Jump to content

Hvordan liker du å fortøye ?


lano2

Hvordan liker du å fortøye ?  

313 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Fortøyning - alt til sin tid. Familien pleier stort sett å tilbringe 6 uker sammenhengende i båten om sommeren. Utrolig nok har dette i mange år fungert svært bra enda gjenværende jenter ombord er i alderen 12 - 52 år. Jeg tror dette henger sammen med at vi planlegger variert båtferie som stort sett omfatter: shopping i Kiel, vandring i Maasholm og Flensburg, laguneopphold i Dyvig (Als), labyrintbesøk på Samsø (ankring Ballen, Samsø), vandring på sandstrenner på Anholt, innom akvariet i Grenaa, spaserturer, mange Kinaresturantbesøk og mange museumsbesøk i Aalborg, solnedgang på Vederøyene, klatring på steinene på Bjørnåsen nær Musøen, bading i bassenget på Ursholmen (visstnok hemmelig), sykling på Syd-Koster, soling på sandstranden på Nord-Koster, kino og restaurantbesøk i Strømstad, spasertur i Fredrikstad (gamlebyen), morgenbad i Evjesund, sommerdag i sandhavet i Verlebukta på Jeløya, sommerdykk på Bile utenfor Son......... osv . Min erfaring - enten jeg ligger i Skinnerbukta i Oslo, på Aker brygge, i havnebassenget på Helgoland, eller andre steder, er at alle i familien er forberdet på hvordan vi skal fortøye. Den eneste fortøyingen vi føler oss ubekvem med, er når noe alkoholiserte personer i fortøyningsområdet lager "bråk og spetakkel". Vi har vel bare opplevd dette omlag ett til to døgn hver sommer. Dette overlever vi - samt at vi har lært vise steder det er lurt å holde seg unna. Dette ble vel veldig rotete....

Link to post
Share on other sites

Er det mulig så foretrekker jeg å bakke skuten inn mot en brygge, gjør det letter for ungene å komme seg i land... Men ellers så henger nok litt motorbåtgreier fortsatt igjen... liker da en tamp til moder jord, og da blir det gjerne baug mot land i uthavner... Er nok greiere nå som ankervinsjen er på plass akter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Igjen et eksempel på Ingar-regelen. Lærdommen er fra mange tidligere poller at vi bør forsøke å legge ut et spørsmål før pollen legges ut. Lano 2 har vært aktiv i det siste og burde etter mitt skjønn kjenne til dette, dersom det ikke er formidlende omstendigheter til fordel for lano 2

Link to post
Share on other sites

Lano Håndskum

Lano har lansert en helt ny type håndsåpe: Lano Håndskum. En unik teknologi i pumpen gjør at det dannes et mildt og fløyelsmykt skum som vasker hendene skånsomt rene. Lano håndskum er lett å fordele og skylle av. Den er ideell for hyppig vask, og egner seg for hele familien.

:lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Lano Håndskum

Lano har lansert en helt ny type håndsåpe: Lano Håndskum. En unik teknologi i pumpen gjør at det dannes et mildt og fløyelsmykt skum som vasker hendene skånsomt rene. Lano håndskum er lett å fordele og skylle av. Den er ideell for hyppig vask, og egner seg for hele familien.

:lol::lol:

 

Trodde det skulle være reklamfritt her jeg :wink:

Link to post
Share on other sites

Er jeg alene i båten liker jeg stillheten, rødvin og en god bok. Da er det på svai i en vik alene. Med kone og barn på tur blir det gjerne til en "felles" uthavn med baug inn sammen med andre familier. Hender forøvrig at kona og jeg er på tur alene - og da er det fint med viken alene på svai... :cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Savner alternativet Dregg og Baug mot land i uthavn, som er det jeg bedriver minst 90% av tiden.

 

Svarte Derfor Svai i uthavn, da Uthavn er viktigere en fortøyningsmåte for meg, men det er yderst sjelden jeg faktisk svaier, tror knapt jeg har overnattet på det viset (kun korte opphold for bading o.l.). Viktigste årsak til dette er nok Barn og Hund ombord, blir for kronglete med Jolla frem og tilbake hele tiden.

 

Synes å merke en dreining i bruksmønsteret blandt båtfolket de siste få årene. Synes det er bedre og bedre om plass i uthavn de siste årene, selv i de tetteste periodene (Fellesferie o.l.) , tror flere og flere foretrekker Bryggeanlegg etter hvert, derfor kunne en poll med uthavn opp mot gjestehavn vært ganske interesant.

 

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

:blush: Nei, sorry Ingar.... Du har helt rett. :lol: Fikk jo endel kjeft for å ha tatt plassen til xxxxx inne med fjellet i Olavssundet... :lol: ...du vet vel hvem den tilhører..... :lol: ....pappegøyer er irriterende om natta... :lol:

 

Vet ikke hvilken art du sikter til, men mine to, grå jaco og amasonpapegøyen, sover begge fredfullt natten i gjennom i midtkabinen. :wink:

Men om dagen der i mot........ :yesnod::yesnod:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men: Longside uten noen på utsiden er altså ikke et alternativ i skjærgården. Da pusher jeg puddelen på dere . :nono:

 

Ja bare send puddingen over du...vi er klar....

 

fanta.jpg

 

:lol::lol::lol:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Savner alternativet Dregg og Baug mot land i uthavn, som er det jeg bedriver minst 90% av tiden.

 

Helt enig. Foretrekker absolutt uthavner. Håper i så måte at Nøtterøy kommune og Vestfold fylke bygger ut mye mer på Østre Bolærne slik at det blir mer ledige plasser i uthavner rundt Tønsberg/Nøtterøy/Tjøme. :yesnod:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

"Med baugen inn til en brygge" gjelder vel for dere da ? :yesnod:

 

Betyr vel ingenting om det er uthavn eller ikke ?Undersøkelsen gjelder jo først og fremst fortøyning i skjærgården.

 

"Hjemme" foretrekker jeg bås, som jeg kan bakke inn i. :smash:

 

sier det meste.

 

avstår fra all videre debatt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...