Jump to content

Trenger ballast i båten - Hvor får jeg tak i bly billig?

SeaMaster175

Recommended Posts

Sand er jo et billig alternativ, koster vel ca en hundrelapp for 500 kg. Pakkes f.eks i små plaststriesekker. Men det betinger jo at dere har plass til det da, volumet blir betydelig større enn f.eks bly. Et annet alternativ er om dere kommer over en del meter brukte flattjern eller vinkeljern, kuttet i passende lengder lar jo dette seg stue rimelig kompakt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei! Du kan bruke betong eller mørtel, veier ca. 2,33-2,37 kg. pr. liter. Legg ut en plastfolie før du plasserer betongen, så slipper den å feste seg (kan jo hende du må ha den ut ved en senere anledning). Du kan hente den på henger på nærmeste betongstasjon, koster ca. 1100-1300 pr. m3.

Du trenger jo ikke mer enn mellom 200-300 liter.

Ketil :smiley:

Nå synes jeg også at 500kg i en tresnekke (hvor mange fot?) er mye, men det er en annen sak.

Hvis du ikke finner bly så synes jeg en grei måte som er bedre enn betong/stein er stål - og der er det etter min erfaring meget praktisk å bruke kjetting - gjerne halv gjennomrustet - spiller ingen rolle.

Du legger ut litt flytende betong (plastfolie mellom skrog og betongen) og senker kjettingen ned i denne betongen. sørger for at kjettingen synker ned og glatter overflaten. Det kan bli mye kjetting og lite betong. Når den er herdet har du perfekt tilpasset ballast som har betydelig større spesifikt vekt enn betong - enn om ikke så mye som bly.

SPM; rent bortsett fra at batterisyre er skumle greier, og må håndteres med respekt, lar det seg gjøre å smadre bilbatterier ( etter at syra er tappet, f.eks ved å borre hull i bunnen av batteriet med et passende bor ) og vaske blyet med vann, før man støper det om til mer passende enheter ?

10 store lastebilbatterier lar seg skaffe gratis, og siden arbeidet lar seg gjøre utendørs, bør vel en passende regndress / oljehyre, samt en ansiktsksjerm, syrehansker og en hageslange være det som skal til.. ?

Suzuki

No boat needed..

careka skrev:
Hva er normalprisen på 1 kg bly1 ?

Jeg skulle ha støypt meg en Daumann. for ankeret.

Hei

På ein dykkebutikk så kostar eit einkilos blylodd 40-50 kr. Du får lodd på 1, 2 og fem kg. Kiloprisen er lågare for større lodd.

På bruktmarknaden får du blybelter på 12-15 kg for 3-400 kroner. Trur ikkje eg hadde gidda støypt for menger under dette.

Ellers så må vel ein skraphandlar vera rette staden å få tak i bly.

Ask

Sand kan du vel hente på nærmeste strand. Dersom du får tak i gamle lastebilhjulslanger, så er disse utmerket til å klippe i to og fylle sand i. Surres med en ståltråd i begge ender. Disse ligger fjellstøtt i båten - bare pass på at de ikke gnager på skarpe kanter/klink.

Aberet med sand er egenvekten, så det bli jo litt volum, men det er gratis.

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...