haraldr Posted June 5, 2007 Share Posted June 5, 2007 Jeg har kjøpt meg trebåt. De som er mottakelige for hint har skjønt at den har lekt ubåt, men heldigvis bare for en kort stund. Motoren gikk ikke før "leken" og gjør det helt sikkert ikke nå. Taket er lekk og overbygget er heller solbrent, så noen vil sikkert lure på hvor godt kjøpet er. vår Båten står på land nå og skal bare taues over fra Hovedøya til Bispevika (i Oslo mao.) før den fraktes hjem til hagen vår (min frue vet ennå ikke hvor MYE båt 28 fot er, det vil hun finne ut på mandag...). Som trebåter flest er den solgt som råtefri. Etter å ha stått på land nesten ett år, skrapte jeg i dag vekk bunnstoffet på kjølen. Det var ikke helt oppløftende, deler av treverket i bakre del av kjølen var mer eller mindre gått opp i limingen og vannet piplet ut når jeg trykket på det. Treet er i ferd med å "delaminere" langs årringene. Den lokale ekspertise i båthavna mente det ikke var råte, men at det selvfølgelig ikke var bra med løse fliser (de er ganske store!) i kjølen. Det ble litt diskusjon om hva som måtte gjøres, forslagene var: Tørking med varmluftpistol Behandlling med kokt linolje og terpentin IKKE rå linolje pga for lang tørketid. Driving av sprekker med tjæredrev og Farm Tingen er at båten skal på vannet på lørdag og ligge der frem til den blir tauet over på mandag, slik at ting må gjøres snart. Så det jeg egentlig er ute etter i første omgang er gode råd for tiltak som holder damen flytende et par dager før ny landsetting. Forrige gangen den var i vannet sank altså båten (etter å ha vært slept fra Drøbak og inn - selger antok at slepingen førte til at vann ble tatt inn og at båten begynte å ta inn mer vann over vannlinjen) ved kai. Det er selvfølgelig masse å si om båten, jeg håper jeg kan stille spørsmål etterhvert som de oppstår. Jeg er ekte landkrabbe og har MYE å lære! Jeg vet ikke så mye mer om båten, annet enn at den skal være bygget i Hardanger ca 1962, motoren (Sabb 2G 16 hk) er riktignok fra 1967, så det er et lite spørsmålstegn der. Dersom noen skulle kjenne igjen båten og ha mer informasjon vil jeg selvfølgelig bli glad for det! Mer bilder kommer etterhvert, dersom det er interesse for det, her er noen smakebiter: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 5, 2007 Share Posted June 5, 2007 (edited) Heisan og velkommen til "oss gale"! Et par ting... * Hvorfor kan du ikke vente til mandag rett før tauetid med å sjøsette? I tilfellet du ikke kan vente, så ville jeg nok alliert meg med et par store 220 volts pumper som står i hele tiden, og ikke minst vil du få en fin helg ved båten. * Rett før sjøsetting uansett når...så ville jeg nok "sparklet" alle sprekker og bordganger med farm...og ikke minst smørt på mengder med margarin overalt hvor du ser at det er mulighet for vann å komme inn....ta med de nedre bordganger på fribordet også. Du skal jo ha båten opp igjen, så da kan du gjøre rent igjen da. Hvis du ikke kan gjøre som neste punkt sier, så ville jeg gjort dette i alle fall, og tatt det rolig over fjorden...har du tilgang til en kompressor, så er det det beste...da kan du ha en 220 volts pumpe gående under tauing. * Hvorfor kan du ikke bare frakte denne på lastebil med kran fra land der den ligger og til hagen? Lagt til: Gratulerer forresten! Flott båt som du kan kose deg med i mange hundre timer, før den vil gi deg mange hundre timer med kos på sjøen! Masse bilder er flott, og ta gjerne noen av skadeområdet slik at vi ser hva det dreier seg om. Edited June 5, 2007 by vikers (see edit history) Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Posted June 6, 2007 Share Posted June 6, 2007 Mer bilder kommer etterhvert, dersom det er interesse for det, her er noen smakebiter: Det er klart det er interesse for det! Håper på masse bilder og rapporter om fremgang i prosjektet. Gratulere med flott skute Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldr Posted June 6, 2007 Author Share Posted June 6, 2007 Heisan og velkommen til "oss gale"! Et par ting... * Hvorfor kan du ikke vente til mandag rett før tauetid med å sjøsette? I tilfellet du ikke kan vente, så ville jeg nok alliert meg med et par store 220 volts pumper som står i hele tiden, og ikke minst vil du få en fin helg ved båten. * Rett før sjøsetting uansett når...så ville jeg nok "sparklet" alle sprekker og bordganger med farm...og ikke minst smørt på mengder med margarin overalt hvor du ser at det er mulighet for vann å komme inn....ta med de nedre bordganger på fribordet også. Du skal jo ha båten opp igjen, så da kan du gjøre rent igjen da. Hvis du ikke kan gjøre som neste punkt sier, så ville jeg gjort dette i alle fall, og tatt det rolig over fjorden...har du tilgang til en kompressor, så er det det beste...da kan du ha en 220 volts pumpe gående under tauing. * Hvorfor kan du ikke bare frakte denne på lastebil med kran fra land der den ligger og til hagen? Lagt til: Gratulerer forresten! Flott båt som du kan kose deg med i mange hundre timer, før den vil gi deg mange hundre timer med kos på sjøen! Masse bilder er flott, og ta gjerne noen av skadeområdet slik at vi ser hva det dreier seg om. Takk for det! Jeg har tidligere bygget en kajakk det tok også mange hundre timer... Håper å få gjort det viktigste i sommer slik at den kan settes på vannet og fortsette der. Jeg ligger på båtforeningens nåde, de har dugnad på lørdag og det ser ut til å sette dagsorden mht. utsetting av båten. Jeg hadde tenkt å legge inn Farm i dag. Men bør jeg legge inn litt tjæredrev samtidig? Frakt med lastebil er vanskelig fra Hovedøya... Jeg prøvde å ta noen bilder av skadestedet med mobilen, det ble ikke så bra. Prøver på nytt senere med ordentlig kamera. Ja, og det viktigste til slutt! Er det noen som vet om steder i Oslo som har tjæredrev? I verste fall må jeg dra til Trebåten på Nesset, men det "koster" en time i reisetid. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Posted June 6, 2007 Share Posted June 6, 2007 Er det noen som vet om steder i Oslo som har tjæredrev? I verste fall må jeg dra til Trebåten på Nesset, men det "koster" en time i reisetid. Jeg vet ikke navnet, men jeg mener det ligger et trebåbyggeri/verksted nede ved VEAS i Slemmestad. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Posted June 6, 2007 Share Posted June 6, 2007 Du kan jo ringe og høre med Hovdan, de ligger nede ved havnelageret. Evt LASA, ute ved sjølyst.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Posted June 6, 2007 Share Posted June 6, 2007 eller swang, på lysaker, eller båland/båtnett.no (eller hva det heter) på ccwest.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Har du fått gjordt noe? Flott båt foressten! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldr Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 Har du fått gjordt noe? Flott båt foressten! Tusen takk! Mye har skjedd siden sist. For det første endte det med at jeg dro til Trebåten på Nesset for å handle tjæredrev, Farm og litt andre småting. Angrer på at jeg ikke kjøpte med en ladning med Aeropoxy. Jeg har brukt det tidligere for å bygge en kajakk og syntes det fungerte helt utmerket. Halve boksen med Farm ble brukt til å tette åpenbare sprekker etter at jeg først hadde lagt inn tjæredrev i de største sprekkene. Båten ble lagt på vannet søndag - uten at jeg var til stede, den tok heldigvis ikke inn mye vann. Når jeg kom for å hente henne på mandag lå hun slik i vannet: Det så slett ikke verst ut, med andre ord. Slepet over til Bispevika gikk greit og opplasting på lastebil gikk rimelig greit. Transporten hjem gikk også greit og ikke altfor lenge etter var båten på plass i hagen. Og så begynte det jeg hadde vært mest bekymret for - plasseringen i båtstativet. Etter en del søking på nettet hadde jeg kommet over denne konstruksjonen. Jeg hadde på forhånd brukt mye tid på anskaffelse av materialer, beslag osv. Den krever bolter på opptil 180 mm lengde (diameter 12 mm). Så lange har de ikke på Biltema, så jeg kjøpte gjengestenger og kuttet opp disse i passelige lengder. På forhånd var jeg litt bekymret for at stativet kanskje var for stort, men tok likevel sjansen. Poenget er at stativet endelig festes og tilpasses når båten er på plass. Min bekymring viste seg å stemme og vi måtte improvisere en enklere og mer skreddersydd variant. Lastebilen sperret veien for alle naboene videre innover, så vi måtte bare sette opp noen provisoriske støtter slik at jeg kunne arbeide i fred og ro etterpå. Slik så det ut da: Stativet er nå på plass, jeg skal skrive mer om det senere. Den største utfordringen nå blir å finne ut hvor jeg skal begynne, hva jeg skal gjøre og hva jeg ikke bør gjøre. Spørsmålene vil komme ganske tett fremover, regner jeg med... En liten smakebit: Hva er det lureste å gjøre med svært uttørket mahogny (overbygg)? Nå skal jeg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldr Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 (edited) Oops, her har det blitt en dobbeltpostering! Edited June 13, 2007 by haraldr (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Supert jobbet! Mahognyen er det jo bare å olje med penetrerende olje og ha gjerne noe mahognybeis i oljen så får du en fin oppfriskning av fargen. Vil du ha en dypere mahognyfarge så kan du jo beise mahognyen etter oljen. Jeg har selv litt rød mahognybeis i oljen i mast, bom og skal ha det i sittebrønn og kabinvegger utvendig. Mye olje, og så tørke av overskytende...tørke et par dager før du forsegler med enten olje (da en som lager hinne), eller lakk. Blir nok super dette, men du burde legge inn fuktige ryer langs hele kjølen under vannlinje (så mye som du kommer til), slik at du holder på den trutningen den har fått allerede. Du skulle ha den på vannet i år, ikke sant? Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 Pass ihvertfall på å ikke pusse ned til rent treverk det som ikke skal behandles med en gang. Da tørker jo treverket ut mye fortere, med sprekker som resultat. Jeg ser av og til at folk går på undervannsskroget med vinkelsliperen som det første de gjør, så står båten og tørker inn i ukesvis før primer og bunnstoff endelig kommer på......ikke spess gunstig! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 Tørr mahogny? Kokt linolje og terpentin tynnet 60/40 fordel terpentin, vått i vått til treverket er mettet. Tørk av overskytende, og fortsett slik vikers beskriver. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Jeg er ikke helt med på dette med påføring av mahognybeis etter oljing. Da jeg behandlet min båt med dette gjorde jeg det før oljing med jevnt og fint resultat. Så noe flekkete ut og jeg ville grine etter påføring men morgenen etter var det helt jevnt og fint Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Det jeg mente med beis i oljen, er at du da kan justere hvor "dyp" du vil ha fargen. Om du skal ha en mørk mahognyfarge så er det jo greit å helbeise først og olje etterpå, men om du bare vil friske opp fargen så er det helt ok å ha litt beis i olje. Greit å prøve seg frem litt på noen bordbiter, så ser man hva man vil. Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldr Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 (edited) Kokt linolje og terpentin tynnet 60/40 fordel terpentin, vått i vått til treverket er mettet. OK, ikke rå terpentin linolje altså? Jeg synes det er vanskelig å se når det skal være kokt og når det skal være rå. Hadde en ide om at grunning/underlag skulle være rå linolje og topplag være kokt. Edited June 14, 2007 by haraldr (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Hadde en ide om at grunning/underlag skulle være rå linolje og topplag være kokt. Det har jeg også alltid hørt! Mette med rå, og dekkstrøk med kokt etter at det har sluttet å suge. En velprøvd og anerkjent metode. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 (edited) Kokt linolje må du ikke bruke men derimot rå linolje. Rå terpentin er det intet som heter, men det er amerikansk terpentin eller balsaterpentin som skal brukes. Malerterpentin er det samme som White Spirit og det skal ikke brukes. Kokt linolje tørker og brukes derfor kun i toppstrøk. Jeg synest Trekkfastolje tynnet med amerikansk terpentin er tingen. Og bruker Benarolje til toppstrøket. Sjekk ellers denne siden: www.linolje.com Edited June 14, 2007 by TMe (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Posted June 16, 2007 Share Posted June 16, 2007 Poenget er vel at rå linolje nesten aldri herder! Har en nabo som sliter med nettopp dette. Han prøver å pusse ned båten sin, men det blir en håpløs jobb, fordi olja bare kladder til papiret. Og den båten har ligget på land og tørket i mange år! UNDER vannlinja kan man bruke rå linolje. Men aldri over!!!! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldr Posted June 19, 2007 Author Share Posted June 19, 2007 En liten oppdatering Jeg begynner å få oversikt over arbeidet nå. Det er mye å gjøre, så det blir neppe sjøsetting i år. I det siste har jeg strevd med å skru løs motoren slik at den kan løftes ut av båten. Siden motoren ikke går, vil den nok trenge ganske mye "stell". Å "frigjøre" motoren fra båten er jo heller ikke bare, bare. Noen skruer/muttere sitter jo ganske godt, men nå er det faktisk bare vaierne til gassen og omstyringen som står igjen. Jeg har ikke helt funnet ut hvordan disse frigjøres uten å ødelegge noe. Når det gjelder behandling av overbygget har jeg ennå ikke bestemt meg. På lørdag var jeg innom Skips- og båtutstyr i Drammen. Der ble jeg sterkt anbefalt å lakke i stedet for å olje! Og jeg måtte bruke Rylard lakk. Grunnen var dels at linolje bruker fryktelig lang tid til å tørke (bør grunnolje om høsten og legge på toppstrøket på våren), dels at oljen "ødela" treverket slik at det ikke var mulig å reparere med epoxy ved eventuelle skader. Konklusjonen er vel at jeg fortsatt er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med overbygget. Jeg har begynt å skrape og slipe. Det går stort sett veldig greit, på noen partier må jeg bruke varmepistol, men stort sett går det greit med skrape. Et spørsmål til slutt: Siden overbygget er såpass uttørket som det er, blir det en del sprekker i skjøtene mellom panelene. Det ser ut til at det til dels er brukt natemasse i disse tidligere. Burde jeg prøve å skrape rent å bruke epoxy i stedet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Posted June 19, 2007 Share Posted June 19, 2007 Ville vært forsiktig med å anbefale epoxy der. Ihvertfall uten å ha sett bilder. Dersom det er naturlig å anta at dette treverket kommer til å bevege seg, kommer bare epoxyen til å sprekke opp og lage mer problemer for deg siden. Legg ut noen bilder så vi får se på det. Uansett.... når du nå har skrapet det ned, bør du nok få på et eller annet så det ikke tørker ut enda mer. Nå er det jo ingenting som holder på fuktigheten lenger. Jeg ville brukt en eller annen form for penetrerende olje. Har aldri opplevd dårlig heft med epoxy på oljet treverk! Bare å vaske flatene godt med feks rødsprit, så hefter det bra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 19, 2007 Share Posted June 19, 2007 Tror ikke du skal bekymre så mye for motoren. Skift olje og fyr opp så sviver den nok tenker jeg! Disse motorene stopper aldri. Visst ikke har du jo Walter_S som jeg vil si er Sabb ekspert og mangen andre her inne. Snart kan du forhåpentligvis spørre meg også ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldr Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 Eksempler på sprekker i overbygget Litt blåved Motoren Jeg fortsetter å skrape ned og har mer eller mindre bestemt meg for å bruke Rylard VG 61 Defender som grunning og VG 63 til toppstrøk. Treverket er lyst, så vidt jeg forstår er det viktig å beise av hensyn til UV-beskyttelse, men jeg ønsker ikke at det skal bli veldig mørkt. Derfor lurer jeg på om det er mulig å si noe om hvor mye det mørkner av alle lagene med olje og lakk som blir påført (ja, jeg vet det egentlig er et umulig spørsmål, men likevel...). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Har du prøvd å starte motoren? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Ja de sprekkene du viser her er ikke store. Her ville (har hatt tilsvarende selv) jeg gjort ordentlig rent og sparklet med fortykket epoxy. Husk å væte ut først med ufortykket epoxy. Jeg pleier å bruke bittesmå pensler, typisk i et sett med ti stk på Nille til 20 spenn. Bruk og kast! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.