Jump to content

Forbruker, rettigheter marine power


oddgp

Recommended Posts

:nonod: Har problem med Mercury Optimax 115 hk 06 mod. Dynamoen er gåen og ingen har ny på lager. Forhandler har sjekket med Marine Power og de kan ikke skaffe ny før Medio- slutten av juni. No har båten stått hos forhandler siden midten av mai. Hvilken rettigheter har man som forbruker i et sånt tillfelle, hele vår sessongen er blitt ødelagt da jeg merket dette under sjøsetting rett etter påske og forhandler hadde ikke tid til noen reperasjon da.
Link to post
Share on other sites

Noen økonomisk erstattning er vel heller ikke på tale, men har foreslått at de får ta en annen dynamo. Det er selvfølgelig vanskelig da motorene er montert på båter som er leveringsklare. Skal presse hardere på for og få få til det.

Link to post
Share on other sites

At ikke forhandler eller Marine Power er i stand til å skaffe en dynamo til en høyst vanlig utenbordsmotor på to månder høres utrolig ut. Dette er en sak i seg selv. Dette hadde jeg aldri funnet meg i. Har sagt det før og gjentar det: tru med å gå til lokalpresse - da skjer det ofte noe. Marine Power kan du true med å blottlegge saken i båtpresse, på nettsteder som dette osv. Og hjelper det ikke - gjør det! Bare å stå på her! Dette kan jeg skjønne godt er frusterende. Lykke til og hold oss oppdatert hvordan dette går.

Link to post
Share on other sites

MarinePower Norge er nok kanskje ikke blant de kjappeste, men det er nok MarinePower i Belgia (som leverer deler videre til Norge) som er verst. Er du uheldig og de ikke har det på lager kan ting ta tid... mye tid.

Jeg har selv hatt problemer med å få deler til en Mariner, og har til slutt bestilt direkte fra USA. Delene derfra ble levert på døren samme uke som de var bestilt. Frakten koster nok en del, men når du opp til et visst prisnivå blir det oppveid av prisforskjellen, og da er det jo ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Swande, du er rå. Vi prøver litt idet stille. Har i dag ubekreftet fått vite at delen kommer inn til Belgia 11/6. Så da går nok Juni. Nei, dette går ikke...

Vil du på sjøen eller vil du ikke?? :lol: Altfor mange som går med lua i handa. Det er jo snakke om en spell ny motor, mann! Du må selvsagt velge framgangsmåte selv, men "å gå i det stille" høres jo ikke ut til å funke så langt da...

Link to post
Share on other sites

Som Ingar er inne på har man faktisk ihht norsk lov KRAV på en noenlunde tilsvarende lånegjenstand dersom reparasjon bytte tar mer enn en uke. Denne endringen kom imidlertid inn i norsk lov for ikke mange år siden og gjelder bare for ting kjøpt etter den dato.

 

I 2004 fikk jeg faktisk utrolig nok HELT NY KOMPLETT motor i bytte ( :yesnod: men det var jo SUZUKI :cheers: da ) for min nesten 3 år gamle i en tilsvarende situasjon fordi det tok mange uker å skaffe ny del (tomt fra fabrikant i Japan).

 

Henvis til forbrukerkjøpsloven og krev å få låne "tilsvarende" motor/båt om dette drar mer ut i tid.

Link to post
Share on other sites

Denne endringen kom imidlertid inn i norsk lov for ikke mange år siden og gjelder bare for ting kjøpt etter den dato.

 

Kom med Forbrukerkjøpsloven som gjelder fra 1.juli 2002! Men hvis jeg husker riktig så er jo problemet her en motor som er fra 2006 og da har man svært mange rettighetersom bl.a. lånegjenstand hvis rep tar mere enn en uke. Eller kanskje levere tilbake hele dr..tten og få pengene igjen?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Leverandør gjør hva han kan, men det er MarinePower som ikke gidder og svare på mail. Har fått kopi av all korespondanse mellom leverandør til importør. Hadde tidligere Suzuki og opplevde kjemperespons hver gang det var noe. Desverre mistet vi den båten i fjor, og kjøpte ny Skibsplast med Mercury, som også er en god motor. Kommer til og kontakte Forbrukerrådet i morgen.

Link to post
Share on other sites

At MarinePower ikke responderer skal være levrandøren sitt problem, ikke ditt.

Du trenger bare å forholde deg til levrandøren og gjør han så godt han kan setter han på en lånemotor dersom han ikke klarer å skaffe normale slitedeler innenfor en akseptabel tidsramme. Så får han heller sende regingnen til MarinePower og ta den diskusjonen i ettertid.

Det er nå min mening.

Ellers hjelper det ofte overfor seriøse forhandlere å nevne forbrukerrådet..... På useriøse forhandlere biter desverre lite og ingenting...

Link to post
Share on other sites

gjør han så godt han kan setter han på en lånemotor dersom han ikke klarer å skaffe normale slitedeler innenfor en akseptabel tidsramme. Så får han heller sende regingnen til MarinePower og ta den diskusjonen i ettertid.
Det er der du tar feil. For slike garantier gjelder ikke normale slitedeler :wink:

Men jeg skjønte hva du mente og nå er vel ikke en dynamo en vanlig slitedel heller så det burde jo ordne seg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er så gale!! :cryin: No har ikke vi brukt båten enda, står fortsatt hos forhandler. Dynamo har kommet, men det var ikke den som laget problemet. Forhandler har bestemt at vi skal få ny motor, men selvfølgelig er de også tom for Optimax i Belgia.

Hva skal en stakkar gjøre, har kontaktet forbrukerrådet og har fått noen råd fra de. Er det advokater som må inn i bildet?

Link to post
Share on other sites

Det er så gale!! :cryin: No har ikke vi brukt båten enda, står fortsatt hos forhandler. Dynamo har kommet, men det var ikke den som laget problemet. Forhandler har bestemt at vi skal få ny motor, men selvfølgelig er de også tom for Optimax i Belgia.

Dette var en meget kjedelig sak. Om De er tomme for Optimax i Belgia, burde Marine Power kunne tilby en 4-takter i samme størrelse. De kan vel umulig være tomme for den også. Om du må betale noe i mellom, bør dette være en mulighet.

Ellers, fikk du vite hva som egentlig er feilen på motoren.? Det må jo være noe meget alvorlig ettersom du blir tilbudt ny motor. :nonod:

Hvis De ikke får ordnet dette omgående, er jeg enig med Ingar at kjøpet heves.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...