten :smiley:

 

Jeg var ikke så høy i hatten da prosjektet mitt kom hjem, jeg svettet litt når båten hang over garasjetaket..

Noe som også bekymrer meg litt er at de bruker så smale løfteåk, jeg syns det klemmer vel mye på skroget

Link to post
Share on other sites

Kranmenn vet hva de gjør, iallefall han som løftet båten min :cheers: Det var helt utrolig hvordan han klarte å manøvrere den store kranbilen gjennom veien til huset vårt som er full av trær, biler osv.. Når folk er på besøk hos oss pleier de å stoppe utenfor i veien fordi de ikke tør å kjøre ned på gårdsplassen fordi det er trangt der, men kranbilen ga gass og kjørte ned og heiset båten rolig og kontrollert. Jeg var nesten skremt da båten hang 4-5 meter utenfor bilen langt oppe i lufta.. At han tør! :lol:

 

Jeg tror det går veldig bra, jeg :wink:

Link to post
Share on other sites

Stort sett så går det veldig greit. Jeg har som signaturen sier, en seilbåt på 9,5 meter med ei mast som er noen meter lenger. alt i alt veier det vel mellom 4500 og 5000 kg. Som seilærn så bor jeg slik til at besøkende okker seg og ikke forstår hvordan vi kommer frem om vinteren. Jeg har funnet meg en fast kranbilsjåfør som fikser dette uten nøling eller usikkerhet, det er ca 15 cm fri plass på sidene av bilen når han rygger opp i tunet. Han var her i går og henta båten, ikke noe problem i det hele tatt. Dise gutta gjør dette hele året og har kontroll.!! Håper dere får en flott sommer på mjøsa. Vi fikk som sagt båten på vannet i går og allerede nå maser ungene om båttur. Bedre halvdelen er på seilkurs i kveld og i morgen, så det tegner til å bli en aktiv båtsommer

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!!

 

Dette går helt fint. Tipper dere gleder dere omtrent som unga på juleaften!!

 

Kranførere vet hva de gjør, og dette gjør de hele tiden. Ikke noe å bekymre seg for.

 

Det er meldt knallvær i helga, så det blir vel en jomfrutur da? Vi skal selv endelig heises ut i morgen. Alt er klappet og klart, og sengene er redd opp.

 

Lykke til!

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Det er meldt knallvær i helga, så det blir vel en jomfrutur da? Vi skal selv endelig heises ut i morgen. Alt er klappet og klart, og sengene er redd opp.

 

Vi skal ut, ja! Planlegger 50 runder rundt Skibladner for å feire! ;)

God tur i morgen, Ben Sin! Godt å høre at pussingen endelig tok slutt!!!

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

Og når dere skal legge til - uansett hvor lav fart dere har og hvor vindstille det måtte være - er det greit å minnes Børresens ord: det er vanskelig å legge til..

Det kan gjerne gi litt økt selvtillit å vite at også de med mest erfaring sliter med enkelte oppgaver ombord.

Link to post
Share on other sites

Tja, vet nå ikke helt jeg... i Randesund gikk det ikke helt etter planen...

 

Fri og bevare meg! :cryin:

Mannen min har reist til Tønsberg i kveld, han skal være følgebil i morgen. Jeg tror jeg tar meg en tur på kaffebar til jeg får beskjed om at båten er trygt på vannet...

 

Og når dere skal legge til - uansett hvor lav fart dere har og hvor vindstille det måtte være - er det greit å minnes Børresens ord: det er vanskelig å legge til..

Det kan gjerne gi litt økt selvtillit å vite at også de med mest erfaring sliter med enkelte oppgaver ombord.

 

... og lagt til! ;)

Takk for oppmuntringene! :smiley:

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

. Jeg tror jeg tar meg en tur på kaffebar til jeg får beskjed om at båten er trygt på vannet...

... og lagt til!

God idè. Det er utrolig hvor stor båten blir når den kommer opp på land, er så engstelig at jeg blir nesten syk hver gang båten skal opp eller ut, selv om vi kjører den opp på henger selv. Men det er nå litt spennende også da, så jeg klarer ikke å holde meg borte. Gled deg til den følelsen av lettelse og forventning som kommer når båten endelig flyter.

Lykke til :flag:

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt.

Jeg forstår at båteiere er spendte og nervøse, når "ungen" skal heises/flyttes. Men det går veldig bra i 99,9% av tilfeldene. Klart at der kan inntreffe uheld, men tro meg, der er ganske strenge regler mht. kontroll av utstyr, det gjelder løftestropper og utstyr ellers, så du skal ikke være redd; båten er helt sikkert i de beste hender. Jeg har kjørt kranbil i 18 år, så jeg veit hvordan du har det, men du må huske på at "kranmanden" gjør dette mange gange daglig, og at det er like interesant for ham, som for deg at oppdraget blir uført på rett måte.

Ellers har jeg erfart ( og det har de fleste av kolegaerne mine også ) at de fleste båteiere foretrekker at "kranmanden" heller steller litt med rederinden, enn å løfter båten.

 

Tro meg, dette går veldig bra.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt.

 

Har vært interessant å følge denne babyen fra famlende!! unnfangelsen til den nå kommer hjem.

 

Kjøpte en Draco fra Vestlandet for noen år siden. Den kom landeveien trengt litt på skrå ned i "kassa" på en trailer (Dracoen var 250 cm brei og kassa på traileren var 250 cm brei - utvendig målt). Trailerkassa var så høy at ingen av kranene i båthavnene her i by'n kunne løften den ut, så jeg måtte ha assistanse av 50 tonns mobilkrana til Borg Havnevesen. Mye "drama", men hel og trygg kom hun på vannet og alt fungerte. Det pleier å gjøre det.

 

Håper dere får det riktig så trivelig med den. Følger gjerne med på en tråd om hvordan det går den første tida som ferske båteiere.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Fri og bevare meg! :cryin:

Mannen min har reist til Tønsberg i kveld, han skal være følgebil i morgen. Jeg tror jeg tar meg en tur på kaffebar til jeg får beskjed om at båten er trygt på vannet...

... og lagt til! ;)

Takk for oppmuntringene! :smiley:

 

:lol::lol: var ikke meningen å skremme deg av. Som flere sier; løft av båt gjøres mange hundre ganger til dagen rundt om og i 99 % av tilfellene går det bra. Men har erfart at det kan lønne seg å se ann hvem en bruker. Noen er erfarne, andre ikke. Og ikke minst er det stor forskjell på hvordan de holder utstyret vedlike. Lokalt har vi f.eks. noen som er "petimetre" med bil og utstyr og vasker reimer for hvert løft, mens vi har andre som kjører rundt i en skraphaug av en bil. Jeg velger iallefall med omhu.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Men har erfart at det kan lønne seg å se ann hvem en bruker. Noen er erfarne, andre ikke.

 

Du er til strålende hjelp i beroligebransjen, du Swande! Det var et godt råd nå som båten befinner seg oppå lastebilen, på vei hit. :crazy::lol:

 

Har fått hjelp herfra til å velge kranmann, så den saken er grei. Nå er det tre timer til :flag::flag::flag:

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

Hvordan utstyret ser ut ved første øyekast er ikke alltid det viktigste. Her i distriktet har Liens transport en høy stjerne når det gjelder båttransport. De har drevet med dette i mange år og det er stort sett bare dette de driver med. Far sjøl kjører den eldste, en gammel Scania snutebil (86 Super) men jeg vil ikke påstå at noen er bedre til båttransport..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Du er til strålende hjelp i beroligebransjen, du Swande! Det var et godt råd nå som båten befinner seg oppå lastebilen, på vei hit. :crazy::lol:

 

Har fått hjelp herfra til å velge kranmann, så den saken er grei. Nå er det tre timer til :flag::flag::flag:

:lol: Det går nok bra skal du se. Og det kan jo ikke annet en å gå galt :lol::lol: .Neida, slapp av. Det g :lol: går bra.

 

Hvordan utstyret ser ut ved første øyekast er ikke alltid det viktigste. Her i distriktet har Liens transport en høy stjerne når det gjelder båttransport. De har drevet med dette i mange år og det er stort sett bare dette de driver med. Far sjøl kjører den eldste, en gammel Scania snutebil (86 Super) men jeg vil ikke påstå at noen er bedre til båttransport..

Lien er kurrant. Imponerende bilkunnskaper. Skulle nesten tro det var en mann som skrev... :wink:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!

 

Enig, båt i kran er helt feil, har sjelden vært så svett - i tillegg klarte kranmannen min å overse treblokkene jeg hadde tatt med til ham slik at badeplatformen sprakk... Lækkert - nei!

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...