Jump to content

To like sprekker hhv styr- og babord på akterspeil: skummelt?


grenness

Recommended Posts

Jeg har lest igjennom Emneoversikten som dekker glassfiberarbeid, og fant mye info om hvordan man reparerer "sår" men jeg er engstelig for at mitt problem stikker dypere (bokstavelig talt).

 

Jeg har en 12 år gammel skjærgårdsjeep av merket Jeanneau (mest kjent for seilbåtene, selvsagt) Cap Camarat 510, som i og for seg har vært en ok båt, men med en del vesentlige (i mine øyne) mangler, deriblant dyp nok v-bunn.

Nå frykter jeg at den flate bunnen bak i hekken kan være skyld i alvorlige skrogproblemer, for jeg har fått to nokså like sprekker i gelcoat'en på hver side bak, i overgangen mellom skrogside og akterspeil, sikkert når jeg alene har peiset på gjennom 2-meters bølger og landet hardt titt og ofte (ikke hyggeturer dette, altså...). Jeg har stort sett nemlig alltid tenkt at båten tåler mer enn meg, men nå er jeg usikker...

En som jobber på slippen der jeg satte ut båten forleden så disse sprekkene, og advarte om at det her kunne være snakk om at hele akterspeilet kunne brekke av dersom jeg lander hardt nok på hekken i en bølge...

Jeg skal få lastet opp noen bilder av sprekkene ved en senere anledning, men er det noen som på dette tynne grunnlaget tør uttale seg om problemene? Er dette mest sannsynlig en relativt enkel "sparkel-jobb" eller bør jeg kjøre forsiktig i sommer og så sette bort båten til noen kyndige til vinteren som nærmest må støpe opp hele hekken på nytt?

 

~Christopher

 

PS. Båten er altså 5,10 meter lang, men relativt bred og med høyt fribord ser den større ut enn den egentlig er...

Motoren er en 90hk Evinrude 2-takter, firesylindret, og jeg synes personlig ikke det virker som at den er overmotorisert (topper på rundt 41-42 knop, men da skal det være flatt vann for den danser avgårde på sin flate bunn...)

 

PPS. Jeg er ikke så voldsomt fingernem, så litt avhengig av hva jeg (med deres hjelp) finner ut at problemet er, så vil jeg nok be om hjelp til å fikse skadene enten av et firma eller poste etter hjelp på markedsplassen her.

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

Det gjelder vel først å finne ut om sprekkene kun er i gel/topcoat, eller om det har "slitt seg litt" i glassfiberen også.

 

Om det bare er i gel/topcoat så er dette en relativ grei slip, sparkle, pusse, pusse, pusse og rubbe -> polere. :smiley:

 

Gel/topcoat er ikke mye fleksibel og kan vbære litt sprø - så om det har beveget seg litt brått bak der (ref. din "villmannskjøring" :wink: ) så sprekker det ofte der.

 

Er ikke så vanskelig å sparkle opp dette selv igjen, men husk og puss ned alle skarpe kanter i gel/topcoat og lag en så god vinkel som du klarer i overgangen.

 

Ta noen bilder, så får du sikkert hjelp til å utbedre dette selv. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tviler sterkt på at hekken vil "ramle av" i nærmeste framtid, men heller at hvis du fortsetter å bruke den på samme måte at sprekkene vil utvide seg og laminatet over tid vil bli svekket.

 

Ser også at det fort kan oppstå sprekker i gelcoaten hvis det er mange rette vinkler , de vil da fungere som bruddanvisninger

 

Jeg ville, som sagt over, slipe ned gelcoat for å se om det bare er overfladisk, og reparert båten.

Ville også vurdert å selge den og fått meg en båt med skrog som passet bedre for "hopp og sprett" i bølgene

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ta noen bilder, så får du sikkert hjelp til å utbedre dette selv. :smiley:

 

Takk for fin og litt beroligende tilbakemelding, jeg skal få tatt noen bilder av skadene og poster disse nærmere helgen!

 

Ville også vurdert å selge den og fått meg en båt med skrog som passet bedre for "hopp og sprett" i bølgene

 

Er i (langtids-)planene... Med min erfaring fra denne båten så er jeg overrasket over at ikke skrogvinkel på hekken er standard info på linje med lengde, bredde og pris i båttester. Noen båtblader har det med i faktaboksen (veldig få), noen nevner dette i artikkelteksten, men de fleste dropper dette som i mine øyne etterhvert har blitt noe vesentlig jeg ser etter når jeg nå ser meg om etter en ny båt. Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg helst ha 18 grader eller bedre, gjerne 21-22 grader for å sikre mykest mulig gange i litt sjø (og her snakker jeg om båter i størrelsesorden 23-29 fot, selvom tyngden på disse båtene sammenlignet med mitt lille fingerbøl naturligvis i seg selv gjør at sjøegenskapene vil være mye bedre). Men dette ble litt off topic, feel free til å fortsette diskusjonen rundt skrogvinkler i en annen tråd!

 

~Christopher

Link to post
Share on other sites

Med min erfaring fra denne båten så er jeg overrasket over at ikke skrogvinkel på hekken er standard info på linje med lengde, bredde og pris i båttester.

Enig.

Men ikke bare skrogvinklelen som avgjør hvordan båten oppfører seg, forholdet lengde/bredde,samt hvor mye bæring det er i forskipet har mye å si for hvordan båten oppleves.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ta noen bilder, så får du sikkert hjelp til å utbedre dette selv. :smiley:

Som oppfordret, så gjort...

De fleste av bildene er tatt veldig tett på med makro-innstilling, og da må jeg si sprekkene ser litt skremmende ut...

Håper noen kan berolige meg, men tåler også å høre deres bangeste anelser!

rimg0012.jpg

 

rimg0013.jpg

 

rimg0014.jpg

 

rimg0015.jpg

 

rimg0016.jpg

 

...og til slutt et "oversiktsbilde" av hekken på båten min:

rimg0017.jpg

Link to post
Share on other sites

Liker ikke å si det, men dette ser ut til å være mer enn bare sprekker i gelcoaten. Nå er riktignok det hjørnet veldig skarpt så det trenger nødvendigvis ha vært en veldig kraftig belastning som har forårsaket dette.

Trenger heller ikke å bety at det strukturelle er svekket.

Vanskelig å si mer uten å kjenne konstruksjonen.

Link to post
Share on other sites

Dette bør du gjøre noe med. Hekken ramler ikke av så snart, men dersom du ligger med hekken fortøyd til kai og glemmer fortøyningene, kan resultatet bli værre :wink:. Skaden kan også bli værre når du bakker hart ut av båsen din. Det er jo tydelig at sprekkene er gjennomgående og bør forsterkes før de utvikler seg til det værre.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

hmm,

såvidt jeg ser det av bildene tyder det på at akterspeilet beveger seg i meste laget. Men sprekkene er jo i overbygg/innerliner. Hvordan ser det ut på utsida? Kan godt være at akterspeilet er solid nok,men at reling/innerliner er for svak - og i tillegg fungerer de skarpe hjørnene som bruddanvisninger.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Se der ja...

 

Nå er ikke jeg noen glassfiberekspert, men slik det ser ut for meg, så vil jeg nok tro at glassfiberen under gelcoat er noe svekket her... Men...det skal jo masse til for at det skal være noen umiddelbar fare, så det vil ikke jeg tro at det er.

 

Jeg ville nok kjøpt inn et rep. kit med gelcoat, slipt vekk coaten i hele sprekkens bredde + 5 mm på hver side, og sett på glasset under coaten. Ser du at det er tydelig at her har glasset gitt seg, så ville jeg slipt bredere og dypere (bort med alt "dødt glass", for så å legge på litt glass og coat i toppen (masse deilig pussejobb!!!!). Hvis glasset ser grønt og friskt ut så er det å legge på ny coat (flere lag med vask av aceton før hver nedpuss (hvis voks i coaten)). Når du er fornøyd så må området rubbes og til sist poleres/forsegles.

 

Det kan jo også bare være coaten som har sprukket, men jeg synes det var litt lang sprekk med samme tykkelse....men allikevel....det er en jobb som vil ta noen timer, men fullt ut grei for en kar med gummihansker, pussepapir fra 100 - 500, og en "tynn sliper" eventuelt stø på hånden med fres! :eek:

:lol:

 

Hiv deg på - lær underveis og ta en pils mens du ser på ditt ferdige arbeid om noen dager! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å legge til (uten at jeg vet om det har noe å si) at sprekkene på begge sider stopper "på toppen" og er ikke synlige på utsiden av skrogsiden, men det har kanskje sin forklaring i hvordan skroget er bygget opp? Jeg aner ikke...

Noen kjappe tips om hvem i Oslo som ikke tar altfor mye penger for å stikke nedom Frognerkilen og ta en kikk på skadene? Eventuelt er det noe mer jeg kan gjøre for å undersøke? Noe spesielt jeg skal se eller kjenne etter? Noe annet jeg bør ta bilde av og poste? (sitter nattevakt på båtforeningen i natt, og kan ta flere bilder i morgensola i morgen!)

 

Takk for tilbakemeldinger så langt!

 

~Christopher

Link to post
Share on other sites

Utvendig på skroget har du jo ikke vinkelen som er i innelineren..., men dette er vanslig å svare på uten at man kan se og ta på skadeområdet.

Tror nok ikke du finner ut av dette før det er pusset ned i en grei bredde for å se på glasset under coaten.

 

Er bnok fort en jobb til 3-5 000,- + mva vil jeg tro, men som sagt så fikser du dette selv. :smash:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at sprekkene fortsetter ett stykke nedover på innsiden, altså på over- og undersiden av de treplatene. Isåfall, post noen bilder av dette området.

Man kommer ikke til fra innsiden, altså mellom skrog og innerliner?

 

Vet du hva som er anbefalt maks motor på båten? Har du hørt med leverandøren ang. skadene?

Link to post
Share on other sites

:nonod: Hvis du ikke skulle være svært dreven i glassfiberarbeider ville jeg overlatt en slik jobb til proffer

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hør med forsikringsselskapene så finner du nok av eksempler på "reparasjoner" etter strukturelle skader i båtskrog, som er utført av velmenende hobbyreparatører. Skadene kommer først for dagen etter at båten er solgt til ny eier. Det blir som å selge en bil hvor rust og andre elendigheter er lakket over, uten å informere om dette ved salg. Før i tiden gikk det kanskje bra. I dag blir man erstatningsansvarlig. Strukturelle skader i båtskrog skal man overlate til proffe. Og husk, ta vare på kvitteringa.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildene synes jeg dette ser skummelt ut! Liten s-jeep, over 40 knop med en 90-hester, vilter kjøring i bølger er en dårlig kombinasjon hvis du har strukturelle skader i hekken!

Etter mitt ringe skjønn, er ikke dette oppgave for "oss hobbyfixere"!

La en proff se dette (som andre her også sier)!

Det er ikke uvanlig at skadene er mye større enn de ser ut til på overflaten.

Håper jeg ikke svartmaler for mye her :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

hmm,

såvidt jeg ser det av bildene tyder det på at akterspeilet beveger seg i meste laget. Men sprekkene er jo i overbygg/innerliner. Hvordan ser det ut på utsida? Kan godt være at akterspeilet er solid nok,men at reling/innerliner er for svak - og i tillegg fungerer de skarpe hjørnene som bruddanvisninger.

Er enig med ivar at akterspeilet er solid nok, hvis det ikke er sprekker der. Hvis du kommer til på innsiden av overbygget ville jeg støpt på en forstekning der og sparklet igjen sprekkene tilslutt.

Link to post
Share on other sites

For å komme til og reparere på innsiden, så tror jeg nok innerliner og ytterskrog må skilles...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hør med forsikringsselskapene så finner du nok av eksempler på "reparasjoner" etter strukturelle skader i båtskrog

Selvsagt, men det samme vil man se på båter som er "proff" reparert.

Mitt poeng var at det ikke er gitt at det blir noe dårligere om man gjør det selv. Men det krever selvsagt at man, om nødvendig, skaffer seg innsikt i fremgangsmåten. F.eks. her på BP, mange har gjort det tidligere.

Link to post
Share on other sites

De proffe er de som står på forsikringsselskapenes liste. Denne lista er kort. Svært kort. I mitt distrikt er det kun Bærum Plast som er autorisert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I mitt distrikt er det kun Bærum Plast som er autorisert.

Da kan man bare spekulere på hvor mye av reparasjonene som utføres av andre "proffer". Det jeg legger i begrepet er de som gjør dette mot betaling. Man må jo forutsette at de da mener seg å være kvalifisert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...