Jump to content

Trenger ballast i båten - Hvor får jeg tak i bly billig?

SeaMaster175

Recommended Posts

På FINN er det ett firma i Horten som selger bly til ballast til 6 kr/kg.

Ett annet spørsmål til kjemistene på forumet; jeg har en stålbåt og trenger også noe bly som ekstra ballast.

Hva med mulighet for gassing når bly kommer i kontakt med jern og litt sjøvann som katalysator??

Blymønje var jo ellers det beste rusthingrende middel før det ble forbudt pga giftigheten.

• 9 måneder senere...
500 kg bly tilsvarer ca 50 l.

500 kg sand er ca 150 l.

500 kg jern er ca 70 l.

Bly, sand og jern - ja, men har ikke vanlige gråsteinvarianter som granitt og gneis en egenvekt på rundt 5, da? Stein er kanskje litt vanskelig å tjore fast i kjølsvinet, men stein kan jo også legges i gamle bilslanger, eller ...

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

• 1 år senere...

Fikk tak i noe tungt metall hos skraphandren på Alnabru her om dagen i passende barrer.

Veldig tungt det der metallet. Og så har det en veldig fin farge....... :rolleyes:

img_7779.jpg

Barrene har jeg limt fast med fugemasse (Biltema) på passende steder, fortrinnsvis nær bunnen og ut til sidene. Trengte litt mer vekt akter. Foreløpig har jeg lagt inn 220 kg. Trenger ca 220 kg til. Barrene veier ca 10 kg/stk.

Er litt spent på hva tolleren sier neste gang.

img_8069.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det duger fint som ballast dette NilsPils... så det er ikke noe problem å bruke det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I den forrige båten min (27 fots tresnekke), så fikk jeg tak i noen enorme bolter (minst 10 cm i diameter) fra en skraphandler.

Disse brant han av for meg til en billig penge.

Tror jeg la ned et par hundre kilo i kjølen..

Når jeg smeltet bly til kjølen til skøyta mi måtte jeg ha en god del bly.

Reiste rundt på dekkverksteder, og alle solgte billig til meg.

Nå har jo priser på metaller vært i kraftig vekst siden da, og folk er kanskje mer bevisst hvilken verdi blyet har for salg...

Med en egenvekt på 11,34 så trenger du ikke store plassen heller.

Har søkt litt og funnet ut at bly er best, men problemet er hvor og hvordan få dette tak i BILLIG?

Hallo Gamla

Jeg har noe bly liggende i 20-30 kg barrer (Tilsammen 150-200 kg, tror jeg...)

Kan avhentes gratis i Røyken.

Send meg en IM så kan vi gjøre en avtale

:cheers_wine:

Så ikke at dette var en sååå gammel tråd. Men hvis du fortsatt trenger, og flyter, er det bare å ta kontakt

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Veldig tungt det der metallet. Og så har det en veldig fin farge....... :rolleyes:

img_7779.jpg

Hadde det vært mine barrer, hadde jeg kjøpt meg en boks gullmaling tvert, og malt over kobberfargen slik at de ser ut som gullbarrer. Eller hvis du skal ta helt av, ett lite hefte med bladgull og litt lim. Må jo være artig å forklare tollerne at dette er ballast og at du tok det du hadde for hånden....

Hadde det vært mine barrer, hadde jeg kjøpt meg en boks gullmaling tvert, og malt over kobberfargen slik at de ser ut som gullbarrer. Eller hvis du skal ta helt av, ett lite hefte med bladgull og litt lim. Må jo være artig å forklare tollerne at dette er ballast og at du tok det du hadde for hånden....

Genialt genialt :giggle: Selv har jeg støpt betong i snekka. Men det er orginalt. Må fjerne noe jeg. Den er litt tung i rævva

Bildene har nok litt dårlig fargegjengivelse. Det er gull(farge)!

Hvilken farge har utarmet uran? Tenker på neste runde med vekter.

Seriøst:

For resten av ballasten tenker jeg på sandsekker. Har noen noe forslag til brukbare sekker/poser som er både sand- og vanntette og som ikke lett revner?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Plaststriesekker pleier å være ganske sterke, og de råtner heller ikke. Enkelte bruker også lastebilslanger som stripses i endene, men gummi har det med å morkne etter noen år og da blir resultatet mye sand overalt. Spylervæskekanner kan også brukes, gjerne fylt med gamle blylodd fra dekkforhandleren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...