Jump to content

Prosjekt, Andy 21


MartinN

Recommended Posts

MartinN skrev:
Vaske og pusse ned for deretter å legge glassfibermatter og mette duken med polyester. Dette gjøres over hele båten innvendig (ikke kabin)!

Hvorfor skal du legge matter over hele båten? Er den for tynn i laminatet? Hvis ikke vil dette bare føre til at den blir tyngre.

I det hele tatt, noe av "kunsten" er å ikke gjøre det for solid og derved tungt.

 

Det er fortsatt uklart for meg hva du egentlig ønsker å gjøre, da blir det også vanskelig å gi noen konkrete råd.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Til Ingar,

 

Tenkte rett og slett å "feste" de originale plastrammene til skrogbunnen! Ser at dette er gjort fra før, men glassfiberen er slitt og løsnet og da sitter plastrammene løst virker det som...

 

dsc00316.jpg

 

Du ser rammene jeg snakker om på sidene i bildet! Skrogbunnen er i midten av bildet..

 

Dette er rammen etter at gulvet er fjernet!

 

Skrogbunnen kjennes også litt tynn og svak ut i midten av båten!

 

Tenker høyt *Stive opp skrogbunnen og sørge for å fjerne alt av gammel glassfiber og legge dette på nytt hadde vel ikke vært noen dum idè. Dette vil jo også "feste plastrammene til skrogbunnen på nytt og se mye penere ut*

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

virke så ett stort prosjekt du har lagt ut på, har innerliner løsnet?

Hehe, det er faktisk ikke et så stort prosjekt, men skal bygge opp all innredning i båten fra scratch!

Tenkte å gjøre alt "skikkelig" fra første stund. Jeg tenker litt høyt og mulig jeg får det til å virke som et litt for stort prosjekt. Slenger egentlig ut noen tanker til folket her på forumet.

 

Det er nok ikke et vanvittig prosjekt, mulig bare mange formuleringer og forvirring fra min side skaper et slikt inntrykk.

 

Innerliner løsnet? Hva er innerliner? Hvis du snakker om bunnstokker båten så finnes ingen slike, det er bare skroget jeg ser...

 

*Ler av meg selv* :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvilken hensikt tjener disse "rammene"? Er de av massiv glassfiber, eller glassfiberbelagt finer?

Denne båten har vel innenbordsmotor? Er bildet tatt fra akterenden av båten og har motoren stått imellom "rammene"?

Blir mange spørsmål dette....

 

Ellers er vel Andy en selvbygger båt hvor innredningsløsninger kan variere.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Rammene har jo den hensikt at de "bygger" opp en plattform til gulvet. Rammene er "kasser" i glassfiber hvor gulvet legges oppå. I rammene er det luker ned til skroget for oppbevaring/ inspeksjon. Gulvet hvis det legges oppå rammene, vil bidra til at gulvet heves ca. 50-60 cm over skrogbunnen..

 

Det har opprinnelig vært innenbordsmotor, men er nå utenbordsmotor. Det er bare et stort hulrom der motoren har vært..

 

Bildet er tatt fra akterenden og motoren har stått i rommet rett bak "rammene" og akterspeilet, ikke mellom rammene. Der har det sikkert bare vært et tomrom under gulvet??

 

Rammene er av massiv glassfiber (sikkert originalt fra byggeåret) og det finnes ikke treverk noe sted.

 

Det er disse rammene jeg vil "feste" skikkelig til skroget og forsterke med glassfiber slik at de blir nye, fine og sterke før jeg påfører topcoat så overflaten blir fin. Jeg tenker da å glassfibre både synlig skrogbunn mellom rammene og selve rammene for ordentlig feste mot skrogbunnen og bygge opp en stivhet i rammene så de ikke svikter ved trykk..

 

Etter dette skal gulv legges oppå "rammene"..

 

Dette bildet er fra kabinen og her ser du godt "rammene" jeg snakker om som er massiv glassfiber (skal ikke gjøre noe med kabinen bortsett fra nye puter). Tilsvarende rammer er også bak i båten men "løse" og skjøtet til skroget med gammel og utdatert glassfiber...

 

dsc00265.jpg

 

Bilde tatt mot akterenden i båten! Rammene nede til venstre i bildet hvor drivstoffslangen ligger er rammen jeg snakker om. Dekket ligger oppå dette! Den ødelagte finerplaten bak er fjernet (dette er skjelettet til setene)...

 

dsc00299.jpg

 

 

 

Skjønner dere hva jeg mener?

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, da er jeg med. Da er det snakk om å vaske alt rent, deretter slipe områdene som skal støpes over helt ned til glassfiberen. All topcoat må vekk.

Lag en rund overgang mellom bunn og ramme, slik som beskrevet her. (innlegg 12)

Så støpes de fast. Sannsynligvis vil dette stive av bunnen tilstrekkelig. Hvis ikke må den stives av ytterligere med stringers, langs og/eller tverrgående forsterkninger. Å bare legge matter på bunnen gir veldig lite gevinst ift vektøkning.

Link to post
Share on other sites

Fint Ingar, da er vi på bølgelengde! :yesnod:

 

Jepps, det er bettopp det jeg tenker! Båten har aldri hatt stringers, langs og/eller tverrgående forsterkninger.

Det har som sagt vært innenbords motor. Båten er bare en glassfiberramme liksom, uten bjelker som stiver av. Trenger jeg bunnstokker eller som du sier noen form for avstivere tro? Tenker i mitt stille sinn at svaret er nei siden båten ikke ble bygget med dette originalt. Ikke vet jeg? Skroget føles stabilt og godt stivet, men ikke midt i båten hvis jeg står og presser/ gynger mot skrogbunnen. Der virker den noe svakere (derfor også ny glassfiberforsterkning)! Det er ingen skrogskader som skulle tilsi et svakere skrogpunkt midt i skrogbunnen...

 

Takk for gode svar og god hjelp! Jeg skal poste en tråd når alt er i mål fra A til Å med bilder og tekst...

 

Gled dere! Hehe, det gjør jeg!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Hva ville dere gjort med dette skroget før jeg legger gulv og bygger opp til seter etc...

 

Det mørke dere ser overalt er rett og slett inngrodd skitt/ limrester i gamle glassfiberskjøter. Umulig å fjerne uten å slipe!

 

Glassfibre på nytt i bunnen av skroget før dørken legges og evt på sidene? Så det ser penere ut og kanskje stiver opp litt?

Legge lydisolerende matter i bunnen/ sidene oppå glassfiberen? Bare lydmatter uten å glassfibre i det hele tatt?

 

Rett og slett ikke gjøre noe før dørk legges? Bare vaske og rengjøre? Evt. male med toppcoat?

 

Hehe, klarer ikke å ikke gjøre noe å vite når jeg er ferdig med prosjektet at under dørken ser det ikke ut...

 

Det dere ser i midten er skrogbunnen, ellers glassfiberkasser på sidene hvor dørken legges oppå...

 

p1010064.jpg

 

p1010068.jpg

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skrape mest mulig reint og lime på nytt skoddtrekk, så legge gulv etterpå?? det er en daycruiser og jeg ville vel neppe støpt eller lagt for mye arbeid i det, båten er sikkert mer en stiv og solid nok. kansje ville jeg satt opp noen avstivere tvers over fra kasse til kasse så slipper du og bruke altfor tykke plater i gulvet, ville også tenkt nøye på plasssering av slanger og ledninger + batterier / varmtvannstank .....med lett tilgang med luke. man kan jo lage sideplater med hyller osv i men da blir det jo litt jobb igjen og det stjeler litt breddeplass?? nedi bynnen er det bare å gjøre rent og evnt skrape /slipe vekk de største ujevnheter og male med primer og maling

Link to post
Share on other sites

Ville avfettet og lagt på ny topcoat sa det blir rent & pent. Ville ikke lagt isolasjon i bunn, her vil det bli stående vann og muligens skvette litt olje og annet....

Her er noen gode tips ang oppussing av motorrom:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28012

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg vasket min båt innvendig med kaustisk soda, sterkt som rakkeren.

Det tok over 20 år gammelt inngrodd drit og oljerester på noen minutter.

Bruker du kaustiksoda må du passe på å sprøyte eddik på når du er ferdig, dette for å nøytralisere eventuelle rester etter sodaen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg skal benytte meg en treplater til maritimt bruk som dørk/ gulv og evt. behandle dette, men hvordan får jeg en hvit, fin lakkfinish (blank som skroget) på dørken/ platene?

 

Epoxy, pusse ned og så topcoat oppå platene? Hvordan er slitasjen på et slikt underlag? Flasser dette?

 

Vurderer også bare å impregnere platene med Jotun Visir og så Jotun hvit dekkbeis for så å bruke teppe/ kledning oppå platene..

 

Hva anbefaler dere?

 

Takk!

Link to post
Share on other sites

Om du pensler/ruller pent med ufortynnet epoxy, så trenger du vel ikke å pusse?

 

Etter epoxy ville jeg lagt et par strøk med Shipolin-maling - evt. Drygolin med et par strøk høyglans lakk til slutt.

Tepper ville jeg ikke hatt fastmontert...det blir veldig amerikansk og ikke minst grisete etterhvert. Løse tepper som kan vaskes litt er jo et alternativ, men da oppå ddet fine hvite glinsende treverket. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...