Jump to content

Prosjekt, Andy 21


MartinN

Recommended Posts

Det holder !!!IKKE!!! å bare vaske, det MÅ slipes gjennom coaten på det stedet du skal støpe! Så vaskes med aceton, legge på polyester, legge ett lag med glassfiber, rulle med en jernrulle (for å mette duken). -Så gjenta ettersom hvor mange lag det trengs.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet bare at sånn er det, har vel noe med at tåene i en glassfibermatte ikke tar til seg epoxy. Det er egene matter som er beregnet til epoxy

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Biltema selger iallefall billig polyester...Jeg er vel av oppfatning at Polyester er Polyester, men...jeg det er muligens kvalitetsforskjeller.

 

Jeg har tenkt, den dagen jeg får ånden å lage instrumentpod kun med Biltema produkter...som et forsøk, som forhåpentligvis kan bli OK nok.

 

Men, hvor får man kjøpt jernrulle?

Link to post
Share on other sites

Du kan nok ikke bruke den matta sammen med epoxy, slik er det bare.

Det er riktig som Andreas skriver.

 

Ellers kan du kjøpe polyester og herder på Biltema, fungerer utmerket og jeg har brukt det til diverse reparasjoner.

Du velger tykkelse på matta avhengig av hva du skal bruke den til, middels tykkelse fungerer til det meste.

 

Stedet som skal repareres må rengjøres skikkelig med et egnet middel, f.eks aceton. Deretter bør du slipe overflaten med en vinkelsliper med sliperondell slik at det blir grovt og gir godt feste. Polyester med herder og matte (ikke bland for mye poyester på en gang) påføres lag i lag og husk å rulle godt over og få ut all luft mellom hvert lag. Husk å vær nøye med mengde herder og temperaturen bør ikke vær for lav i luften.

Etter en stund kan du male over med topcoat for en siste finish.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Epoxy kan ikke brukes sammen med vanlig csm matte (manga korte hår), for epoxyen klarer ikke å løse opp bindemiddelet i csm, men hvis du får tak i rovingmatte, så kan den brukes til både epoxy og polyester.

En annen ting man må være obs på, er at har man begynt å bruke epoxy så må man fortsette med epoxy.

Epoxy kan brukes oppå polyester, men polyester vil ikke binde seg oppå epoxy.

Det er uansett hva man bruker, så må alltid coat eller maling fjernes og området støvsuges og vaskes før støping.

Redigert av monique (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tilegg til det som er nevnt ville jeg og ha prøvd en lokal plastbåtbygger.... ta med en helt rein plastkanne og fyll på polyester på den.... Hvis du skal ha noen lag, så går det snart med noen kilo....

Herder utenom... Betaler du direkte så sparer du snart endel kroner kontra det som er i 1-5 og 10 kg bokser....

Ellers er det viktig at det er 100% reint, tørt og du bør stå temperert når du jobber. Har du lagret noe i en kald kjeller bør dette få tid til å temperere seg før du begynner å jobbe. Ville ha slipt vekk all topcoat for å være sikker på å få feste. Støvsug etterpå og så aceton. Bildet er litt dårlig, men unngå skarpe hjørner og kanter, rund de godt med egnet slipemaskin. Rull godt med jernrullen når du har laget på de lagene du skal ha for å være helt sikker på at luften er borte. Det spruter litt av denne rullen når du jobber, så bruk egnet verneutstyr når du jobber!!!

Ikke stå i solsteiken når du plastrer, da herder det snart for fort.... ser det gjerne ikke før etter herding når det har blitt brunt.....

Vask jernrullen i en boks med litt aceton oppi, så har du den til flere gangers bruk.

Må du ha flere lag med plolyester/duk etter herding eller når du skal smøre topcoat på, husk å pusse vekk de små glassfiber flisene som stikker opp. De lager problemer for deg senere... Støvsug etterpå.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan, det er ikke alle matter med rette fiber (roving/ vevde matter) som er emulsjonsbundet, det er mange som er sydd, og derfor kan brukes med både polyester og epoxy.

Jeg jobber med både polyester/ vinylester og epoxy til daglig, vi bruker samme duker ( db, dbl,dbt og dblt) til alle matriser, bortsett fra ikke csm matte til epoxy.

Man kan få tak i csm matter til epoxy også, som har et annet binde middel.

Redigert av monique (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan, det er ikke alle

 

Joda, kjenner til det.

Poenget jeg prøvde å få fram var at man skal bruke kompatible materialer.

Det er en bråte forskjellige matriser og fibre.

Jobber litt med karbo som hverken er bundet eller sydd. Den ramler i en haug på arbeidsbordet hvis man ikke taper den før legging.

Den kan selvsagt brukes med alle typer matriser.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Polyester og herder får du kjøpt på Biltema, også top coat som du bruker for å få en fin finish og riktig farge etter at det du har lagt på har herdet.

 

Javel, så det dere sier er hva?

 

Polyester og herder (hva heter produktet på Biltema) + et lag med topcoat i bunn av båten?

 

Jeg sitter nå bare igjen (etter vask og fjerning av gammel glassfiber og finerplater) med det som er levert fra fabrikken i sin tid, altså plastformen til seter/ gulv/ luker ned til skroget..

 

Bør jeg gjøre dette før jeg monterer og fester nye finerplater for å bygge opp skjelettet til seter osv? Herder epoxy mot polysterunderlaget?

 

Ingar? Du som er guruen her, hva mener du?

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

viss du ska ha hugget matte, (csm, eller biltema matte) og bruke poxy så er det pulver matte du skal ha, en assortert jernvare handel eller div. nettbutikker f.eks west system har disse. Jeg ser i svarene du har fått at mange synst du bør bruke pol. og csm. Jeg pleier å si at reparasjon av herdeplast foretas med epoxy og pulvermatte, det er lettere og man får bedre styrke og bedre heft. men puss godt først helst med 24 korning og ikke for hardt trykk. OG bruk verne utstyr.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Polyester og herder (hva heter produktet på Biltema) + et lag med topcoat i bunn av båten?

Produktet heiter Polyester .Det er to komponent og herdar (sjå link) må derfor blandast i. Herdaren står som regel i lage med polyesterspanna i butikken.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ok! Da er jeg med...

 

Planen er følgende:

 

Vaske og pusse ned for deretter å legge glassfibermatter og mette duken med polyester. Dette gjøres over hele båten innvendig (ikke kabin)!

 

La dette herde, dekke med topcoat og siden bygge opp skjelettet (oppå dette) med finerplater (vertikalt) og feste dette med epoxy mot polyesterunderlaget/ glassfiberunderlaget..

 

36070_h.jpg

 

Hehe, mange spørsmål, men det blir for dumt å gjette på dette når jeg ikke har peiling..

 

Takk!

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...