Jump to content

Motorvalg i Draco 2400 Styling


Kruse Knallkul

Recommended Posts

Omfanget av arbeid er mye avhengig av hvilket drev som stod på sist og hvilket du skal montere. Som du ser av tråden til Hydrox måtte han støpe igjen hekken og skjære nytt hull til Bravo drevet da dette krever mindre hull enn VP 290 drev.

 

Steyr sine maskiner kan leveres tilpasset for VP 290 drev, slik at du evt kan bruke drevet du har. Men skal du kjøpe en komplett pakke med ny motor og nytt drev så er det Bravo som teller.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Omfanget av arbeid er mye avhengig av hvilket drev som stod på sist og hvilket du skal montere. Som du ser av tråden til Hydrox måtte han støpe igjen hekken og skjære nytt hull til Bravo drevet da dette krever mindre hull enn VP 290 drev.

 

Steyr sine maskiner kan leveres tilpasset for VP 290 drev, slik at du evt kan bruke drevet du har. Men skal du kjøpe en komplett pakke med ny motor og nytt drev så er det Bravo som teller.

Det var litt halveis feil SF, hadde det stått et 290 drev på båten min kunne jeg brukt adapterplaten til Mercruiser og montert Mercruiser transom på denne. Det var jo i utgangspunktet planen min.

På båten min stod det et Volvo DP-S drev som var montert på en Volvo adapterplate. DP-S og SX drevet til volvo har samme hekkutskjæring som mercruiser drev. Orginalt var det et 290 drev på båten min, i 98 ble det montert ny maskin med DP-s drev og der kom volvo adapterplaten inn i bildet.

-For å montere en Mercruiser adapterplate må 290 hullet utvides litt øverst i hullet.

-For å montere Volvo sin adapterplate må 290 hullet utvides nede i hullet.

Det var dette som var bøgen min, adapterplaten til Mercruiser dekket ikke hullet mitt. I så tilfelle måtte jeg montert drevet 3cm for lavt. Hadde jeg gjort det hadde jeg sikkert ikke klart mer enn litt i overkant av 30 knop og båten hadde overplant og blitt ustabil. Han som støpte i båten min sa til meg at dette var triste greier, akterspeilet i fra 89 var i en meget god tilstand. Han mente også at dette var noe volvo sikkert hadde gjort på pur F for å hindre kunder i å gå over til fienden.

Link to post
Share on other sites

Tja, feil var det vell ikke, jeg tok bare kort versjonen og droppet hele runden med adapterplaten. Hullet i båten din var vell til et 290 drev og du skulle endre til Bravo? Og løsning ble å støpe igjen :wink:

 

Men jo jeg hadde ikke fått med meg at 290 hullet var endret for å tilpasse det VP DP-S adapterplate og at det var grunnen til at Bravo adapterplaten ikke passet.

 

Men skal du skifte til Bravo derv i en eldre Draco med VP 290 så betyr det i praksis å kjøpe inn en dyr adapterplate eller støpe igjen og skjære ut nytt hull.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg kjøpt en D3 med DP-S drev så hadde jo jeg sluppet billig unna. Men den maskinen tror jeg ville blitt all for liten i båten min. Det tror jeg også den vil bli i en 24 fots draco. D4 260 mente jeg var for tung for båten min, det var VP forhandleren i Bergen enig med meg i. Grønnmalingen har sikkert et høyt blyinnhold:crazy: Rart at de kan lage en kompakt maskin og helt glemme å tenke på vekten, 640kg før man fyller vann og olje. Steyr 256 er 425kg med drev om jeg ikke husker feil.

 

Mottoet min under prosjektet mitt var å ta problemene etter hvert som de dukket opp. Har lært litt om hva som passer og ikke passer i hvert fall. Kjøpe båt med Volvo adapterplate kommer jeg ikke til å gjøre flere ganger..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...