Jump to content

Kjøleskap Isotherm


Windy37GM

Recommended Posts

Jeg mener å huske:

De utnytter dybden bedre. Lengde og bredde er den samme. Istedet for å sette kompressoren nederst bak på skapet så løfter de den noe og utnytter tomrommet under den som plass inne i skapet. Det gjør bl.a. at skapet blir dypere i bunnen og 1 1/2 l kan legges der.

Derfor blir utskjæringmål like

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønte det :-) + schematics tegningen på Isotherm sidene viste komperssoren på toppen.

Husets frue ble meget fornøyd med størrelsen. Som hun alltid er :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det er bare en detalj som mangler, som ikke koster noe spesielt, men som reduserer strømforbruket på batteriet dramatisk når man kommer til uthavnen.

Nemlig en inngang som aktiveres med en bryter og medfører at kjøleskapet går for fullt. Når man kommer til uthavnen, så slår man bryteren av og kjøleskapet går i normalmodus og benytter termostaten.

Bryteren er bare en forbikobling av termostaten, og burde være enkelt å realisere.

Husker jeg ikke feil så har Isotherm en litt mer avansert løsning, som koster flere tusen kroner istedet for bare ca.100 kr.

Løsningen senser at motoren går, ved at ladespenningen øker og startet da en intensitiv nedkjøling.

Link to post
Share on other sites

En slik automatisk anordning har jeg laget på mitt kjøleskap vha. et rele (styrt fra tenningsnøkkelen) som kortslutter termostaten. I tillegg stapper jeg "frysedelen" full av kjøleelementer medbrakt i kjølebag sammen med maten hjemmefra. Da kan det lang tid før skapet starter når en er fremme. Etter 2 timers gange ligger da temperaturen i skapet rett over null ved ankomst der vi skal ligge for natten. Jeg har også en egen bryter som kan overstyre automatikken slik at ikke skapet bånnfryser og kompressoren sliter seg ut ved lange turer.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt på dette med kjøleskapets strømforbruk...

 

På varme sommerdager har jeg mistanke om at det er svært varmt bak / over kjøleskapet der radiatoren til kjøleskapet sitter. Hva med å la en liten vifte (pc vifte e.l.) bringe kaldere luft fra bunnen av båten forbi radiatoren. Viften vil jo selvfølgelig bruke strøm, men kanskje det vil bli mindre strømforbruk totalt sett allikevel ?

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg også tenkt på, og jeg har et par "strømsnille" PC-vifter liggende. Min hittil er det blitt med tanken. Og kjøleskapet, et Frigo med Danfors kompressor fra 1986 har faktisk ferdig tilkobling merket for vifte.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Husker jeg ikke feil så har Isotherm en litt mer avansert løsning, som koster flere tusen kroner istedet for bare ca.100 kr.

Løsningen senser at motoren går, ved at ladespenningen øker og startet da en intensitiv nedkjøling.

 

ASU til Isotherm koster mye, men er ikke bar en kortslutning av termostat slik at kompressor går kontinuerlig. Det vet du vel imidlertid sikkert. Hvis ikke så les på Isotherm sine sider hos www.termomarin.no

En lingende med motsatt løsning hadde faktisk Saab og BMW på sine biler som ekstrautstyr. Det var for å holde på varmen på kjølevannet vinterstid. :smiley:

ACD som Supercool kaller sin løsning er imidlertid bare en føling på spenningsnivå. Overstiger den 13.7V så settes termostat til 0 grader. Termostatsetting før start av motor presettes når spenningen synker under 13.5V.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På varme sommerdager har jeg mistanke om at det er svært varmt bak / over kjøleskapet der radiatoren til kjøleskapet sitter. Hva med å la en liten vifte (pc vifte e.l.) bringe kaldere luft fra bunnen av båten forbi radiatoren. Viften vil jo selvfølgelig bruke strøm, men kanskje det vil bli mindre strømforbruk totalt sett allikevel ?

På vårt Isotherm 49 liter fra 2006 er en slik vifte originalmontert fra fabrikk. Viften ligner en stor pc-vifte (120 mm).

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...