Jump to content

To like sprekker hhv styr- og babord på akterspeil: skummelt?


grenness

Recommended Posts

Jeg skal ikke legge meg opp i hvem som kan- eller ikke kan utføre slike reparasjoner. Jeg skriver ut fra at jeg er materialmann og har litt peiling på styrkeberegninger. Eller heller 'hadde' peiling, det begynner å bli noen år siden.

 

Tar man en titt på hvor disse sprekkene oppstår, er det i det området som typisk vil oppta mest krefter fra en dyttende motor. Båten er rett og slett ikke konstruert for de belastningene den har blitt utsatt for. Jeg har sett det samme tidligere. På 80-tallet var det et nystartet foretak i Moss som solgte båter beregnet for fart på de engelske kanaler. Disse båtene som var beregnet for motorer på maks rundt 15 hk ble påmontert 55 hk Yamaha og lansert som 'offshore-båter'. Vi fikk inn noen av disse ettersom kundene klaget på innfestingen av motorene. Hvilket var tullball, feilen var heller at motoren reiv ræva av båten.

 

Det du vil se, om du fortsetter, er at sprekken i dekket utvider seg. Og at den vil fortsette til at hekkplaten forlater båten.

 

Hva som er skummelt med slike tilstander er at man starter med en ufarlig 'akademisk' sprekk. Slike akademiske sprekker bør overvåkes/fikses. For når sprekken har kommet til et visst nivå med langsom utvikling, vil det komme en periode med aksellererende utvikling. Sprekken kan mao. gå fra det nivået du har nå, til å bli kritisk i løpet av minutter. Og det er ingen som ut fra noen bilder vil kunne fortelle om du er i nærheten av 'kritisk utvikling'.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si tusen, tusen takk for alle svar.

Jeg synes også det er utrolig hjelpsomt av mange av dere å gi meg gode retningslinjer for hvordan jeg kan gå fram for å forsøke å løse problemet selv, men selv om jeg ikke har ti tommeltotter så har jeg dessverre trangt med tid (jobb, utenlandsferie om noen dager, barn på 1 år som tilsammen ikke gir meg mye rom for lange helger/kvelder med mekking) og jeg er også relativt motivert for å overlate jobben til en "proff" (hva nå en "proff" er, ihvertfall noen som har vært borti tilsvarende skader tidligere og med hell fikset det), så med min tilhørighet på "beste vestkant" (blæh!) så tror jeg kanskje jeg tar en telefon til Bærum Plast (er vel de som holder til på Holmen, er det ikke?) og ber dem ta en titt og gi meg et kostnadsoverslag.

 

~Christopher

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg vil være helt enig med de siste postingene. Motoren står nede i en brønn, og for å overføre moment kreftene herfra opp til innsiden av de øvre skroghjørnene kreves det et relativt voldsomt moment - om så er tilfellet må akterspeilet være veldig stivt/sterkt og ikke ta ut noen krefter.

Om jeg skal synse videre ville jeg tatt utgangspunkt i det som eier skriver om hard gange i sjøen grunnet rom v-profil. Hopper båten og lander med en flat hekk er det store krefter som trykkes opp gjennom skroget, de skal da "ut" i dette hjørnet (kanskje) og dimensjonene er ikke solide nok - det sprekker.

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hvis sprekkene skyldes motorens moment (bøyer toppen av akterspeilet bakover) burde det først ha sprukket der pilen peker.
Det som slo meg var om årsaken kan være drag i pullerne.

akterspeil_sprekk.jpg


Jeg vil ikke tro at du kan få det til å sprekke der pilen peker uten at momentet kommer fra tverrskipsskottet ovenfra. I dette tilfellet vil alt momentet som kommer nedenfra bli tatt opp gjennom langskipsskottet i brønnkassen som går forover. Skal det sprekke noe sted på grunn av momentet fra motoren må det vær ved innfestningen til den delen av akterspeilet hvor motoren er festet - altså lenger ned i brønnen som vi ikke ser på bildet.
Link to post
Share on other sites

Hvis sprekkene skyldes motorens moment (bøyer toppen av akterspeilet bakover) burde det først ha sprukket der pilen peker.

Det som slo meg var om årsaken kan være drag i pullerne.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett sprekker andre steder enn der jeg tok bilder, men jeg drister meg til en tur utpå i morgen (søndag) og tar med kameraet i tilfelle jeg finner andre interessante ting...

Er det noe annet jeg skal se etter?

Fortøyningene har som dere ser strekkfisker, men jeg har brukt båten til vannlek (vannski, wakeboard, "ting" man henger bak) og kan da ha brukt pullerne/kryssholtene som linefester. Dette har forekommet relativt sjeldent, men kan dette være en årsak?

Sprekkene er jo bak kryssholtene, så hvis en vannskikjører henger etter disse og kreftene blir for store så burde vel sprekkene ha kommet foran kryssholtene?

 

~Christopher

Link to post
Share on other sites

Ikke for å skremme noen, men mener å huske at det var en kar i ei båthavn i fjorden her som satte på en for stor motor på en liten båt; Han dro til med full fart bakover, hekk og motor forsvant akterut og pasienten måtte svømme til lands :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dessverre har ikke sprekkene noe med fortøyning/kryssholdt å gjøre, men er klassisk eksempel på tretthetsbrudd pga for langt flatt akt.speil som stopper i en skarp knekk. Det er selve konstruksjonen, kombinert med med for tynt laminat i stresspunktene som er årsaken. Dette må repareres og forsterkes, kosmetikk hjelper ikke . Hulda har rett i det han skriver.

Jeg er på ingen måte ekspert på dette, men har i mange år jobbet med tretthetsbrudd i andre sammenhenger. Kreftene går i rette linjer. Skarpe knekker og avslutninger skal alltid avsluttes i skrådde, rundete kanter. Dette er ikke alltid like forenlig med praktisk/tøft design. Dessverre.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det burde ha noe å si, men i dag utpå fjorden ble jeg minnet på noe annet som vi fra tid til annen gjør: vi hopper i sjøen, og så klatrer vi opp ved hjelp av motoren (som er tiltet maksimalt ned) ved at vi setter én fot på finnen over propellen og så drar oss opp via motorbrønnen og inn i båten.

Alle som har gjort det har vært "normalt bygd" med vekt på maksimalt 85 kg - kan dette ha en sammenheng med sprekkene?

Forøvrig har jeg sendt en epost til Bærum Plast for å avtale tid for at de kan ta en titt på båten. Når jeg har mer info fra dem skal jeg poste dette her.

 

~Christopher

Link to post
Share on other sites

Bærum Plast har ikke tid til å se på den før i midten av august, men jeg kommer nok til å bruke båten fram til da likevel, dog bare i lun sjø i indre Oslofjord og med relativt lav hastighet...

Deres umiddelbare kommentar etter å ha lest denne tråden og sett på bildene var "(...) her er det helt klart sprekker i glassfiberlaminatet som må utbedres." men de sier selvsagt også at for en langt mer nøyaktig diagnose må de se på båten.

Så da skal jeg holde dere oppdatert, men håper ikke det skjer noe forverring før skadene forhåpentligvis er utbedret etter sommerferien (og at det ikke blir altfor dyrt...).

 

Igjen, takk for alle innspill.

 

~Christopher

Link to post
Share on other sites

Vil bare si at dette er hva plastreperatører kaller "en forholdsvis stor jobb", som nok vil kreve et 10 talls timer. Med 600 - 800,- i timen så tipper jeg på at en jobb her vil koste 10 - 15 000,-

 

Du kan slipe, støpe, pusse, pusse, pusse og legge gelcoat med tilhørende pussing i mange timer for den prisen. :)

 

Bruk båten forsiktig i sommer og demonter pullerter og lær deg dette selv iløpet av neste vinter. :smiley:

 

*alt som er selvgjort er velgjort* :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vil bare si at dette er hva plastreperatører kaller "en forholdsvis stor jobb", som nok vil kreve et 10 talls timer. Med 600 - 800,- i timen så tipper jeg på at en jobb her vil koste 10 - 15 000,-

Med fare for å virke "svær", som aldeles ikke er meningen eller tilfellet: blir dette fikset for 10-15.000 av et profesjonelt firma så er det faktisk greit. Jeg har planer om å selge båten, men det er lite aktuelt å selge den med såpass tydelige og synlige skader. Så om jeg kan garantere for en eventuell kjøper at skadene er profesjonelt utbedret og at skadeområdet kanskje tilogmed er sterkere nå enn originalt, og at alt er utført av Bærum Plast, så er det i mine øyne verdt det (selvom jeg selvsagt nå i tiden framover må sjekke båtmarkedet og finne ut hva båten min kan være verdt og se utgiftene opp i mot en mulig salgspris enten med eller uten skader)

 

Du kan slipe, støpe, pusse, pusse, pusse og legge gelcoat med tilhørende pussing i mange timer for den prisen. :)

Og hadde dette vært for 2-3 år siden, så skulle jeg sannelig ha gjort et forsøk, men med en langt mer anstrengende og tidkrevende jobbsituasjon i dag og selvsagt aller mest det at jeg er småbarnspappa til en gutt på halvannet år, så har jeg dessverre ikke den tiden til rådighet.

Men takk for oppmuntringen, jeg er ikke fremmed for å fikse ting selv og skulle gjerne ha forsøkt!

 

~Christopher

Link to post
Share on other sites

Ser ikke på deg som "svær". :smiley:

 

I salgsøyemed er det sikkert en fordel at autorisert plastverksted gjør jobben. :yesnod:

 

I første innlegg så var du litt åpen for å gjøre litt, men igjen....dette er jo ikke litt - det er mange timer med stort sett pussing. Støpingen går jo relativt fort, men for å få et perfekt resultat er det klart mange timer med "småfikling" og fine pusseark. :)

 

Håper det går greit (regner med det) i sommer, så ha en flott en. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...