Jump to content

Trenger ballast i båten - Hvor får jeg tak i bly billig?

SeaMaster175

Recommended Posts

Hva med sandblåser sand, den har vel høy egenvekt??. Får sikker lov å koste opp noe en plass de sandblåser

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei, bly til kr. 6.- pr. kg er billig, for 2 år siden kjøpte jeg et større parti bly hos MEtall & Gjenvinning AS og da kostet det kr. 8.- pr. kg.

I sjarken min har jeg tatt de 10 l firkantige plastkannene til Statoil og fylt dem med brukt sandblåsersand. Sandblåsersand har en høy egenvekt, men kan ikke måle seg med bly i vekt. Dessuten er det enkelt å flytte kannene da det er håndtak i dem, dessuten er de av plast som ikke ruster.

Brukt sandblåsersand er gratis.

Mange bruker utsjaltet kjetting, men å ta ting som ruster ombord er ikke etter min smak.

• 2 måneder senere...

Desmond Bagley har skrevet en bok som heter "Gullkjølen". Leste den for mange år siden. Gull har jo bra egenvekt og så forurenser man jo ikke hvis man forliser :lol: I boka gikk det jo ikke så bra, men her ser man viktigheten av å gjøre godt støpearbeid :nono:

Det kan kanskje virke som en dyr løsning: Da skal man huske at vi regner mer kreativt når vi skal investere i noe til båt. Båten vil dessuten holde seg veldig godt i pris også :wink:

Gull skaffes hos nærmeste gullsmed (eller sentralbank hvis du liker nattarbeid :cool: ).

Fagfolk kan ha rett...

Hør med en bilskrot. Tror det var Volvo 164 som hadde 60 kg blyplater i "baugen". Mulig det fortsatt skrotes noen av disse. Kan også være at jeg husker feil Volvo modell, men kontakt nærmeste bilskrot de vet det sikkert.

164 hadde såpass tung motor at bly nok var unødvendig.. 245 derimot, i varebilutgave.

Men bly er ganske dyrt, og prisene er visst på vei oppover også.

Jeg hadde samme problem for 3-4 år siden når jeg holdt på med et trebåt prosjekt. Jeg også trengte 400-500 kg, og forsøkte først med sand i sekker, men det tok for mye plass (veide for lite). Jeg tok så runden til blikkenslagere og bilverktseder, slik som andre her har foreslått. Fikk noe, men måtte betale for det....

Etter en måned med leting ( bly er nemlig ettertraktet), så kom jeg på en annen løsing. Jeg har en kamerat, som har et fembøring ( Nordlandsbåt på ca 50 fot), og han kunne fortelle meg at de hadde barrer av jern i båten. Litt større enn en melkekartong, og vekt på ca 40 kg. Perfekt! Jeg tok noen telefoner, og fikk relativt enkelt tak i jern. Jeg var heldig og fikk barrer, og satte disse inn med Arcanol, for å bremse rustingen. Hadde barrene i båten i 3 år før båten ble solgt, og det ble ikke mye rust på de i løpet av den tiden.

NB. Når du putter så mye ballast i båten skal du tenke deg godt om hvor du legger den. Det kan påvirke sjøegenskapene betydelig.

Skulle du legge allt i bunnen, på samme sted i båten ( slik mange gjør), så burde du løft ut ballasten før båten tas ut av vannet. Hvis ikke så risikerer du hull i båten......

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...