Tjond Startet 12.Juni.2007 Del på Facebook Startet 12.Juni.2007 Seilskipet Sørlandet har viststnok akkurat gått på grunn v/ Hovedøya. Følg med på nyhetene. Fikk beskjed av fruen som er i området. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
litt peiling Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 (redigert) i kveld kl 21.00. alle 137 om bord ble evakuert. på grunn ved hovedøya i oslofjorden Redigert 12.Juni.2007 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 12.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Nok et bilde Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
svaberget Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Ojsann, så det er ikke bare uerfarne folk som Idol-Ali og Steine som kjører skuta på grunn. Også ramsalte sjøulker fra sørlandet presterer det samme - dog med al verdens av navigasjonshjelpemidler og årevis med sjømannserfaring.......... Dette var vel et aldri så lite tilbakeslag i debatten om uerfarne folk og sjøvett :) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Uff da - dersom dette er korrekt. Understreker vel igjen at selv de beste er uheldige fra tid til annen. Det kunne gjerne vært meg. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 «Sørlandet» gikk på grunn ved Hovedøya i Aftenposten http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1833365.ece Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Skuta står nå godt oppå Tingvallagrunnen, ca 6 meter oppå, mellom hovedøya og vippetangen.. Passasjerene er evakuert, ingen særlig skade på båten visstnok Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Av hensyn til lærdom: Har noen eksakt posisjon til grunnstøtingen? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Det er mange muligheter for å være litt uheldig omkring hovedøya. Kanskje er dette kartutsnittet litt for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Fævennens reportasje om Sørlandet. Nå er det brukt 52 millioner på oppussing og restaurering. Kjedelig sak dette. Dette skal vel ikke være mulig i teorien, men som kjent er praksis noe annet. Denne gang var det vel heller ikke noen form for obligatoriske sertifikater som hadde endret noe? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Det er mange muligheter for å være litt uheldig omkring hovedøya. Kanskje er dette kartutsnittet litt for lite. De står på den 2metern nord på øya. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 I følge beskrivelsene skal skipet stå på grunn omtrent der det står Tingvallagrunnen. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Anonym Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 I følge beskrivelsene skal skipet stå på grunn omtrent der det står Tingvallagrunnen. jeg har selv sett at det stemmer, de gikk på innsiden av lykta, noe som absolutt ikke er trygt. Så det er nok fare for alvorlig skade på skipperens stolthet. De gikk forøvrig på "dead slow" som skipperen har uttalt. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 I følge beskrivelsene skal skipet stå på grunn omtrent der det står Tingvallagrunnen. Navnet "Tingvallagrunnen" fikk den etter en mann som på 60-tallet 2 ganger klarte å sette båten på en jernstake som stod der. Grunnen har nå endret navn, den heter fra i dag "Sørlandet". Grunnen er forøvrig godt merket med et stort fyr, så dette bør rett og slett ha vært pinlig for skipperen. Selv jeg som stikker knapt 2 meter er litt forsiktig hvis jeg går på innsiden der. Lurer på hva dyptgående for Sørlandet er. Sjekket det; hun stikker 4,46 meter ifølge SS Sørlandet Heldigvis for dem, gikk de på kun en time før lavvann. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
roaldbj Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Jeg klarer ikke å få frem noen AIS signaler fra Sørlandet. Satser på at goggen har observert korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 goggen sitter noen kilometer unna og har nok ikke observert noe som helst av fullriggeren Sørlandet. Min antakelse var basert på beskrivelsen i artikkelen. Imidlertid har vel Anonym orkesterplass til hendelsen og han har bekreftet posisjonen. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Herman Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Goggen har helt rett. Selve fyret de gikk på feil side av ses såvidt på bildet fra Aftenposten (lite bilde litt nede i artikkelen) Bak fullriggeren på det bildet er Kroa på Revierhavnen. Gjestene der fikk panoramautsikt til dramaet. Selv kjørte jeg rundt og var "reportasjebåt" for fotografer. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sjøtummel Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 (redigert) Aftenposten har lagt ut et godt bilde av situasjonen. Lei sak, og det blir interessant å høre hva som har foregått på brua her. TV2 Nettavisen har fått tak i video tatt ombord da skuta grunnstøtte. Redigert 13.Juni.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 dog med al verdens av navigasjonshjelpemidler Sørlandet er ikke av de som har de mest moderne hjelpemidlene. Vil si at Sørlandet har mindre utstyr enn, de to andre seilskutene. Nå skal jeg ikke spekulere på årsaken hvorfor kapteinen gikk der han gikk, men ofte går "charterbåter" nærme land for å gi passasjerer en bedre opplevelse. Det har også tidligere resultert i grunnstøtinger med charterbåter. For noen er det også litt prestisje å gå steder som er trange og grunne. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Interessant. I følge kapteinen var det ikke grunnstøting " bare en uberegnelig stopp." Tydelig at det ikke er bare Princess-/ Fairlain eiere som har nesa i kartplotteren. Hva med å se ut I følge Nettavisen har "Sørlandet" helt ny teknologi med GPS og radar..... Sitér dette innlegget Link to post
oleandreas Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Ombord på Sørlandet opererer man med både utkikk, rormann samt en kaptein/styrmann som alle er på vakt på samme tid. Grunnstøtingen er en tabbe som nok kapteinen må ta på sin kappe. Var selv ombord på Sørlandet frem til kl 12 onsdag, mønstret da av. Kapteinen er en bra fyr, og jeg kan ikke forestille meg noe annet enn at dette var et skikkelig uhell. Var nede på kaia i dag - Sørlandet ligger nå foran Statsraad Lemkuhl på Vippetangen i Oslo, og det virker ikke som om det var noen skade. Det skulle komme dykkere i dag kl 0830. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 selv de beste er uheldige fra tid til annen. Det kunne gjerne vært meg. Jeg bøier meg nesegrus i støvet for roaldbj sin underfundige formuleringsevne. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
rogeri Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 ..selv de beste er uheldige fra tid til annen. Det kunne gjerne vært meg. Uttalelsen har muligens sitt opphav av det nylig hardt erhvervede båtførersertefikat og avspeiler det sjøbilde som følger i kjølvannet av den avlagte eksamen??? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 i Følge TV 2 i går kveld skulle den rekkes av grunn i natt, er dette gjort ? eller står den der ennå ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
baatsman Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Careka - Sørlandet ligger nå foran Statsraad Lemkuhl på Vippetangen i Oslo, og det virker ikke som om det var noen skade. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.