Windy37GM Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Hvordan kan det ha seg at 42 lier og 49 liter Cruise har samme innbygningsmål ?? ref denne siden: http://www.isotherm.com/en/product?produkt=uk_1092 Noen som vet ? Joda310 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Jeg mener å huske: De utnytter dybden bedre. Lengde og bredde er den samme. Istedet for å sette kompressoren nederst bak på skapet så løfter de den noe og utnytter tomrommet under den som plass inne i skapet. Det gjør bl.a. at skapet blir dypere i bunnen og 1 1/2 l kan legges der. Derfor blir utskjæringmål like Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 Nice :-) Tror jeg skaffer meg et slikt istedenfor 42L som gikk føyka (det starter men trekker 10A) Joda310 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Ja, det hjelper at skaper er dypere innvendig nede. Jeg har også en slikt, og bruker i tillegg en Isotherm TB42 kjøleboks når vi har ferie. Fungerer supert det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 Og der var det bestilt og betalt :-) fant det greit priset her: http://www.nettbaat.no/kjoleskap.shtml Joda310 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 (edited) På dette bildet ser du det jeg prøvde å beskrive om kompressor og dybde nede i skapet: Edited June 12, 2007 by OLPI (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 Jeg skjønte det :-) + schematics tegningen på Isotherm sidene viste komperssoren på toppen. Husets frue ble meget fornøyd med størrelsen. Som hun alltid er :-) Joda310 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Det er bare en detalj som mangler, som ikke koster noe spesielt, men som reduserer strømforbruket på batteriet dramatisk når man kommer til uthavnen. Nemlig en inngang som aktiveres med en bryter og medfører at kjøleskapet går for fullt. Når man kommer til uthavnen, så slår man bryteren av og kjøleskapet går i normalmodus og benytter termostaten. Bryteren er bare en forbikobling av termostaten, og burde være enkelt å realisere. Husker jeg ikke feil så har Isotherm en litt mer avansert løsning, som koster flere tusen kroner istedet for bare ca.100 kr. Løsningen senser at motoren går, ved at ladespenningen øker og startet da en intensitiv nedkjøling. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 (edited) En slik automatisk anordning har jeg laget på mitt kjøleskap vha. et rele (styrt fra tenningsnøkkelen) som kortslutter termostaten. I tillegg stapper jeg "frysedelen" full av kjøleelementer medbrakt i kjølebag sammen med maten hjemmefra. Da kan det lang tid før skapet starter når en er fremme. Etter 2 timers gange ligger da temperaturen i skapet rett over null ved ankomst der vi skal ligge for natten. Jeg har også en egen bryter som kan overstyre automatikken slik at ikke skapet bånnfryser og kompressoren sliter seg ut ved lange turer. Lars H. Edited June 12, 2007 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
sailorboy Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Har også tenkt på dette med kjøleskapets strømforbruk... På varme sommerdager har jeg mistanke om at det er svært varmt bak / over kjøleskapet der radiatoren til kjøleskapet sitter. Hva med å la en liten vifte (pc vifte e.l.) bringe kaldere luft fra bunnen av båten forbi radiatoren. Viften vil jo selvfølgelig bruke strøm, men kanskje det vil bli mindre strømforbruk totalt sett allikevel ? sailorBoy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 Dette har jeg også tenkt på, og jeg har et par "strømsnille" PC-vifter liggende. Min hittil er det blitt med tanken. Og kjøleskapet, et Frigo med Danfors kompressor fra 1986 har faktisk ferdig tilkobling merket for vifte. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 Løsningen senser at motoren går, ved at ladespenningen øker og startet da en intensitiv nedkjøling. Se her: Kjøleskap i båt, reduksjon av strømforbruk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 (edited) Husker jeg ikke feil så har Isotherm en litt mer avansert løsning, som koster flere tusen kroner istedet for bare ca.100 kr.Løsningen senser at motoren går, ved at ladespenningen øker og startet da en intensitiv nedkjøling. ASU til Isotherm koster mye, men er ikke bar en kortslutning av termostat slik at kompressor går kontinuerlig. Det vet du vel imidlertid sikkert. Hvis ikke så les på Isotherm sine sider hos www.termomarin.no En lingende med motsatt løsning hadde faktisk Saab og BMW på sine biler som ekstrautstyr. Det var for å holde på varmen på kjølevannet vinterstid. ACD som Supercool kaller sin løsning er imidlertid bare en føling på spenningsnivå. Overstiger den 13.7V så settes termostat til 0 grader. Termostatsetting før start av motor presettes når spenningen synker under 13.5V. Edited June 13, 2007 by OLPI (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 PC vifter er stillegående og bruker lite strøm. Isotherm benytter dem i sine nye kjøleskap. Når man først skal legge opp en løsning selv, så er det lurt å ta kald luft fra kjølesvinet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 På varme sommerdager har jeg mistanke om at det er svært varmt bak / over kjøleskapet der radiatoren til kjøleskapet sitter. Hva med å la en liten vifte (pc vifte e.l.) bringe kaldere luft fra bunnen av båten forbi radiatoren. Viften vil jo selvfølgelig bruke strøm, men kanskje det vil bli mindre strømforbruk totalt sett allikevel ? På vårt Isotherm 49 liter fra 2006 er en slik vifte originalmontert fra fabrikk. Viften ligner en stor pc-vifte (120 mm). Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.