Jump to content

Forbruker, rettigheter marine power


oddgp

Recommended Posts

Denne tråden er i sin helhet et meget godt argument for å kjøpe YAMAHA i stedet

Eller Suzuki :lol::lol: En Suzuki DF140 firetakter på kun 186 kg hadde vært en knallerstatning for en Optimax 135. Et HAV av forskjell i støynivå til Suzukiens fordel samt den lille overaskelsen at Suzuki firetakteren med 5 Hk MER faktisk veier ca 10 kg MINDRE.

Link to post
Share on other sites

Eller Suzuki :lol::lol: En Suzuki DF140 firetakter på kun 186 kg hadde vært en knallerstatning for en Optimax 135. Et HAV av forskjell i støynivå til Suzukiens fordel samt den lille overaskelsen at Suzuki firetakteren med 5 Hk MER faktisk veier ca 10 kg MINDRE.

Hei, så vidt jeg har forstått er det snakk om Optimax 115 , som veier 170 kg. Ellers enig i at Suzuki 4-takter er mer stillegående enn 2-taktere. Optimax er 2-takter med "direct injection" :flag:

Link to post
Share on other sites

Heller tvertimot.

 

Mulig at din konklusjon er rett, men hvor, eller hva, er premissene? :confused:

 

Har fulgt litt med over tid for å se hvilke utenbordsmotorer som dukker opp med problemer, eller ikke, her på forumet, og det synes for meg som at Yamaha er klart det merket som dukker opp oftest med behov for reperasjon! :yesnod:

 

Har nå to Suzuki motorer og det angrer jeg ikke på, tvert imot! Har også en Tohatsu og er veldig fornøyd med den. Ja, kanskje utenbordsmotorene i dag faktisk er ganske bra alle sammen?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

det synes for meg som at Yamaha er klart det merket som dukker opp oftest med behov for reperasjon! :yesnod:

 

:lol::lol::lol:

Fønni. Kan det muuuuuligens ha med det å gjøre, at YAMAHA er Norges mest solgte påhenger -- 32 -- trettito!! -- år på rad??? Det er ikke så mange av dem andre, da, vet du ....

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mener nå å ha sett noen motorer med et annet navn på dekselet? I hvertfall her i fjorden! Ja faktisk svært mange når jeg tenker etter. :yesnod:

 

Men, sånn av nysjerrighet, har du, eller andre, noen oversikt over hvor mange motorer som selges og av hvilket merke?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mener nå å ha sett noen motorer med et annet navn på dekselet? I hvertfall her i fjorden! Ja faktisk svært mange når jeg tenker etter.

Er det ikke typisk a, når noen er på sjø'n sitter de å ser på motordeksla på påhengsmotora og så spekulerer dem på hvor mange som er lagd av hvert slag. Det må vel være annet å bruke sansene til?

Link to post
Share on other sites

Er det ikke typisk a, når noen er på sjø'n sitter de å ser på motordeksla på påhengsmotora og så spekulerer dem på hvor mange som er lagd av hvert slag. Det må vel være annet å bruke sansene til?

Hallo, nå er vi vel langt utenfor det tråden startet med: Forbrukerrettigheter, Marine Power. :flag:

 

Ellers kan jeg vel være enig med deg.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er så gale!! :cryin: No har ikke vi brukt båten enda, står fortsatt hos forhandler. Dynamo har kommet, men det var ikke den som laget problemet. Forhandler har bestemt at vi skal få ny motor, men selvfølgelig er de også tom for Optimax i Belgia.

 

Håper du holder oss underettet om hvordan saken går. Har en 2004 Mercury 115 Optimax selv.Følger interressant med hvordan din sak blir fulgt opp av Marine Power. :flag:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, så vidt jeg har forstått er det snakk om Optimax 115 , som veier 170 kg.

Oh... :blush: sorry, min feil. Men fremdeles har Suzuki DF140 et bedre vekt/Hk forhold enn Optimax 115 også og støyer mindre.

 

Men når det gjelder SAKEN så synes jeg oddgp bør stå hardere på krava mot leverandøren. De har vel IKKE fulgt forbrukerkjøpsloven og gitt ham et låneprodukt som tilsvarer hans siden reparasjonen har trekt mye ut i tid. Jeg undres hva denne leverandøren faktisk SVARER på direkte forespørsel om låneprodukt ihht frbrukerkjøpsloven?

Link to post
Share on other sites

Oh... :blush: sorry, min feil. Men fremdeles har Suzuki DF140 et bedre vekt/Hk forhold enn Optimax 115 også og støyer mindre.

 

Men når det gjelder SAKEN så synes jeg oddgp bør stå hardere på krava mot leverandøren. De har vel IKKE fulgt forbrukerkjøpsloven og gitt ham et låneprodukt som tilsvarer hans siden reparasjonen har trekt mye ut i tid. ?

Hei Helge, det blir vel litt feil å sammenligne Suzuki DF140 med en Optimax 115. Har tidligere nevnt at Suzuki er meget stillegående i forhold til Optimax , som er en 2- takter m/"direct injection ". Når det gjelder vekt/hk forhold er jeg ikke enig. Ellers er jeg enig med deg at Marine Power har gjort en meget dårlig jobb med hensyn til forbruker kjøpsloven.

Jeg har i tidligere innlegg kommet med andre forslag.

Nå tar jeg kvelden, GOD NATT.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vekt/hk forhold er jeg ikke enig.

Optimax 115: 170 kg på 115 hk er 1,48 kg per Hk

Optimax 135: 195 kg på 135 hk er 1,44 kg per Hk

Suzuki DF140: 186 kg på 140 hk er 1,33 kg per Hk

 

Hestekreftene i Suzuki sin 140 Hk 4T har altså lavere vekt (mindre "flesk" - nesten 10%) å drasse på enn både Optimax 115 og 135. Så sier alle at 4taktere er tunge.....?! Hva er du uenig i chagall?

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er i sin helhet et meget godt argument for å kjøpe YAMAHA i stedet.

Herregud da mann!!!! :rolleyes: , få hodet opp av jorda og nesen ned fra himmelen!! :wink:

 

Har du enda ikke fått med deg at Suzuki spiser andeler av påhengermarkedet som ingen forut dem?????

 

Begynner å bli j**la lei av din skitkastende holdning overfor Suzuki.........

 

Sorry,men nok er nok......

 

Ha en fortsatt fin helg :cheers::flag:

Link to post
Share on other sites

Optimax 115: 170 kg på 115 hk er 1,48 kg per Hk

Optimax 135: 195 kg på 135 hk er 1,44 kg per Hk

Suzuki DF140: 186 kg på 140 hk er 1,33 kg per Hk

115 og 135. Så sier alle at 4taktere er tunge.....?! Hva er du uenig i chagall?

 

 

Hei, regnestykket ditt er helt riktig. Beklager :yesnod: Noen 4- taktere er tunge:

Honda 115 : 225 kg på 115 er 1,95 kg pr. hk. :flag:

Link to post
Share on other sites

Takker for gode innlegg, Forhandler har ikke svart på min mail om skifting av motormerke: forhandler fører også Suzuki.

Har vert i kontakt over telefon og da ble det nevnt, han hevder Marine power har rett til og skaffe lignende motor.

Men, etter 5 uker på verksted har jeg mistet all tro både på forhandler og Marine Power. Har gitt de frist til sankthans, etter det blir kjøpet hevet, selv om det kan innebære sommer uten båt. Er 4 takt Mercury samme motor som Yamaha 115?

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Takker for gode innlegg, Forhandler har ikke svart på min mail om skifting av motormerke: forhandler fører også Suzuki.
Har vert i kontakt over telefon og da ble det nevnt, han hevder Marine power har rett til og skaffe lignende motor.
Men, etter 5 uker på verksted har jeg mistet all tro både på forhandler og Marine Power. Har gitt de frist til sankthans, etter det blir kjøpet hevet, selv om det kan innebære sommer uten båt. Er 4 takt Mercury samme motor som Yamaha 115?



Heisann, har dårlig erfaring med Marinepower fra tidlig på 2000 tallet :headbang:

Har kjørt Rafting med RIB i en del år,og i 2002 så smalt jeg min første motor...en 225 Optimax (denne kunne du se rett i gjennom blokka på etterpå)..uansett...denne motoren var bare en av 14 :eek: som smalt på landsbasis i løpet av 8 måneder tror jeg det var... :yesnod:

Vi fikk ny motor på garantien,men da den neste smalt etter 2 måneder så ville vi heve kjøpet men d ville ikke Marinepower :rolleyes:

Kjører per i dag en Suzuki 250-DF 4-takter,og er veldig fornøyd med den (CA 950 timer siden oktober i fjor,uten noen som helst slags problemer):yesnod::cheers: I tillegg så er Erling Sande seriøs som få når det gjelder opfølging og service,så du kan trygt kjøpe deg en Suzuki uansett hva de andre bedreviterne hær inne måtte mene :wink:

Dette er min erfaring,og håper dette var til hjelp for deg og valget ditt.....

Ha en fortsatt fin kveld :cheers::flag: Redigert av VortexSurfer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt riktig Ingar, men du får de ikke fra meg. Har ikke funnet noen E- post adresser til Marine Power som gjelder generelt, kun navngitte adresser som har kommet frem under prosessen. Er vel ikke helt sikkert at det er bare Deres feil, kanskje er det noe Forhandler burde slått mer igjennom på. Kritikkverdig er det ialle fall at de ikke har deler hos hovedimportør

Link to post
Share on other sites

Helt riktig Ingar, men du får de ikke fra meg. Har ikke funnet noen E- post adresser til Marine Power som gjelder generelt, kun navngitte adresser som har kommet frem under prosessen. Kritikkverdig er det ialle fall at de ikke har deler hos hovedimportør

Det virker for meg slik, at det ikke skal være mulig å kontakte importør direkte.. Vi er prisgitt at forhandler gjør jobben sin. Det bør absolutt ikke være slik at forbruker må" løpe" til en advokat, så snart man mener at man har en reklamasjonsak.

(knfr. VortexSurfer)

Ellers er jeg helt enig i at det er kritikkverdig at hovedimportør ikke har deler på lager. Såvidt jeg forstår , er det ikke deler du trenger , men en ny motor. Har du fått forklart hva som er feil med din motor,ettersom De vil tilby en ny motor som ikke er på lager i Belgia!!!

Jeg har (heldigvis) ikke hatt noe problem hittil med Mercury Optimax 115, men begynner å få betenkeligheter, når jeg hører om de problemer oddgp har hatt i denne saken.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er kritikkverdig at det ikke er mulig å kontakte importøren direkte pr epost.

Hva skal ellers en kunde gjøre hvis forhandleren ikke gjør jobben sin? Sende brev i posten...?

Synes også det er ille at oddgp tilsynelatende er blitt så skremt at han ikke tør å oppgi epostadressen. En slik kundebehandling er rett og slett uakseptabel.

Link to post
Share on other sites

Er veldig enig med linjen BP har lagt seg på ved å informere involverte parter når det blir diskutert her.

Denne saken synes jeg er litt annerledes og vanskelig.

Her er et problem med et spesifikt produkt som har fått fram et problem en importør har. Importøren klarer ikke skaffe reservedeler eller ny motor innnen akseptabel tid. Dette er av allmenn interesse langt utover problemmene oddgp har.

Om en ikke skal kunne skrive om slike saker uten at, i dette tilfelle importøren, blir gjort oppmerksom på tråden er jeg redd slikt aldri kommer fram.

Det er ikke sikkert det er gunstig for trådstarter og forhandlingene at dette kommer frem på et tidspunkt en selv ikke har kontroll over.

Selvsagt noe å tenke på før en starter en slik tråd.

Men akkurat denne tråden synes jeg skiller seg veldig fra andre tråder der involverte er informert nettopp fordi den avdekker et problem langt utover oddgp sitt.

Kanskje en kan vente med å informere til oddgp er ferdig med sin sag og så stille importøren et par direkte spørsmål? (om en finner en e-post adresse da :-)

Link to post
Share on other sites

Selvsagt noe å tenke på før en starter en slik tråd.

Det er ett dilemma dette.

Det er ønskelig at også "innklagede" får sjanse til å komme med sin versjon. At firmaet får vite av saken er tatt opp på forumet vil også kunne påvirke dets vilje til å ordne opp.

Vi har valgt at det skal være ett krav om at navngitte firmaer som får kritikk er underrettet. Om ikke posteren selv opplyser at det er gjort vil vi underrette firmaet. Se første innlegg i denne tråden.

 

Men det er også ille dersom medlemmer ikke tør å ta opp en sak av frykt for represalier.

Link to post
Share on other sites

Som sagt, er innforstått med BP sin policy og støtter denne.

 

Siden du ikke kommenterer det regner jeg med at du ikke er enig i at denne saken skiller seg vesentlig ut fra andre saker der firma har fått kritikk.

Greit det!

Om trådstarter ikke hadde tatt utgangspunkt i sitt problem og skrevet generelt og informativt om at marinepower hadde problemer med å få tak i motorer og reservedeler - Fortsatt like aktuelt å informere firmaet?

 

For egen regning hadde jeg aldri startet en tråd og nevnt firma med navn før jeg hadde fått en løsning jeg var fornøyd med.

En hvet aldri hvilken retning tråden vil ta og må på en måte stå til ansvar for hele tråden overfor motpart.

En hvet ikke hvilken innvirkning dette vil ha på motpartens vilje til å finne løsninger

 

Kall det gjerne frykt for represalier, for meg handler det like mye om å spille de riktige kortene til den tid jeg selv velger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...