Jump to content

Sørlandet står på grunn ved Hovedøya (Oslo)


Tjond

Recommended Posts

Ojsann, så det er ikke bare uerfarne folk som Idol-Ali og Steine som kjører skuta på grunn.

Også ramsalte sjøulker fra sørlandet presterer det samme - dog med al verdens av navigasjonshjelpemidler og årevis med sjømannserfaring..........

 

Dette var vel et aldri så lite tilbakeslag i debatten om uerfarne folk og sjøvett :)

Link to post
Share on other sites

I følge beskrivelsene skal skipet stå på grunn omtrent der det står Tingvallagrunnen.

 

jeg har selv sett at det stemmer, de gikk på innsiden av lykta, noe som absolutt ikke er trygt.

Så det er nok fare for alvorlig skade på skipperens stolthet.

De gikk forøvrig på "dead slow" som skipperen har uttalt.

Link to post
Share on other sites

I følge beskrivelsene skal skipet stå på grunn omtrent der det står Tingvallagrunnen.

Navnet "Tingvallagrunnen" fikk den etter en mann som på 60-tallet 2 ganger klarte å sette båten på en jernstake som stod der. Grunnen har nå endret navn, den heter fra i dag "Sørlandet". :lol:

 

Grunnen er forøvrig godt merket med et stort fyr, så dette bør rett og slett ha vært pinlig for skipperen. Selv jeg som stikker knapt 2 meter er litt forsiktig hvis jeg går på innsiden der. Lurer på hva dyptgående for Sørlandet er. Sjekket det; hun stikker 4,46 meter ifølge SS Sørlandet Heldigvis for dem, gikk de på kun en time før lavvann.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

goggen sitter noen kilometer unna og har nok ikke observert noe som helst av fullriggeren Sørlandet. :wink: Min antakelse var basert på beskrivelsen i artikkelen. Imidlertid har vel Anonym orkesterplass til hendelsen og han har bekreftet posisjonen.

Link to post
Share on other sites

Goggen har helt rett. Selve fyret de gikk på feil side av ses såvidt på bildet fra Aftenposten (lite bilde litt nede i artikkelen) Bak fullriggeren på det bildet er Kroa på Revierhavnen. Gjestene der fikk panoramautsikt til dramaet. Selv kjørte jeg rundt og var "reportasjebåt" for fotografer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

dog med al verdens av navigasjonshjelpemidler

Sørlandet er ikke av de som har de mest moderne hjelpemidlene. Vil si at Sørlandet har mindre utstyr enn, de to andre seilskutene.

 

Nå skal jeg ikke spekulere på årsaken hvorfor kapteinen gikk der han gikk, men ofte går "charterbåter" nærme land for å gi passasjerer en bedre opplevelse. Det har også tidligere resultert i grunnstøtinger med charterbåter.

For noen er det også litt prestisje å gå steder som er trange og grunne.

Link to post
Share on other sites

Interessant.

 

I følge kapteinen var det ikke grunnstøting " bare en uberegnelig stopp." :eek:

 

Tydelig at det ikke er bare Princess-/ Fairlain eiere som har nesa i kartplotteren. Hva med å se ut :nonod:

 

I følge Nettavisen har "Sørlandet" helt ny teknologi med GPS og radar.....

Link to post
Share on other sites

Ombord på Sørlandet opererer man med både utkikk, rormann samt en kaptein/styrmann som alle er på vakt på samme tid. Grunnstøtingen er en tabbe som nok kapteinen må ta på sin kappe. Var selv ombord på Sørlandet frem til kl 12 onsdag, mønstret da av. Kapteinen er en bra fyr, og jeg kan ikke forestille meg noe annet enn at dette var et skikkelig uhell. Var nede på kaia i dag - Sørlandet ligger nå foran Statsraad Lemkuhl på Vippetangen i Oslo, og det virker ikke som om det var noen skade. Det skulle komme dykkere i dag kl 0830.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...