Sleipner93 Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Sikker på at de sprekkene ikke trutner til da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Slike sprekker har jeg og i overbygget på Gjeld-frid II og de gir garantert avflassing av lakken Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
EiSvIn Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Tror kanskje jeg hadde vært litt forsiktig med epoxy i de sprekkene, det er jo bordene som har sklidd fra hverandre ser det ut som, og hvis du bruker epoxy på dem nå vil du låse dem slik at de aldri kommer sammen igjen. Jeg hadde bare lagt inn en stripe med sikaflex eller tilsvarende nå, og så heller sett hvordan det oppfører seg etter at det har fått trutnet og satt seg litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Jeg ville ha mettet trevirket inni sprekkene med ufortykket epoksy før jeg hadde fortykket og tilsatt enten tilnærmet farge eventuelt sort eller hvit. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldr Svart 22.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Har du prøvd å starte motoren? Motoren er ikke prøvd. Grunnen til at båten ble solgt av forrige eier var delvis at motoren ikke går, så sannsynligheten for at den går er så og si null. Jeg gleder meg til å få den ut av båten slik at jeg kan begynne å se på den i fred og ro. Motor har jeg aldri skrudd før, så jeg er jo spent på hva jeg får til. Jeg tror hovedproblet er at det ene stempelet står. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TommyJ00 Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Det går og bruke brun sikaflex, resultatet blir helt ok, og fuga er bevegelig når treverket beveger seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Visst stempelet har satt seg kan det være lurt å gi den gode doser med rustløser nå før du begynner å skru. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kritrov Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 om motoren står fast, så er det ikke sikkert at du trenger å ta den ut av båten. ta av toppen og fyll olje i den sylinderen som henger. la den stå med olje i noen dager, så kan du løsne motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Ja, du vil spare en god del arbeid på å ikke ta den ut visst det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Ta den ut og sett den på en pall, mye lettere og reparere da. Motoren bør heller ikke startes så lenge båten står på land, den rister jo en del den Sabben. Men fin motor, har hatt maken sjøl Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Tror kanskje jeg hadde vært litt forsiktig med epoxy i de sprekkene, det er jo bordene som har sklidd fra hverandre ser det ut som, og hvis du bruker epoxy på dem nå vil du låse dem slik at de aldri kommer sammen igjen. Jeg hadde bare lagt inn en stripe med sikaflex eller tilsvarende nå, og så heller sett hvordan det oppfører seg etter at det har fått trutnet og satt seg litt. Det er ikke snakk om at overbygget vil trutne nevneverdig, ikke med mindre han senker båten. Har slike sprekker først kommet over vannlinja er de nok der for alltid. De kommer når treverket står ubehandlet og tørker ut. Men for all del. Sica ville sikkert gjøre jobben det også... Husk i så fall på å bruke sica primer først. De fleste glemmer/vet ikke om den, men den sørger for god heft selv på vanskelige underlag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TommyJ00 Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 På gamle båten brukte jeg også epoxy blanding med spon av mahogney for å tette slike sprekker. Resultatet ble helt ok (litt mørkt) men helt og fint. Hadde ikke problemer med sprekker pga bruk av Epoxy. Jeg har sett bruk av Sikaflex på en meget pen Spjærøykrysser, og jeg syntes resultatet ble bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldr Svart 22.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 (redigert) Ta den ut og sett den på en pall, mye lettere og reparere da. Motoren skal ut, det er helt sikkert! Pallen står klar sammen med noen passe lange 2 x 8 planker, venter bare på at en gravemaskin, heisekran el skal kjøre forbi slik at jeg får hjelp til å få den opp. Jeg ser for meg at motoren kanskje blir en vinterjobb. Den skal i alle fall få seg en velfortjent oppfrisking av fargen. Det er ikke snakk om at overbygget vil trutne nevneverdig, ikke med mindre han senker båten. Har slike sprekker først kommet over vannlinja er de nok der for alltid. De kommer når treverket står ubehandlet og tørker ut. Ja, overbygget har nok stått litt for lenge uten pleie. Jeg har ikke tenkt å senke båten, den har jo allerede vært under en gang, det får holde! Siden jeg har et par tuber Tec7 liggende, kan jeg jo kanskje prøve med det? Redigert 23.Juni.2007 av haraldr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Tja, det er jo ganske fuktig når båten ligger på sjøen da men. Tec7 kan nok fungere bra! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 23.Juni.2007 Del på Facebook Svart 23.Juni.2007 Som du sikkert allerede har skjønt; her får du gjerne mange, og ofte motstridende råd. Det er ikke sikkert at det alltid er et råd som er bedre enn alle andre heller. Det kan jo være at det er flere gode løsninger på samme problem. Som sagt; jeg hadde brukt epoxy, men spå er jeg da også helt frelst på det stoffet. Tech7 er sikkert et veldig godt alternativ. Men sjekk om ikke de også har en heft-primer. Har veldig god erfaring med resultatene både med og uten bruk av primer på sica-liknende stoffer, og primer ruler! Mye godt arbeid er bortkastet fordi man slurver med grunnarbeidet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldr Svart 27.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Mye godt arbeid er bortkastet fordi man slurver med grunnarbeidet.... Ja, det er jeg helt enig i! Jeg tror måten ting blir gjort på er vel så viktig som hvilket produkt som brukes. Jeg har nå pusset ned styrbord side av båten og har etter litt fundering bestemt meg for at jeg legger på grunning (Rylard VG 61 Defender) før jeg gjør noe mer. Ved nærmere inspeksjon av sprekkene viser det seg at det allerede ligger en form for natemasse her - ikke bare skitt som jeg trodde. Noe av det sitter godt og noe er ganske løset. Samtidig er sprekkene såpass små at det ikke er så lett å rense dem, hvordan jeg skal løse det har jeg ikke funnet ut av ennå. Jeg har også begynt å fjerne den delen av taket som er dårligst. Gammel kryssfiner med pålimte mahognylister er forsåvidt ganske kurant å fjerne. Problemet er at skruene som er brukt for å feste kryssfineren til takbjelkene har rustet sønder og sammen. Til dels bare noen små spisser som sitter igjen. Disse er det umulig å fjerne, dermed vil det bli sittende igjen noen små metallrester i takbjelkene (har tenkt å beholde bjelkene), er det uheldig? Taket over den forreste delen av overbygget er dekket med glassfiber og er nok rimelig tett. Men jeg synes ikke det er spesielt vakkert, det begynner også å slippe i kantene, så jeg er litt bekymret over hva som skjer på litt lengre sikt. Samtidig er jeg også bekymret for om jeg vil klare å fjerne uten å skade alt for mye av det omkringliggende (underliggende) treverket. Synspunkter mottas med takk! Jeg skal prøve å få lagt ut detaljbilder etterhvert. Ellers må jeg si at det på mange måter er en fryd å arbeide med mahogny, lett å bearbeide samtidig som det ser ut til å kunne overleve lengre perioder med dårlig stell. Målet med prosjektet er ikke å ende opp med en 100 % båt som er mye finere enn den var som ny, men å få en båt som er gjort så fin som mulig med mest mulig bruk av originalmaterialene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Samtidig er sprekkene såpass små at det ikke er så lett å rense dem, hvordan jeg skal løse det har jeg ikke funnet ut av ennå. Her er det skalpell, evt teppekniv i kombinasjon med en liten flat skrutrekker som gjelder. Ta deg god tid! Små skruerester i takbjelkene er ikke noe problem så lenge taket blir ordentlig tett. Får du lekkasjer derimot kan det største problemet bli at rusten trekker inn i bjelkene og misfarger dem. Riv vekk finerplatene og sett på nye. Personlig har jeg aldri likt glassfiber på trebåter. Det kommer til å slippe før eller siden uansett. Jeg ville etterhvert revet det av, og erstattet det med epoxy og glassmatter. Sjopp rundt etter gode tilbud på epoxy. Her er det mye penger å spare. MEN! Ikke ta for mye om gangen. Du skal jo kose deg med båten også. Ta et prosjekt i året som er overkommelig, slik at det går fremover med båten, samtidig som du får brukt den. (snakker av erfaring, for mange prosjekter og for mye jobb har slitt på familiens tålmodighet) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldr Svart 4.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Her er det skalpell, evt teppekniv i kombinasjon med en liten flat skrutrekker som gjelder. Ta deg god tid!. . . Ikke ta for mye om gangen. Du skal jo kose deg med båten også. Ta et prosjekt i året som er overkommelig, slik at det går fremover med båten, samtidig som du får brukt den. (snakker av erfaring, for mange prosjekter og for mye jobb har slitt på familiens tålmodighet) Problemet er at det er ganske mye jeg må gjøre før båten skal på vannet og at det stadig dukker opp ting som er lurt å gjøre i samme slengen. Men det er nok riktig at familien ikke er helt enig når det gjelder tidsbruk. Fare for at jeg snart må prioritere noen hageprosjekter (steinlegging, ny terrasse og tilhørende trapp). Jeg hadde en naiv ide om at det skulle være sol og tørt i hele sommer. Det var (selvfølgelig) feil, så nå har jeg brukt tiden på å lage et tak over båten. Det er bokstavelig talt ingen liten oppgave... Bilde kommer senere. Så snart taket er helt på plass vil jeg fortsette med å rense sprekker for gammel natemasse og annen "moro". Det er en del sprekker i treverket jeg har tenkte å lime med epoxy. Der prøver jeg først å blåse rent ved å sprøyte rødsprit inn i sprekkene ved hjelp av trykksprøyte (type hagesprøyte). Jeg er litt spent på om det blir rent nok, sprekkene er såpass små at det er vanskelig å komme til med børste. Det råtne taket er halvveis av og jeg har begynt å fjerne glassfiberbelegget på fremre del av båten. Glassfiberbelegget ser forsåvidt bra ut og treverket under er helt og pent, så der limer jeg bare et nytt lag med (pen) kryssfiner over. Jeg er litt usikker på om jeg skal bruke ferdig natete dekksplater i teak, om jeg skal bruke mahognybelagt plate eller kanskje bare vanlig marin kryssfiner som jeg maler. Er det uansett lurt å dekke med glassfiber og epoxy? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Jeg skal også legge dekk i sommer. Alternativene er og enten lime ned staver på finér med epoxy, eller bare legg duk og epoxy på finér. Om jeg legger staver som også skal nates, vil jeg avslutte med duk og epoxy. Dette vil vare lenge. Men man må lakke over epoxy, ellers blir den gul. Er de sprekkene dine veldig små, så kan det være de trutner når du setter inn skroget med olje. Går utifra at det er i bordganger du har disse små sprekkene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Men man må lakke over epoxy, ellers blir den gul. Den vil gå i oppløsning er vel en mere riktig kommentar, epoksy må beskyttes mot UV stråling Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Det visste jeg ikke. Men jeg fikk beskjed om og lakke over, fordi den må uv-beskyttes som du sier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldr Svart 4.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Er de sprekkene dine veldig små, så kan det være de trutner når du setter inn skroget med olje.Går utifra at det er i bordganger du har disse små sprekkene? Sprekkene er i siden på overbygget og er en følge av overbelastning i skjøten mot karmen rundt cockpit. Det ser ikke pent ut og bør fikses. Jeg skal prøve å legge ut bilder senere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Det visste jeg ikke.Men jeg fikk beskjed om og lakke over, fordi den må uv-beskyttes som du sier. Leste en artikkel i båtmagasinet for mange år siden der en som drev og seilte jorda rundt tror jeg, Iallefall han hadde bygd seg pramme av X-finer og epoksy. Prammen lå fint på fremdekket men var ikke lengre brukbar når han tilslutt skulle bruke den Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Og dette fordi??? Hade han glemt å uv beskytte epoxyen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Jepp han hadde ikke tenkt tanken engang Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.