Jump to content

Kjøpt Polar 20 med "defekt" motor. Er det en VP?


JuB

Recommended Posts

Hei,

 

har kjøpt meg en Polar 20 med 6-8hk diesel, denne er "defekt" stopper i tide og utide. Vært ut og inn på service men fortsatt ikke funnet løsningen på det, den er overhalt i 2003. Noen som vet motorkoden på denne maskinen, eier var rimelige sikker på at det var en Volvo Penta som stod i, kanskje noen som har datablad til denne?

 

Jeg har også en tresjekte 22 fot som jeg har pusser opp i vår, men har funnet ut at jeg er såpass mye ute i båten at jeg ville ha meg en "ordentlig" båt med ikke fult så mye arbeid. Den har en 4hk FM bensin som sviver bra, tar selvfølgelig inn noe vann, men er rigget med automatisk lensepumpe. Så denne er nå tilsalgs å ligger i Arendalsområde om noen interessert :) SKal ut i denne nå å kose meg i varmen :seeya:

Redigert av JuB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke så mye galt som kan skje med en slik liten tass egentlig. Får den diesel og kjøling skal den gå. Kan det være at den suger falsk luft et sted i dieselsystemet? Evt. møkkete filter, eller vann i dieselen. Alternativt at den blir såpass overopphetet at den ikke vil mer..

 

Hva har dere egentlig sjekket så langt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ingenting er sjekket enda, siden jeg ikke har hentet den :)

 

Jeg vet det ble "overhalt" i 2003 av en mekanikerlærling som skulle ta fagprøve, alt ble demontert å satt sammen igjen med nye pakninger. Så sommeren 2003 stoppet båten i tide og utide, når den stoppet fikk de den ikke igang igjen rett etter på. Fikk høre idag at den kun gikk på 1 sylinder, er egentlig det jeg vet til nå.

 

Prøver også å finne ut hva slags motorkode denne har..

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen i snekke-og VP klubben :)

 

VolvoPenta har en søkeside hvor du får en liste over alle deres gamle innenbordsmotorer og også laste ned brukermanual:

 

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...engine/inboard/

 

Den engelske siden har også en søkemulighet så det kanskje blir enda enklere for deg å finne motoren:

http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-...uction_engines/

 

Også her kan du laste ned brukermanual :)

 

Ser der at MD6A og MD6B begge har 10 HK og 2 sylindre - kan kanskje være en av dem?

Link to post
Share on other sites

Om den skulle stoppe i tide og utide....så prøv og hent dieseltilførsel (og også retur) i en 1,5 liters ren brusflaske med ren diesel i.

Da vil du eliminere eventuellt falsk luft og/eller andre hindringer fra dieseltanken. Går motoren som ei klokke da...ja da har du tanksjaujobb.

 

Flott tips :D

 

Volvo Penta MD 7A.

13 hk.

Bygget i Kristinehamn så vidt jeg vet.

 

Kjempe, ut i fra bilder jeg har sett stemmer dette :) Er dette en grei motor?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...