Jump to content

Motorvalg i Draco 2400 Styling


Kruse Knallkul

Recommended Posts

Hei forumister!

 

Jeg har brukt søkefunksjonen på forumet uten å finne et entydig svar så da må jeg spørre menigheten.

Jeg er på jakt etter en Draco 2400 Styling, har likt denne båten helt siden jeg første gang så den i hallen på Loga en gang på 80-tallet. Markedet flommer ikke akkurat over med disse båtene, men jeg ser en tendens til at bensinutgaven ligger 100.000 - 150.000kr lavere i pris enn de med dieselmotor.

Er det verd de ekstra kronene med dieselmotor?

Hva kan jeg forvente av forbruk på crusing speed? (Diesel er forløpig rimeligere men hvor lenge varer det med de rød-grønne?)

Hvor stor motor bør jeg ha i denne båten for å kunne kjøre komfortabelt og hva er å foretrekke, volvo eller merc?

 

Mange spørsmål fra en førstegangskjøper av egen "stor" båt.

 

Kruse

Link to post
Share on other sites

Hei! og velkommen til forumet!

 

For å si det sånn - hvor mange sesonger kan du kjøre bensin på de 100 -150 000 du sparer?

Hvis du kjøper en bensin og sparer 150000 i forhold til diesel - da er du jo godt på vei til en flott dieselmaskin for de 150000 du "sparte" på båten.

 

Flere for og imot argumenter kommer helt sikkert.

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Kommer litt an på hva slags motor som sitter i den, V8 bensin :confused: er tørst, men det tar nok lang tid før du har spart inn kr.150.000 i drivstoffutgifter selv om du hadde kjøpt diesel. Jeg har ikke forbrukstall på slike motorer, men det får du sikkert av noen her på nettet, så blir det er regnestykke.

Som Alf Kåre sier så er du på god vei til å ha tjent inn en diesel motor med det prisavslaget hvis du ville byttet motor. Ville tro en moderne motor rundt 200-250 hk hadde passet denne båten bra. Noen av de gamle V8 var litt tunge for denne båten mener jeg å ha hørt. Tror ikke de spiller så mye rolle om det er Volvo eller Merc, da prisen på en ny motor sikkert er viktigere.

 

Det ligger noen i erfaringsdatabasen her på forumet Draco 24

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

(Diesel er forløpig rimeligere men hvor lenge varer det med de rød-grønne?)

Uansett bruker en diesel ca 30% mindre drivstoff. Er mer driftssikker og gir betydelig redusert risiko for brann.

Du får sannsynligvis også igjen en god del av prisdifferansen når du selger båten. I sum skal det mye til at det ikke lønner seg med diesel.

Det har også med psykologi å gjøre, man kan glede seg litt over at man har diesel hva gang man fyller... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den dagen du selger igjen får du mer igjen for en diesel selv om det skulle bli avgiftsökning på diesel. Ved å kjöpe bensin har du ikke 150 000 å bruke opp på drivstoff. Det som er forskjellen er rentekonstnaden på å ha lån som er 150 000,- höyere. Per år med en rente på 5-6% så blir forskjellen i eiekostnad på en diesel kontra bensin ca. 5 000,- etter skattefradrag. Dvs. at du har kr. 5 000 ekstra å kjöpe drivstoff for med en bensinmotor. Så får du regne på forskjellen i forbruk med diesel/bensin samt se på fordeler/ulemper med bensin kontra diesel. Kjöper du en gammel motor må du regne med avbrutte båtturer å höyere vedlikeholdskostander. Det beste etter mitt syn er å ha en båt med en ny/ere motor enten det er bensin eller diesel. (Kjenner man historikken kan en gammel motor väre bra, men 20 år er 20 år.)

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode innspill.

 

Brannfare, støy, lukt, V8 godlyd og videresalg er gode argumenter. 150.000 spart på innkjøp kan gi god startkapital til et motorbytte senere.

En foreløpig konklusjon blir da at har båten relativt ny motor kan det være verd 150.00 ekstra, iallefall med dieselmotor. Gammel diesel er ikke verd den ekstra ivesteringen.

 

Jeg bør da se etter en gammel, rimelig bensinutgave for motorskift eller en med relativt ny diesel.

 

Neste frågan blir da følgende: hva skal jeg gå for ved et motorskift? kdtrading hadde mye fint, det ligger div på finn.no og andre nettsider.

Er motorskift på disse båtene bolt-on eller må det støpes ned nye motorfester. Hva med drevet, er det slik at en utsparring for volvo eller merc passer overens eller er jeg stuck til en type drev? Skifter jeg motor har jeg lyst til å gå for ny pakkeløsning med drev også, gjerne duoprop eller bravo 3.

 

Kruse

Link to post
Share on other sites

Ser du på de finn.no akkuratt nå så er det ikke så stor forskjell i pris på 24 Styling med bensin eller diesel. Men skal du betale litt ekstra for en med diesel så skygg unna de med en gammel sliten AQAD40B. Motoren er for liten til båten og så er det ikke den mest intresante motoren på bruktmarkedet.

 

Her får du en med Mercruiser D4,2 fra 1996 til 390'. :yesnod: Samme pris som mange forlanger for en med bensin.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg også støtter SF med anbefaling om Steyr, har nettopp kjøpt en slik pakke til min båt. Men hvorfor Bravo3 på en 24 foter? Drevet i seg selv koster ca 6000 mer og er ikke avskrekkende. Et sett med propeller koster minimum 16tusen, noe som der i mot er ganske avskrekkende. En god stålpropell til Bravo1 får du får 4 til 5 tusen. Med bravo1 får du mest sannsynlig bedre toppfart og kansje ørlite høyere marsfart. Eneste fordelen med et bravo3 er bedre akselerasjon, men skåret i gleden er at vi snakker om tidels sekunder. Merkbart? Tviler sterkt... Ikke la deg lure av forhandlere som snakker om 2 til 3 knop høyere fart med Bravo3 og heller ikke la deg lure av dem som allerede er blitt lurt. Forhandleren ser helst at du kjøper bravo3 fordi det koster litt ekstra, deretter flår han deg ved å selge deg rådyre propeller. Velger du Bravo1 er det flust av leverandører og du er ikke låst mot å kjøpe orginale propeller i fra Mercruiser. Det er også lettere å finne propellen som er ideell for nettopp din båt med et Bravo1 drev, og mye billigere å eksperimentere litt på egenhånd.

Et bravo3 vil også være mer sårbart pga. flere bevegelige deler som er spinklere enn en solid aksling på Bravo1. Økt behov for service er lik større kostnad.

 

Når det gjelder manøvrering så synes jeg båten min var helt forferdelig med duopropp. Når jeg bakket og svingte gikk båten bare sidelengs på skrått bakover. Med bravo1 svinger den når jeg bakker. Dette førte til masse banning i fra min side i fjor sommer. To kontraroterende propeller samler propellstrømmen til en mer konsentrert stråle. Dette fører til at propellene blir tyngre å vri med seg i svingen. På en liten og lett båt så fører dette til at båten går forover og sidelengs i stedet for å svinge i lave hastigheter. Mest merkbart akterover, men også forrover. På en større og tyngre båt vil dette stille seg annerledes.

 

Nok en gang kommer Hydrox og tømmer bensin på bålet.... :cool:

 

PS: Om du finner en brukt båt som allerede er utstyrt med et Bravo3 drev så gjør jo ikke det noe. Det er gode drev selv om effekten av dem er noe oppskrytt.

Link to post
Share on other sites

har akkurat skiftet motor i min båt, hadde en merc. v8 260hk, den brukte 27l i timen på fin masjfart. sånn som prisforskjellene på bensin og diesel her på stedet måtte en diesel bruke 57l pr time for å bli like dyr i forbruk! men innkjøp av ny volvo d4 kom på rundt 300 000! man kan jo argumentere fram og tilbake til man blir blå uten å finne det sikre svar på hva som lønner seg! tror jeg blir å nyte båtlivet mer nå da det blir noe hyggeligere å fylle tanken! hadde aldri noe problemer med 8rn, men tanken på brannfaren lå alltid i bakhodet, blir det fukt på det elektriske, blir det fort overslag, og med det økt risiko! håper du finner ut av det! forresten pen båt du er ute etter! lykke til!

Link to post
Share on other sites

Her får du en med Mercruiser D4,2 fra 1996 til 390'. :yesnod: Samme pris som mange forlanger for en med bensin.

 

Er Merc D4,2 kraftig nok da? Jeg ønsker ikke en motorpakke jeg må tyne for å få i plan når jeg har noen venner ombord. (det meste planer jo når man er alene og har 1/4 tank)

 

Kruse

Link to post
Share on other sites

Solgte min 87 modell 2400 Styling for et par år siden. Oppgraderte båt med en 2003 Mercruiser 5.0 MPI på 260 hk med Alpha one drev. Nydelig motor, vibrasjonsfri og støysvak. Ca 35 liter i timen på marsjfart 23 knop. Toppfart 32 knop. Riktig motor for denne båt. De fleste antar jeg kjører vel ikke stort mere enn en 50 - 60 timer i løpet av en sommersesong. Da blir ikke regnestykket så ille alikevel. Med en dieselmotor får du mere støy, vibrasjon, veier mer ( litt avhengig av motorvalg ). Argumentet med at en bensinmotor er mere brannfarlig enn en diselmotor kjøper jeg ikke sånn uten videre. De aller aller fleste båtbranner forårsaket av drifstoff lekkasje oppstår i båter med dieselmotorer installert. Kanskje det har noe med at de som har bensinmotorer foretar hyppigere kontroller i motorrom og er mere påpasselige med gode rutiner for vedlikehold. Vet ikke. Uansett, lykke til med valget.

Link to post
Share on other sites

Er Merc D4,2 kraftig nok da?

Kruse

 

 

Tja det er det som er det store spørsmålet, 220 HK burde være nok. Selv har jeg en Steyr 246 i en Sea Ray 24 fot Sundancer som er omtrent samme størelse som Draco'en. Denne motoren har 240 HK på veiva og ca 220HK på propellene. Med kun bruk av powertrim på Bravo 3 drevet så drar jeg den lett i plan med fulle tanker, bagasje og 8 voksne karer i båten. Samtlige sittende ute bak i båten. Klarer da ca 33 knop mot 35 knop med kun to mann i båten.

 

Klarer du det med Bravo 1 Hydrox :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Holder for meg.

 

Gitt at servicer er fulgt og normalt med timer på motor: Hvor gammel kan en motor være før jeg bør styre unna på generelt grunnlag? 20 år er nevnt tidligere i tråden og det er jo forståelig, men har 10 år gamle motorer "ny" teknologi, drivstofføkonomi og driftssikkerhet.

Jeg spør siden en merc D4,2 1996 fikk tommel opp her tidligere.

 

K

Link to post
Share on other sites

Klarer du det med Bravo 1 Hydrox :wink:

Med en 19 tommers pitch skal nok det der gå helt fint, med 21 tommer vet jeg ikke. Må bare komme meg hjem i fra denne nordsjøjobben min så skal jeg prøve. En kompis av meg har en 23FC, samme skrog som i min båt. Han har en FNM maskin på 225 svinghjulshester og bravo1 med 19 tommer. Jeg har litt flere hester, litt mere dreiemoment men samme utveksling på drevet. Båten til kompisen min later til å gå det samme uansett hvor mye vi laster den og komme i plan er ikke noe problem. Med en 21" funker båten hans helt ok, men han mister da litt turtall med last i båten. Håpet mitt er å kunne drive en 21", da skal jeg være tett på 40 knuter på fullt. Begynner med en 19" under innkjøringen i hvert fall.

 

For å ikke være helt OT så må jeg si meg enig i at 240 gamp bør holde plenty i en Draco på 24 fot. Blir nok ikke noen sinke i fjorden. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Har selv 22p propeller og makser på 35 knop omtrent uansett last. Har da 4100rpm. Turtallet på 246 er noe lavere enn på 256 og den er oppgitt til maks 4100. Tror nok jeg kunne fått noe mer på topp med større propeller men jeg må si jeg ble imponert når jeg lastet båten fullt med 8 personer og når turboen begynnte å ladde for fullt så skjøt den båten ut av vannet og opp i 33-34 knop på null komma nix. Bravo 3 vet du :wink:

 

Steyr med Bravo 3x hadde blitt bra i en Draco 24 det.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Finner ikke data på 246 men 236 har da turtall på 4300, det samme har 256K, 256H har 4500...

Noe som sier meg at du burde kjøre den opp til 4300 også...

 

 

Jeg har data på 246 og den er rated til 4100 rpm, altså noe lavere enn 236 på 4300 rpm og 256 på 4500.

Min 246 har bla andre stempler enn 236'en som du har. Hvorfor de har valgt å legge 246 noe lavere i turtall vet jeg ikke men det har dem.

 

Men nå sporer vi ihvertfall av fra Draco 24 Styling :lol:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ser du på de finn.no akkuratt nå så er det ikke så stor forskjell i pris på 24 Styling med bensin eller diesel. Men skal du betale litt ekstra for en med diesel så skygg unna de med en gammel sliten AQAD40B. Motoren er for liten til båten og så er det ikke den mest intresante motoren på bruktmarkedet.

 

Her får du en med Mercruiser D4,2 fra 1996 til 390'. :yesnod: Samme pris som mange forlanger for en med bensin.

 

Har kikket på denne båten og slått den fra meg. Båten var så godt som original bortsett fra "ny" motor. Ingenting extra og selv om den var godt vedlikeholdt var den moden for div oppgraderinger.

 

K

Link to post
Share on other sites

Men hvordan er det med motorskifte? Er dette bolt on eller må jeg støpe fast nye motorfester?

 

Kruse

Jeg har under mitt motorbytte laget en tråd her inne som beskriver motorbytte i min båt. Her er link til den.

Helt bolt on eller plug and play er det ikke, men nesten. Er du noen lunne nevenyttig så skulle det ikke by på all for store problemer. I korte trekk så består installasjonen av motor, transom og drev. Transom er den delen som monteres på akterspeilet i båten, drevet monteres på utsiden. På innsiden av transom monteres motorenes aktre labber mens motorens framre labber monteres på fundamentet i båten. Framme må du kansje bygge opp med klosser for at motoren skal få riktig oppretting mot lageret i transom. Har brukes en tolk som du stapper inn gjennom transom i fra utsiden, når tolken går inn er motoren riktig opprettet. Veldig enkelt i forhold til oppretting med ur og føleblader slik som i båter mad aksling.

Kan jo nevne at en kompis av meg satte motorbytte i en Windy 23FC ut til fagfolk. Etter å ha fulgt mitt prosjekt er han fast bestemt på å gjøre jobben selv neste gang. Mye enklere enn han hadde sett forr seg.

Et tips er i hvert fall å kjøpe en båt som har en salgbar maskin.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...