Jump to content

Sau på beite ???


Walter_S

Recommended Posts

Skikkelig maritimt emne, dette her - ikke sant? Hva har så sauen med båtliv å gjøre???

 

Dette er ikke noe nytt forsøk på et "off-topic" innlegg, men.......

 

......var ute på mine faste fiskeplassene i går ettermiddag, og mange av "torskehøla" mine ligger rundt Søster øyne - Søndre Søster og Nordre Søster, utenfor Hvaler.

 

Om sommeren brukes disse øyne bl. a. som beite for en bøling med sauer. Siden jeg frekventerer farvannet rundt øyne såpass mye, så følger jeg selvfølgelig med litt på hva som foregår der, mens jeg sitter og pilker.....

 

La merke til at sauene på Søndre Søster ble samlet og hentet inn i slutten av Oktober, og sauene på Nordre Søster ble hentet i midten av November. Så nå skulle det ikke være flere sauer igjen, altså.........

 

show_image_stream.php?bid=8498627&dx=527&dy=394

 

Vel, i går ettermiddag, fisket jeg i sundet mellom Søndre og Nordre, og ble plutselig oppmerksom på en liten hvit flekk, innimellom de brunsvidde lavaformasjonene, på sørsiden av Nordre Søster. Observerte og kjørte båten nærmere fjellsiden, og riktignok!

 

Det er en sau igjen!

Forstørrelse viser tydelig en sau som ligger der.

show_image_stream.php?bid=8498628&dx=527&dy=401

 

Seilte så opp og ned vest- og østsiden for, om mulig finne flere av "flokken" - men, nei, det var ikke flere igjen.

 

Nå må jeg spørre medlemsmassen litt om råd! - Hva gjør jeg?

 

Stakkars dyret er der ute helt allene, antageligvis igjenglemt - resten av bølingen ble jo hentet i midten av November! Kan en sau overleve vinteren der ute, allene? Ikke mye mat å se, det er temmelig glissent på disse øyene nå for tiden!

 

Hvem skal jeg varsle, eventuell hvor skal man henvende seg med et slikt spørsmål?

- Politiet?

- Dyrevernsnemda?

- Landbruksnemda i kommunen? - hvis det er noe som heter det?

 

Finnes det noen sauebønder blandt medlemsmassen, som kan uttale seg om hva man / jeg bør gjøre?

Får ikke fred før jeg foretar meg noe!  :eek:  ...selv om jeg muligens legger meg bort i noe som ikke angår meg?

 

Er det lov og bare etterlate et dyr på denne måten?  :eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hej Walter !

 

Jack kom hjem med en fugl efter sin fisketur, om du tar med dig en sau, kan du ikke säga

att du fått det i garnet.................. :eek:

 

 

skojja bare litt!

 

Blanda ikke in  dyrevernsnemda eller landsbruksnemda, då får vel bonden ett helve.......

(ha dette som ett siste alternativ!)

 

-frågan er hur man kan få reda på vem som har djur på dessa öar!

 

Ett sau/får klarer sig ute hele vintern iallfall her nere på våra breddgrader, men dom skall

ha möjlighet att kunna gå in i skydd o under tak, om dom vill !  (sen behöver dom sikkert

något kosttillskott, vintertid!)

det er min lilla erfarenhet, jobbade litt på bondgård när jag var liten!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Hei Walter S.

Tror nok jeg hadde tatt kontakt med kommunen som Søstrene ligger under (Fredrikstad/Råde-Rygge???) og fått gitt de beskjed. Slike utmarksområder leies/lånes ut til beitemark og jeg mener det blir administrert gjennom kommunen. Vi har det i Hvaler også.

Uansett er vel det et greit sted å begynne. Politiet tror jeg ikke for da blir saken henlagt akkurat som sauen.

Vi båtfolk skal bort i mye rart :eek: :eek:

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Bra! Jeg synes du gjør helt riktig i å forfølge dette. Man skal stelle pent med dyra. Litt vanskelig å gi råd når jeg ikke vet hvor godt kjent du er. Selv så ville jeg forsøkt og funnet ut hvem som har hatt sauer på denne øya. Er det snakk om flere, eller bare en bonde som har sauer på Nordre? Vet ikke hvor langt disse øyene ligger fra land, men er det ingen som bor umiddelbart i nærheten på land da? Hvis man har bodd der noen år, kan det jo hende at de er såpass opplyste at de vet noe om et slik årlig fenomen som frakt tur-retur øyene er. Kanskje finnes det noen saubønder i nærheten du kan spørre? Er de litt opplyste, bør de vite litt om beiteområdene til hverandre og hvem som hører til hvor. Er det ikke slik at sauer er øremerket? Jeg mener å huske det. Den samme øremerkingen brukes for å spore eieren til krøtter som har kommet på avveie. Kanskje det greieste er å titte på merkingen i øret på sauen og deretter sjekke et eller annet sted hvem som eier denne merkingen? Spørsmålet da er hvem som har oversikt over disse merkingene. Kanskje noen andre vet?

Link to post
Share on other sites

som forhenværende sauebonde ( ! ) anbefaler jeg følgende fremgangsmåte:

ring landbrukskontoret i den kommunen du mener Søstrene tilhører. Der kan du snakke med landbrukssjefen, eller noen andre innenfor forvaltninga. Meld fra om det du har sett. Er det noe "tak" i dyreeieren, bør det vanke en flaske "godt" til jul..

 

MVH

Suzuki - som har henta sau i fjellet i 40 cm snø, snøen kom tidlig det året, og sauene var vettaskremte og gjemte seg bort grunnet besøk av bamse brakar.....

 

PS-hvis man greier å lokke sauen til seg, ved hjelp av f.eks en avdanket kneipp, kan man se på øremerkene. Der skal navn og tlf til eieren stå, det er faktisk påbudt ved lov i BEGGE ørene. Problemet for uerfarne er at sauen må stå STILLE noe den SJELDEN har lyst til. Å sette et bein på hver side, som om man skulle til å sette seg på ryggen er IKKE for amatører. Sauen setter som regel i et byks, og man sitter som regel igjen på ræva...

 

PPS - Baatdilla spør om hvem som har oversikt over merkingen. Det er det normalt slakteriene som har, og ulike bønder i grenda bruker ulike farger, slik at det er lett å skille dyra på utseende på merkingene, man trenger mao ikke se teksten. --

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Her var det mange gode tanker.

Det som slår meg er att jeg mener å huske å ha sett en reportasje på norge rundt, eller lignende.

Der var det noen nybegynnere i sauefaget som slet med å fannge inn såkalte "villsau" på noen øyer i hvaler området. :rolleyes::wink::lol:

 

Som "Sauebonde" i hele oppveksten vet jeg att det blir satt utrolig stor pris på att folk bryr seg i slike situasjoner.

Prøv med lanbrukskontoret i komunen. Tror det må være rette instans.

 

Mvh Ole

Link to post
Share on other sites

Det korrekte, ut fra tidligere praksis i området, må være et syrlig innlegg på siste siden av Fredriksstad Blad, hvor bønder (og politikere) får gjennomgå for denne "blunderen". Ta for all del ikke kontakt med den dette gjelder, avisa er korrekte innstans.

 

Eller, ettersom bonden allerede har skrevet at den sauen ble tatt av ulv, og fått erstattning for den - så kan du jo betrakte sauen som din. Husker jeg rett, så har du egen røykovn også, så da kan pinnekjøttet være klart medio februar.

 

GeirKS

 

PS! Innlegget var ikke nødvendigvis seriøst ment.

Link to post
Share on other sites

Tatt av ulv på en øy utenfor Hvaler???   :wink:

Ja ja, det er vel lov å prøve seg...

 

Hvem er det som har ulvene sine på beite der da?

 

Til alvoret:

Landbrukskontoret eller kommunen må være riktig instans. Er vel ingen vits i å lage for mye oppstyr om dette med aviser og det hele. Slikt skal jo ikke skje, men sauen er sikkert ikke etterlatt med vilje.

Link to post
Share on other sites

........ Slikt skal jo ikke skje, men sauen er sikkert ikke etterlatt med vilje.

Nei, skjønner jo det, MEN, man skulle nesten kunne tro at sauebønder ikke kan telle?  :wink:  De må vel ha skjønt at det mangler et dyr - mulig at de tror at sauen har druknet?

 

Til GeirKS: Tanken har streifet meg  :flag:  fårikål er jo en grei gryterett!  :lol:  ....men jeg tror at denne sauen ikke er latt å få tak i! Den virket meget nervøs og skvetten. Det merket jeg da jeg styrte båten inntil fjellveggen.

 

Kanskje ikke så rart, sauen er vel et flokkdyr, og som sådan vil den føle seg nokså usikker når den står helt allene.

 

Til Glastron: Husker innslaget på Norge Rundt - men dette var på "andre siden" av fjorden, hvor sauebønder fra Tønsberg satte ut noen raggete "vikingsau" på Store Ferder. Også der hadde de problemer med å samle alle sammen!

 

Takker alle for konstruktivt innspill, så langt!

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hold oss for all del orientert om utviklingen.  - Jeg har søvnløse netter p.g.a. denne sauen.

 

Må vi organisere en unsettelsesekspedisjon, -eller er der noen som gjør noe i denne sammenheng.

 

Pinnekjøttet kommer ikke til å smake dersom ikke denne historien finner en lykkelig slutt!

 

Mvh

sabrina

Link to post
Share on other sites

...Hold oss for all del orientert om utviklingen.  - Jeg har søvnløse netter p.g.a. denne sauen. Må vi organisere en unsettelsesekspedisjon, -eller er der noen som gjør noe i denne sammenheng.

Hør, hør! Lasse - hvor er du? Dette må tapes slik at det kan bli med i Båtplassenliv 2004! Sau og båt hører sammen! :wink:
Link to post
Share on other sites

Ser for meg en Baatplassen.no fest med helgrilling og noen :wink:

GRILLE! :flag: Kan da ikke grille maskotten vår. Tenkte vi kunne adoptere sauen som maskott, og så kunne den gå på rundgang sammen med Baatplassenliv 2004 kameraet, på samme måte som reportasjebamsen til Båtmagasinet. Da slår vi to fluer i en smekk: Sauen får et sted å gjøre av seg, og vi sikrer stoff til Baatplassenliv 2004. :wink:
Link to post
Share on other sites

GRILLE! :wink: Kan da ikke grille maskotten vår. Tenkte vi kunne adoptere sauen som maskott, og så kunne den gå på rundgang sammen med Baatplassenliv 2004 kameraet, på samme måte som reportasjebamsen til Båtmagasinet. Da slår vi to fluer i en smekk: Sauen får et sted å gjøre av seg, og vi sikrer stoff til Baatplassenliv 2004. :wink:

Hrmff...vel, vel....kunne sikkert blitt en fin maskott med slik oransje hundeflytevest!  :flag:

Kanskje sauen er flyktning, er vel en farlig tid for slike på denne tiden av året.

Link to post
Share on other sites

Men for å være litt alvorlig igjen. Det er desverre slik at en del bønder bryr seg veldig lite om dyrene sine. Vet det har vært mye snakk om dette andre steder i landet. Folk har satt ut sauer på til dels svært kuperte øyer der de har gått utfor stup eller blitt jaget utfor av løse hunder osv. Kombinert med null tilsyn er dette en dårlig kombinasjon og jeg kjenner til en stygg sak der bonden selv etter purring ikke hadde tid til å hente en sau som lå med brukket ben i varmt sommervær  :wink:

Link to post
Share on other sites

.......Hold oss for all del orientert om utviklingen.  - Jeg har søvnløse netter p.g.a. denne sauen.

.........

Pinnekjøttet kommer ikke til å smake dersom ikke denne historien finner en lykkelig slutt!

Siste nytt i Bilde -saken:

 

Ringte i dag tidlig til Fredrikstad Kommune, som Søster Øyene hører til, og fortalte hele historien først til Sentralbordet, så til "Servicetorget", hvor jeg ble møtt av en meget medfølende og omtenksom kar. Han hadde aldri vært bort i en lignende "saueproblematikk" før og var litt rådvill.

 

Takket være diverse tips, her fra baatplasse.no, fant vi frem til "Landbrukskontoret" og en landbrukskonsulent som hadde oversikt over utmarksområder / beitemark. Han skulle ta seg av dette, og ta kontakt med rette vedkommende sauebonde.

 

:lol: Ba han om å ordne dette så snart som mulig, p.g.a. heller dårlig værmelding i dagene fremover. I dag så blåser det 15 m/s fra SV og helgen byr på kaldt vær med fare for snø?

 

 

Når det gjelder julemiddagen med pinnekjøtt, så er jeg litt lei meg for å ha ødelagt matlysten, sabrina  :wink:, men dette var et spørsmål om liv eller død, for sauen! Regner imidlertid med at du, på Julaften kan nyte pinnekjøttet ditt, med god samvittighet....  :wink:  ...og den gjenglemte baatplasse.no-sauen befinner seg varmt og godt hjemme i fjøset sitt! :flag:

 

med hilsen,

Walter_S

 

Bilde

 

P.S.: Det er et godt tegn, og litt rørende, at så mange involverer seg i et dyrs ve og vel! Takk!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

GRILLE! :eek: Kan da ikke grille maskotten vår. Tenkte vi kunne adoptere sauen som maskott, og så kunne den gå på rundgang sammen med Baatplassenliv 2004 kameraet, på samme måte som reportasjebamsen til Båtmagasinet. Da slår vi to fluer i en smekk: Sauen får et sted å gjøre av seg, og vi sikrer stoff til Baatplassenliv 2004. :smiley:

jeg tror sauer liker båter se her...... :smiley:

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...