Jump to content

bunnstoff jotun nonstop

troja

Recommended Posts

hei ! er veldig godt fornøyd med jotun nonstop! har vert i sjøen 2.5 år i strekk nå og båten ser fortsatt bra ut :yesnod:

flere av båtene som er i samme havn er rimelig begrodd bare etter en sommer! hvilket merke dem bruker er for meg ukjent!

er det flere her som er fornøyd eller missfornøyd med dette produkte?

jeg skal opp med båten snart, vurdere og bruke samme bunnstoff om ingen kommer med et bedre forslag!

vurdere jo seajet 034 emperor som er ett nytt produkt!

jeg er ikke opptatt av fart men groe bekjempelse da det sikkert blir noen år til den skal opp i gjenn :sailing:

Jeg hadde Hempel Mille svart, og da jeg tok den opp nå i helgen etter to år så den ut som en tarefarm! Kjøpte Seajet 033 denne gang, så får vi se hvordan det virker. Har brukt Jotun Nonstop tidligere, og var egentlig bedre fornøyd med det. Men dette avhenger vel av lokale forhold også!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei Troja

Har brukt Jotun nonstop i mange år og kommer til å fortsette med det. Hvorfor bytte når en er fornøyd?

Om høsten er det bare å høytrykkspyle ikke noe groe på min båt. Om våren flekker jeg med primer og nonstop der det er flasset av. :flag:

Hilsen Scand Classic

Har også brukt Freia Jotun NonStop, og er fornøyd med det.

I fjor lå båten ute til desember før den ble tatt opp, og da hadde den knapt nok vært brukt på et par måneder.

Resultatet var et tynt lag med slim og noen få rur, noe jeg var svært fornøyd med.

Kommer nok til å bruke Nonstop videre også.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Hvilken ordentlig NonStop er best? Smaker alle farger likt?

Måtte selvfølgelig google litt når dette spørsmålet kom på banen.

Ser ut til at det er smaksforskjell på fargene:

Ved hjelp av dypfryste valser formes den mørke sjokoladen til linser som senere dekkes med et knasende sukkerskall i 6 forskjellige smaks og fargevarianter. (http://www.kraftfoodsnordic.com)

På båten er det i hvert fall best med sort Nonstop :smiley::smiley:

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Hei,

Har alltid brukt hvit Jotun NonStop. Denne har alltid fungert meget bra. Det som er bra med hvit er at når du skal spyle av så synes ting bedre en på farget bunnstoff. Med andre ord får man en bedre rengjøring, Dette tar selfølgelig litt lengre tid. Etter 10 sesonger har det ikke flasset en eneste plass med unntak av helgjern og annet syrefast.

Har også brukt Nonstop i alle år på egen båt. Jeg har båten ute i tre sesonger av gangen og har aldri opplevd annet enn at det som eventuelt er av slim og groe går av med høyttrykkspyler, - og så er det klart for nytt strøk med bunnstoff..

Siden båten ligger ute såpass lenge har jeg pleid å ha på to strøk, men det har vært tilstrekkelig for meg.

Et godt tips når det gjelder farge er å bruke en annen farge på primeren enn på bunnstoffet. Da ser du tydelig når det begynner å bli lite bunnstoff igjen..

Jeg har alltid brukt blått bunnstoff og har som sagt vært svært fornøyd med det. I fjor høst var båten på land og da malte jeg ny vannlinje og pyntestripe på skroget. Etter dette hadde vi lyst til å ha en annen farge på bunnstoffet og valgte hvitt. Jeg har hørt fra andre at det kanskje gror mer på lyse farger og jeg begynner å tro det kan være riktig. Nå er det et brunt belegg på alt jeg kan se av undervannsskroget. Det lar seg lett børste av med en kost, men jeg har aldri opplevd det slik tidligere. Kanskje ser man det tydeligere siden bunnstoffet er hvitt...

Jeg brukte sort (jotun) nonstop ¨på jolla i fjor, og gjør det samme i år. Hvorfor? Det var ikke antydning til groe noen steder,kun et veldig tynt lag med skitt som forsvant etter en runde med høyttrykkspyleren :cheers: . Båten ligger i brakkvann, ved glommas utløp, altså en god del dritt i vannet som gir en del groe, som jeg fikk erfare det første året jeg ikke hadde på bunnstoff :diving:

Svart nonstop er best :lol:

Redigert av seilærn (see edit history)

Har brukt Non Stop siden den kom på markedet (25 - 30 år siden ?) og har altid vært fornøyd rød og sort fingerer bedre enn de andre fargene, men den sorte er aller best. Lengste tiden jeg har i vannet uten at båten var nevneverdig grodd var 4 år. Men,... det var før siste giftendring/reduksjon. Nå er 3 år i meste laget, men 2 går veldig bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Årsaken til at hvitt er dårligst skal være et det gir best lysforhold for rur og alger. I tillegg synes det brune algeslimet ekstra godt på hvitt.

Har inntrykk av at det er liten forskjell mellom de forskjellige typer av selvpolerende.

Eneste eksempel jeg kan huske er dette. :eek:

Forsøkte for noen år siden halve skroget med Hempel og andre halvdel med International. Kunne overhodet ikke spore noen forskjell. De siste årene har jeg brukt Seajet, også med tilsynelatende samme effekt.

Skal snart dykke og sjekke ståa, båten ligger på 3.året.

Jeg har brukt Nonstop i mange år og vært fornøyd. De siste 3 årene har jeg imidlertid gått over til Biltema sitt bunnstoff og må si meg like fornøyd med det.

Må legge til at jeg kun ligger ute en sesong av gangen, men bare lapper på bunstoffet. Ser ut til å holde bra så langt. Båten lå ubrukt mye av sesongen i fjor p.g.a problemer, men det hadde ikke grodd under.

Spørs litt hvilket forhold man har til pris, men for meg blir det litt prinsipp. Er det like bra men billigere, så bruker jeg det.

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Jeg brukte Jotun Nonstop i en del år - så har jeg brukt Seajet de siste to sesongene - men nå er det tilbake til Jotun Nonstop igjen da jeg var mer fornøyd med det. Innbilte meg at jeg hadde mindre groe og slim av det. Til høsten gjenstår å se om det kun var innbilning eller ikke. På SeaSea var prisforskjellen liten, 198,- for Nonstop og litte granne mindre for Seajet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...