Jump to content

Oppussing av Kommedalsbåt


Troll 20

Recommended Posts

Da var det vel min tur til å starte ein oppussingstråd, og den kommer garantert til å dra ut i langdrag da eg har alt for lite tid til å pusse på båten :yesnod: Bruker den alt for mykje må vite :sailing: Men no var det på høg tid å gjøre noe med skroget over vannlinjen siden det er minst 4 år siden sist...

 

Tok båten opp på land i ettermiddag og fekk spylt den under

img_9797.jpg

 

Noen utfordringer er det etter alt for lang tids vanskjøtting :blush:

img_9799.jpgimg_9800.jpg

 

Ikkje alt for gale forut:

img_9801.jpg

 

Begynt pussen med vinkelsliper og papir med 40 korning:

img_9804.jpg

 

Etter 5 effektive vinkelslipertimer, hadde to maskiner:

img_9806.jpgimg_9808.jpg

 

Så i morgen blir det ferdigstillelse av sliping og oppstart oljing.

 

Og så må vi finne på eit eller anna lurt å tette mellom bordgangene med der det er for store gliper... Tenkte å bruke Tec7 til dette, noen innvendinger til det..? Og ev. forslag til korleis fjerne gammel dreving på ein enkel og effektiv måte. Det som er der i dag er gammel sikafleks og noen plasser linoljekitt. Har maskinen til Fein, men ingen natekniv enda, kan det være tingen..? Og skal man olje og lakke før dreving med Tec7 eller etterpå..?

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Eit spørsmål til til ekspertisen :smiley:

 

Kva skal eg bruke og korleis skal eg bruke det for å bleike treet igjen der det har blitt svart og litt mindre pent..? Har fått tips om Ferro-bet Rustfjerner, men veit ikkje heilt korleis eg skal bruke det. Bare å sprute på og la det virke og så olje etterpå, eller skal det skylles av med vann f.eks..? Fekk også tips om klorin til bleike med, noen som har prøvd det..?

 

Men no må eg løpe ned for å pusse vidare :yesnod:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Hei , har nettopp vært på et trebåtbyggeri, der brukte de Faxe lut 1 og til slutt faxe lut 2 for bleiking og det ble et perfekt resultat. Du må kanskje bruke faxe lut 1 flere ganger. Dette får du kjøpt på en vanlig malerbutikk.

 

Det går også å bruke Ferro-bet, men faxe lut er etter min efaring mye bedre.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har prøvet feerobet,mot rust på båt,det hjelper ikke i det hele tatt,løsningen ble å gå på apoteket,der har de stoff som virker i 100.Husker ikke hva det heter,men spør etter stoffet som trekker ut blåmann,det selges kun på 1 liters flasker,og koster kr 380,-pr flaske.Syntes stoffet var dyrt,men det var verdt hver en krone.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er vel på tide med ein liten oppdatering her siden båten igjen fant sitt rette element på sjøen i ettermiddag. Vi "nøyde" oss med kun å pusse ned skroget og olje og lakke det opp igjen denne gangen. Vart ikkje tid til bleiking av blåmannen... Men som ein ser av bildene under vart det ikkje så verts alikavel etter 14 runder med olje og 5 strøk med lakk på skroget om ein sammenlikner med før bildene:

img_9825.jpgimg_9829.jpg

 

img_9827.jpg

 

Til og med propellen fekk ein omgang med vinkelsliperene og Feinen:

img_9830.jpg

 

Så no er neste post på programmet å finne ein egnet diffusjonsåpen kvitmaling til å bruke på treverket inne i kabinen. Der trengs det ein runde da den gamle malingen flasser i ein slik grad at det enklaste er å fjerne den med støvsuger :yesnod: Har vel ikkje vært heilt tørt når denne blei påført og den er vel heller ikkje diffusjonsåpen. Noen som har tips til kva for maling som egner seg til dette..?

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Fått malt inne i kabinen nå eller?

Har nok ikkje rukket annet enn å ta vekk gammel flasset maling med ein nylonrondell på bormaskinen for ein tid tilbake... Tiden strekker liksom ikkje til med 3 små gutter :crazy: Men har da fått montert autopilot slik at båten går beine vegen når eg må løpet etter urokråkene ombord :wink:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...