Jump to content

Kjøpt Polar 20 med "defekt" motor. Er det en VP?


JuB

Recommended Posts

Har sjekket over "el.nettet" idag, har ohmet det meste å det ser ut til å være OK. Men starteren er dårlig, vil ikke slå inn, skal prøve å skaffe ny imorgen. Noen som vet om dette er en standardmodell som ikke koster skinnet? Regner med det er pant for den gamle..

Link to post
Share on other sites

Vet det, men tidligere eier nevnte at batteriet blit tappet. Jeg ladet batterie, målte 12.9V, målte etter et par koblinger/sikringer da var det falt til 10.5V :eek: Plussledningen fra starter til hovedstrømsbryter var isolasjonen røket på. Hovedstrømsbryteren er heller ikke helt god, må kjøpe ny.

 

Jeg liker også å bli litt kjent med motoren og hvor ledninger og slikt går før båten skal på vannet i tilfellet noe galt skulle skje :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Prøv å rengjøre kontakter, skifte ledningere og hovedbryter etc. før du evt. skifter starter. Dårlig kontakt underveis kan føre til så stort spenningstap at starteren ikke vil slå inn av den grunn!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mange glemmer også å sjekke jordledning (mellom batteri og motorblokk).....er det brudd/dårlig kontakt her, så vil ikke ting svive rundt da heller.

 

Det er sjekket, måler 12.9V på starter med jord fra toppdekslet :) Kjøper ny starter idag, 3300kr, huff....

Link to post
Share on other sites

Nye starteren drar slår inn og drar alt fint rundt :) Har tatt utav dieseltanken, der var det mye "feit" diesel, litt klumpete. Har blåst igjennom dieselslanger, sjeket filter. Idag skal jeg kjøpe et par nye drivstoff slanger, fylle tanken, så prøve å starte :)

 

FIkk også lagt opp nye ledninger til lanterner, styrbord/babord/baug, kobler dette ferdig idag.

Link to post
Share on other sites

Den var virkelig fin!

 

Noen tips, jeg har samme maskin og nesten samme båttype:

 

Det lille av treverk ser ut til å trenge litt puss&lakk, men det er jo bare en kosejobb. Prøv å blande inn litt Owatrol maskinolje i lakken, da blir overflaten hardere og tåler mere behandling.

 

Kjøler den bra? Det er saltvannskjøling så sjekk dette, også ta en titt på eksosmanifold og eksosbendet. Før eller siden må det skiftes.

 

Og sjekk impelleren i vanpumpa med det samme, den sitter under eksosbendet, bilde 4 - du ser den såvidt bak bendet langt nede.

 

Kjølevannet går igjennom gearkassa også, så sjekk koblingene og ta en titt på gearoljen også - just in case.

 

Kalesja ser fin og hel ut, men den er ikke helt stram - sjekk ut dette så du slipper å få inn masse regnvann.

 

Ser at det er et luftinntak på baugen og slange ned til motorrommet - er usikker på om dette er nødvendig nå når det er dieselmaskin. Mener å huske at dette var noe Polar monterte i tilfelle man skulle ha bensinmotor og da sørge for at det ikke lå bensindamp i bunnen.

 

Er det en liten sub-høyttaler du har under baugen :)

 

ps! du har en grei vaskejobb foran deg, innvendig - kjøp et godt vaskemiddel og skyll godt etterpå og så investerer du i en flaske TCNano Gelcoat som du polerer båten med, innvendig og utvendig. Særdeles godt produkt! Kjøpes her: TCNano web-shop

Redigert av svaberget (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den var virkelig fin!

 

Noen tips, jeg har samme maskin og nesten samme båttype:

 

Det lille av treverk ser ut til å trenge litt puss&lakk, men det er jo bare en kosejobb. Prøv å blande inn litt Owatrol maskinolje i lakken, da blir overflaten hardere og tåler mere behandling.

 

Kjøler den bra? Det er saltvannskjøling så sjekk dette, også ta en titt på eksosmanifold og eksosbendet. Før eller siden må det skiftes.

 

Og sjekk impelleren i vanpumpa med det samme, den sitter under eksosbendet, bilde 4 - du ser den såvidt bak bendet langt nede.

 

Kjølevannet går igjennom gearkassa også, så sjekk koblingene og ta en titt på gearoljen også - just in case.

 

Kalesja ser fin og hel ut, men den er ikke helt stram - sjekk ut dette så du slipper å få inn masse regnvann.

 

Ser at det er et luftinntak på baugen og slange ned til motorrommet - er usikker på om dette er nødvendig nå når det er dieselmaskin. Mener å huske at dette var noe Polar monterte i tilfelle man skulle ha bensinmotor og da sørge for at det ikke lå bensindamp i bunnen.

 

Er det en liten sub-høyttaler du har under baugen :)

 

ps! du har en grei vaskejobb foran deg, innvendig - kjøp et godt vaskemiddel og skyll godt etterpå og så investerer du i en flaske TCNano Gelcoat som du polerer båten med, innvendig og utvendig. Særdeles godt produkt! Kjøpes her: TCNano web-shop

 

 

Mye bra info her :)

 

Treverket trenger litt jobb ja, men dette skal byttes ut til neste sesong, broren min jobber på listehøvleri :D

 

Den kjøler bra, spytter vann som bare det, har hørt at saltvannskjøling ikke er så bra på disse motorene?

 

Har labba endel oppi båten, så den er ikke akkurat ren på bildene. Skal vaskes når den kommer på vannet. Er noen hakk/skraper i topcoaten, dette skal taes neste år.

 

Monterte en lite høytaler sett jeg hadde liggende, type pc høytalere, bare å koble til iPod eller annet :)

 

Resten av denne uken får jeg ikke gjort noe på båten, er på kurs. Men broren min tar det siste som er igjen, så skal den sjøsettes til fredag 15.00 :) Blir deilig.

 

Kalesje er ny 2002, trenger litt justering av bøyler for å få den stram ja..

Link to post
Share on other sites

Den kjøler bra, spytter vann som bare det, har hørt at saltvannskjøling ikke er så bra på disse motorene?

 

Det er nok en myte. Selvfølgelig tærer saltvann mere på motoren enn ferskvann, men i det store og hele så er det helt greit med direkte kjøling så lenge du har et øye med utviklingen.

Svært mange eldre Marna'er, FM'er, VP'er og SABB'er er saltvannskjølt, selv mange av de aller eldste som ennå er i bruk.

Følg bare med på de tingene jeg nevnte.

Kanskje en gang du bør demontere manifold og rense den (legg den i kaustisk soda et døgn og gå over alle hull med ståltråd/strikkepinner) så får du ut mye rart. Litt gøy også å få det rent og pent.

 

Et tips til: sjekk akslingshylsa (der akslingen går gjennom skroget) og gjennomføringskrana på kjøevanninntaket når du sjøsetter båten. Den minste lekkasje her kan bli fatalt og det skal være tett. Sjekk at båten er tørr nedi akslingsrommet før du setter den på vannet så ser du straks om noe er galt :)

 

Du kan se frem til mange flotte stunder i denne plastsnekka!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...