Xlnt Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Hos bilskroten får du sikkert billig bly, gamle Volvoer hadde blyplater festet under støtfangerne. Jeg fikk meg 20 slike plater og de veide tilsammen 100kg Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Anonym Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Et annet tips, som jeg ikke har tenkt på tidligere.. Kontakt en eller annen lokal avdeling av Jernbaneverket eller noe, prat med gutta som jobber ute i sporet.. Kan jo hende de vil gi deg noe skinnekapp (veier opptil 52kg pr. meter skinne!), mot ei halvflaske eller noe.. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Sjekk med Sønnak batterifabrikk i Horten, mulig de har noe skrapbly du kan få der... Jobbet der på 80 tallet.. Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
coolcap Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 På FINN er det ett firma i Horten som selger bly til ballast til 6 kr/kg. Ett annet spørsmål til kjemistene på forumet; jeg har en stålbåt og trenger også noe bly som ekstra ballast. Hva med mulighet for gassing når bly kommer i kontakt med jern og litt sjøvann som katalysator?? Blymønje var jo ellers det beste rusthingrende middel før det ble forbudt pga giftigheten. Sitér dette innlegget Link to post
Domex Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Hva heter dette firmaet i Horten? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Hva med mulighet for gassing når bly kommer i kontakt med jern og litt sjøvann som katalysator?? Dette er kun en teoretisk mulighet. En real promp bidrar nok mer til eksplosjonsfaren. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
fiskebat Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Bilgummi verksteder , spesielt lastebil har mye bly fra brukte avballangseringslodd . Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Hei. Det er noen notbøteri som selger brukt bly men jeg tror du kanskje må betale 10 kr / kg. Mvh Jonn Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Henger meg på her i debatten.... Jeg hadde også problem med bly for noen år siden, og barrer var dyrt da kostet det kr. 7.50 for kiloen. Det jeg gjorde var at jeg fylte sandblåsersand(stålgrit) på 10 ltr oljekanner. De er fine ,ruster ikke og så kan jeg flytte ballasta etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 8.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 500 kg bly tilsvarer ca 50 l. 500 kg sand er ca 150 l. 500 kg jern er ca 70 l. Bly, sand og jern - ja, men har ikke vanlige gråsteinvarianter som granitt og gneis en egenvekt på rundt 5, da? Stein er kanskje litt vanskelig å tjore fast i kjølsvinet, men stein kan jo også legges i gamle bilslanger, eller ... Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Olafsen Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 hær i narvik så blir det brukt en del malm(sand) til ballast har en egenvekt på ca 3.3 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 (redigert) Fikk tak i noe tungt metall hos skraphandren på Alnabru her om dagen i passende barrer. Veldig tungt det der metallet. Og så har det en veldig fin farge....... Barrene har jeg limt fast med fugemasse (Biltema) på passende steder, fortrinnsvis nær bunnen og ut til sidene. Trengte litt mer vekt akter. Foreløpig har jeg lagt inn 220 kg. Trenger ca 220 kg til. Barrene veier ca 10 kg/stk. Er litt spent på hva tolleren sier neste gang. Redigert 15.Januar.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Det duger fint som ballast dette NilsPils... så det er ikke noe problem å bruke det... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Svaap Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 I den forrige båten min (27 fots tresnekke), så fikk jeg tak i noen enorme bolter (minst 10 cm i diameter) fra en skraphandler. Disse brant han av for meg til en billig penge. Tror jeg la ned et par hundre kilo i kjølen.. Når jeg smeltet bly til kjølen til skøyta mi måtte jeg ha en god del bly. Reiste rundt på dekkverksteder, og alle solgte billig til meg. Nå har jo priser på metaller vært i kraftig vekst siden da, og folk er kanskje mer bevisst hvilken verdi blyet har for salg... Med en egenvekt på 11,34 så trenger du ikke store plassen heller. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Pathfinder Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 (redigert) Har søkt litt og funnet ut at bly er best, men problemet er hvor og hvordan få dette tak i BILLIG? Hallo Gamla Jeg har noe bly liggende i 20-30 kg barrer (Tilsammen 150-200 kg, tror jeg...) Kan avhentes gratis i Røyken. Send meg en IM så kan vi gjøre en avtale Så ikke at dette var en sååå gammel tråd. Men hvis du fortsatt trenger, og flyter, er det bare å ta kontakt Redigert 15.Januar.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Veldig tungt det der metallet. Og så har det en veldig fin farge....... Hadde det vært mine barrer, hadde jeg kjøpt meg en boks gullmaling tvert, og malt over kobberfargen slik at de ser ut som gullbarrer. Eller hvis du skal ta helt av, ett lite hefte med bladgull og litt lim. Må jo være artig å forklare tollerne at dette er ballast og at du tok det du hadde for hånden.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Farco Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Må da være mye bedre og plassbesparende å bruke rent gull og male det med blyfarge. Egenvekt 19,3! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
OT-flyktning Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Anbefaler utarmet uran Sparer mye plass i båten Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Hadde det vært mine barrer, hadde jeg kjøpt meg en boks gullmaling tvert, og malt over kobberfargen slik at de ser ut som gullbarrer. Eller hvis du skal ta helt av, ett lite hefte med bladgull og litt lim. Må jo være artig å forklare tollerne at dette er ballast og at du tok det du hadde for hånden.... Genialt genialt Selv har jeg støpt betong i snekka. Men det er orginalt. Må fjerne noe jeg. Den er litt tung i rævva Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Bildene har nok litt dårlig fargegjengivelse. Det er gull(farge)! Hvilken farge har utarmet uran? Tenker på neste runde med vekter. Seriøst: For resten av ballasten tenker jeg på sandsekker. Har noen noe forslag til brukbare sekker/poser som er både sand- og vanntette og som ikke lett revner? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Farco Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Sand er jo ikke spesielt tungt. Finner du egnede (tilstrekkelig sterke) sekker, kan du jo kanskje fylle dem med gammelt bly fra avbalansering av hjul. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
index Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Plaststriesekker pleier å være ganske sterke, og de råtner heller ikke. Enkelte bruker også lastebilslanger som stripses i endene, men gummi har det med å morkne etter noen år og da blir resultatet mye sand overalt. Spylervæskekanner kan også brukes, gjerne fylt med gamle blylodd fra dekkforhandleren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Kan kappe opp brukte jernbaneskinner også i passe lengder og legge i bunnen av båten Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
norflyer Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Hvilket smeltepunkt er det på bly? Trenger selv 200 kg i kjølen på seilbåten.. Prøver å finne en lur måte å montere på ekstra vekt på kjølen. Noen som har noen gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.