Honduras Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Hva med god gammel stein da? Har blitt brukt til ballast i noen år. Må da være vell så greit å håndtere som sand. Alle sandtak har rist som skiller ut stein. Dette er rullestein, og ikke så skarp i kantene som sprengstein. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SeaMaster175 Svart 12.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Lurer på om sand er det som er enklest og definivt billigst. Bare prøve å få tak i noen lastebilslanger da, hvis ingen andre har noen andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Også så godt som det lukter av slike gummislanger en varm sommerdag Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Naurstad Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Hva med blysand, hørte om en som fikk dette fra et blikkvalseverk. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
tuffff Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Også så godt som det lukter av slike gummislanger en varm sommerdag Ikk'no problem så lenge du har dette under tiljene. De blir vel ikke liggende åpent eksponert for sol? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Sjekk Halden Dykkesenter, de hadde hvertfall bly i løsvekt tidligere. Som du også kan smelte og forme som du selv ønsker. Prisen husker jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Sandsekker er kurant, kan være en fordel med løs ballast inntil dere finner riktig balansering av båten. Ballasten har dere plass til i benkene, da ligger de vel omtrent i vannlinja. Blir stødig båt da Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Hvor kan jeg i såfall få tak i kjetting da? Skraphandlere, båtforeninger, flytebryggemontører, landbruk, skipsopphoggerier... Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 fyll opp med ølbokser fra " harry-landet". 2 fluer i en smekk Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 500 kg bly tilsvarer ca 50 l. 500 kg sand er ca 150 l. 500 kg jern er ca 70 l. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Hva med sandblåser sand, den har vel høy egenvekt??. Får sikker lov å koste opp noe en plass de sandblåser Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Whistler Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 (redigert) Hva med sandblåser sand, den har vel høy egenvekt??. Så på et hi-fi forum at sandblåsersanden til Biltema hadde en egenvekt på snaut 3kg/l edit Etter et google søk ser jeg at blåsesand har en egenvekt på mindre enn 2kg/l Redigert 12.Juni.2007 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
M/S Bastard Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Kommer herrene i M/B Gamla på treff i år? Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 12.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Jeg tviler på det desverre ikke. Jobb og bursdagsselskap setter en stopper for det... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Ok, men det er jo treff neste år også Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Jeg ville prioritert ballast som følgende: 1) steiner (rullesteiner), 2) sand i sterke poser, 3) sementsekker Bly er dyrt i dag. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Hei, bly til kr. 6.- pr. kg er billig, for 2 år siden kjøpte jeg et større parti bly hos MEtall & Gjenvinning AS og da kostet det kr. 8.- pr. kg. I sjarken min har jeg tatt de 10 l firkantige plastkannene til Statoil og fylt dem med brukt sandblåsersand. Sandblåsersand har en høy egenvekt, men kan ikke måle seg med bly i vekt. Dessuten er det enkelt å flytte kannene da det er håndtak i dem, dessuten er de av plast som ikke ruster. Brukt sandblåsersand er gratis. Mange bruker utsjaltet kjetting, men å ta ting som ruster ombord er ikke etter min smak. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Sandblåsersand har en høy egenvekt, men kan ikke måle seg med bly i vekt. Det har du helt rett i. Blåsesand har en egenvekt på ca 1,7 mens bly har en egenvekt på 11,34. (g/cm3 eller kg/l om du vil) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
OT-flyktning Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Mange bruker utsjaltet kjetting, men å ta ting som ruster ombord er ikke etter min smak. Etter mitt foreslag ville den jo bli støpt inn i betong. Jern/stål har egenvekt på 7,5 (mener jeg å huske) Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Desmond Bagley har skrevet en bok som heter "Gullkjølen". Leste den for mange år siden. Gull har jo bra egenvekt og så forurenser man jo ikke hvis man forliser I boka gikk det jo ikke så bra, men her ser man viktigheten av å gjøre godt støpearbeid :nono: Det kan kanskje virke som en dyr løsning: Da skal man huske at vi regner mer kreativt når vi skal investere i noe til båt. Båten vil dessuten holde seg veldig godt i pris også Gull skaffes hos nærmeste gullsmed (eller sentralbank hvis du liker nattarbeid ). Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Anonym Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Hør med en bilskrot. Tror det var Volvo 164 som hadde 60 kg blyplater i "baugen". Mulig det fortsatt skrotes noen av disse. Kan også være at jeg husker feil Volvo modell, men kontakt nærmeste bilskrot de vet det sikkert. 164 hadde såpass tung motor at bly nok var unødvendig.. 245 derimot, i varebilutgave. Men bly er ganske dyrt, og prisene er visst på vei oppover også. Sitér dette innlegget Link to post
volvo r-sport Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Hei... Volvo 940 varebil hadde også mange (80??)kg ballast foran, vet ikkje materiale men... Sitér dette innlegget Bas i Greipstad Skru & Sladd. Medlem av: Dregg er ballast ! Link to post
OPTIMAL Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Prisen på bly er nå ca 3000 usd pr tonn , var for 14 dager siden oppe i 3500 usd pr tonn. Dette er pris på metallbørsen i London. 96% av alle batterier i Norge blir resirkulert via www. batteriretur.no Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Jeg kontaktet en skytterbane og fikk kjøpt så mye bly jeg ønsket for en billig penge. Noe støpte jeg om til blylblokker og resten fylte jeg i småsekker. Blyet ble brukt som ballast i en tresnekke Sitér dette innlegget Link to post
Bagheera Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Jeg hadde samme problem for 3-4 år siden når jeg holdt på med et trebåt prosjekt. Jeg også trengte 400-500 kg, og forsøkte først med sand i sekker, men det tok for mye plass (veide for lite). Jeg tok så runden til blikkenslagere og bilverktseder, slik som andre her har foreslått. Fikk noe, men måtte betale for det.... Etter en måned med leting ( bly er nemlig ettertraktet), så kom jeg på en annen løsing. Jeg har en kamerat, som har et fembøring ( Nordlandsbåt på ca 50 fot), og han kunne fortelle meg at de hadde barrer av jern i båten. Litt større enn en melkekartong, og vekt på ca 40 kg. Perfekt! Jeg tok noen telefoner, og fikk relativt enkelt tak i jern. Jeg var heldig og fikk barrer, og satte disse inn med Arcanol, for å bremse rustingen. Hadde barrene i båten i 3 år før båten ble solgt, og det ble ikke mye rust på de i løpet av den tiden. NB. Når du putter så mye ballast i båten skal du tenke deg godt om hvor du legger den. Det kan påvirke sjøegenskapene betydelig. Skulle du legge allt i bunnen, på samme sted i båten ( slik mange gjør), så burde du løft ut ballasten før båten tas ut av vannet. Hvis ikke så risikerer du hull i båten...... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.