Troll 20 Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Da var det vel min tur til å starte ein oppussingstråd, og den kommer garantert til å dra ut i langdrag da eg har alt for lite tid til å pusse på båten Bruker den alt for mykje må vite Men no var det på høg tid å gjøre noe med skroget over vannlinjen siden det er minst 4 år siden sist... Tok båten opp på land i ettermiddag og fekk spylt den under Noen utfordringer er det etter alt for lang tids vanskjøtting Ikkje alt for gale forut: Begynt pussen med vinkelsliper og papir med 40 korning: Etter 5 effektive vinkelslipertimer, hadde to maskiner: Så i morgen blir det ferdigstillelse av sliping og oppstart oljing. Og så må vi finne på eit eller anna lurt å tette mellom bordgangene med der det er for store gliper... Tenkte å bruke Tec7 til dette, noen innvendinger til det..? Og ev. forslag til korleis fjerne gammel dreving på ein enkel og effektiv måte. Det som er der i dag er gammel sikafleks og noen plasser linoljekitt. Har maskinen til Fein, men ingen natekniv enda, kan det være tingen..? Og skal man olje og lakke før dreving med Tec7 eller etterpå..? Quote Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 (edited) Kjekt med oppussingstråd fra deg og Anders har nemlig venta på dette Trodde du va ute på tur idag siden eg ikkje så båten når eg kjørte forbi! Kor har du satt an på land foressten? Redigert, forøvrig heilt lik pussemaskin så oss! Edited June 11, 2007 by Sleipner93 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Troll 20 Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 Kor har du satt an på land foressten? Redigert, forøvrig heilt lik pussemaskin så oss! Står i Grønnavika. Rett nedenfor meg det... Lurer på pussemaskinen kommer fra ja Quote Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Står i Grønnavika. Rett nedenfor meg det... Lurer på pussemaskinen kommer fra ja :lol: :lol: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Troll 20 Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 Eit spørsmål til til ekspertisen Kva skal eg bruke og korleis skal eg bruke det for å bleike treet igjen der det har blitt svart og litt mindre pent..? Har fått tips om Ferro-bet Rustfjerner, men veit ikkje heilt korleis eg skal bruke det. Bare å sprute på og la det virke og så olje etterpå, eller skal det skylles av med vann f.eks..? Fekk også tips om klorin til bleike med, noen som har prøvd det..? Men no må eg løpe ned for å pusse vidare Quote Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Står sikkert noge i denne posten : https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=10678 Hette forøvrig blåmann eller blåved tror eg Men nå må eg ut te friminutt! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
p-kaill Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Hei , har nettopp vært på et trebåtbyggeri, der brukte de Faxe lut 1 og til slutt faxe lut 2 for bleiking og det ble et perfekt resultat. Du må kanskje bruke faxe lut 1 flere ganger. Dette får du kjøpt på en vanlig malerbutikk. Det går også å bruke Ferro-bet, men faxe lut er etter min efaring mye bedre. Lykke til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alnorbåt Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Hei Har prøvet feerobet,mot rust på båt,det hjelper ikke i det hele tatt,løsningen ble å gå på apoteket,der har de stoff som virker i 100.Husker ikke hva det heter,men spør etter stoffet som trekker ut blåmann,det selges kun på 1 liters flasker,og koster kr 380,-pr flaske.Syntes stoffet var dyrt,men det var verdt hver en krone. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
p-kaill Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Stoffet som kjøpes på apotek heter sannsynligvis vannstoffperoksyd, men om det er så heldig å bruke på treverk strides de lærde om. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Troll 20 Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 Er vel på tide med ein liten oppdatering her siden båten igjen fant sitt rette element på sjøen i ettermiddag. Vi "nøyde" oss med kun å pusse ned skroget og olje og lakke det opp igjen denne gangen. Vart ikkje tid til bleiking av blåmannen... Men som ein ser av bildene under vart det ikkje så verts alikavel etter 14 runder med olje og 5 strøk med lakk på skroget om ein sammenlikner med før bildene: Til og med propellen fekk ein omgang med vinkelsliperene og Feinen: Så no er neste post på programmet å finne ein egnet diffusjonsåpen kvitmaling til å bruke på treverket inne i kabinen. Der trengs det ein runde da den gamle malingen flasser i ein slik grad at det enklaste er å fjerne den med støvsuger Har vel ikkje vært heilt tørt når denne blei påført og den er vel heller ikkje diffusjonsåpen. Noen som har tips til kva for maling som egner seg til dette..? Quote Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 (edited) Hvit Shipolin kan vel være en mulighet? Tok den inn noe vann når du satte den uti? Edited June 21, 2007 by Sleipner93 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Troll 20 Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 Shipolin har eg vært innom å tenke på ja... Tok nok inn vann når eg satte den ut ja, men ikkje i strie strømmer. Men lensepumpen går no litt no og da... Quote Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Tja, du får spørr far, han er jo malingsekspert... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Butinox Vindusmaling er diffusjonsåpen. Laget for å hindre at vinduene råtner pga fuktighet innefra. Kanskje noe å prøve hos deg? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted September 17, 2007 Share Posted September 17, 2007 Fått malt inne i kabinen nå eller? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Troll 20 Posted September 17, 2007 Author Share Posted September 17, 2007 Fått malt inne i kabinen nå eller? Har nok ikkje rukket annet enn å ta vekk gammel flasset maling med ein nylonrondell på bormaskinen for ein tid tilbake... Tiden strekker liksom ikkje til med 3 små gutter Men har da fått montert autopilot slik at båten går beine vegen når eg må løpet etter urokråkene ombord Quote Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted September 17, 2007 Share Posted September 17, 2007 Jeg har et gasshåndtak liggende til deg. Har forøvrig et gasshåndtak liggende til deg. Det var nesten helt likt som det som står på min Sabb men var litt annerledes fasong. Stod heller ikke Sabb på men antar det går greit? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts