SF Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Omfanget av arbeid er mye avhengig av hvilket drev som stod på sist og hvilket du skal montere. Som du ser av tråden til Hydrox måtte han støpe igjen hekken og skjære nytt hull til Bravo drevet da dette krever mindre hull enn VP 290 drev. Steyr sine maskiner kan leveres tilpasset for VP 290 drev, slik at du evt kan bruke drevet du har. Men skal du kjøpe en komplett pakke med ny motor og nytt drev så er det Bravo som teller. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Burde vel passe fint med en D3-190 også i en 24 foter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Tja, tror jeg hadde sjekket med noen som har prøvd først. Den kan bli litt snau, Draco'en er tung. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Omfanget av arbeid er mye avhengig av hvilket drev som stod på sist og hvilket du skal montere. Som du ser av tråden til Hydrox måtte han støpe igjen hekken og skjære nytt hull til Bravo drevet da dette krever mindre hull enn VP 290 drev. Steyr sine maskiner kan leveres tilpasset for VP 290 drev, slik at du evt kan bruke drevet du har. Men skal du kjøpe en komplett pakke med ny motor og nytt drev så er det Bravo som teller. Det var litt halveis feil SF, hadde det stått et 290 drev på båten min kunne jeg brukt adapterplaten til Mercruiser og montert Mercruiser transom på denne. Det var jo i utgangspunktet planen min. På båten min stod det et Volvo DP-S drev som var montert på en Volvo adapterplate. DP-S og SX drevet til volvo har samme hekkutskjæring som mercruiser drev. Orginalt var det et 290 drev på båten min, i 98 ble det montert ny maskin med DP-s drev og der kom volvo adapterplaten inn i bildet. -For å montere en Mercruiser adapterplate må 290 hullet utvides litt øverst i hullet. -For å montere Volvo sin adapterplate må 290 hullet utvides nede i hullet. Det var dette som var bøgen min, adapterplaten til Mercruiser dekket ikke hullet mitt. I så tilfelle måtte jeg montert drevet 3cm for lavt. Hadde jeg gjort det hadde jeg sikkert ikke klart mer enn litt i overkant av 30 knop og båten hadde overplant og blitt ustabil. Han som støpte i båten min sa til meg at dette var triste greier, akterspeilet i fra 89 var i en meget god tilstand. Han mente også at dette var noe volvo sikkert hadde gjort på pur F for å hindre kunder i å gå over til fienden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 (redigert) Tja, feil var det vell ikke, jeg tok bare kort versjonen og droppet hele runden med adapterplaten. Hullet i båten din var vell til et 290 drev og du skulle endre til Bravo? Og løsning ble å støpe igjen Men jo jeg hadde ikke fått med meg at 290 hullet var endret for å tilpasse det VP DP-S adapterplate og at det var grunnen til at Bravo adapterplaten ikke passet. Men skal du skifte til Bravo derv i en eldre Draco med VP 290 så betyr det i praksis å kjøpe inn en dyr adapterplate eller støpe igjen og skjære ut nytt hull. Redigert 5.Juni.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Hadde jeg kjøpt en D3 med DP-S drev så hadde jo jeg sluppet billig unna. Men den maskinen tror jeg ville blitt all for liten i båten min. Det tror jeg også den vil bli i en 24 fots draco. D4 260 mente jeg var for tung for båten min, det var VP forhandleren i Bergen enig med meg i. Grønnmalingen har sikkert et høyt blyinnhold:crazy: Rart at de kan lage en kompakt maskin og helt glemme å tenke på vekten, 640kg før man fyller vann og olje. Steyr 256 er 425kg med drev om jeg ikke husker feil. Mottoet min under prosjektet mitt var å ta problemene etter hvert som de dukket opp. Har lært litt om hva som passer og ikke passer i hvert fall. Kjøpe båt med Volvo adapterplate kommer jeg ikke til å gjøre flere ganger.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.