Jump to content

Sørlandet står på grunn ved Hovedøya (Oslo)


Tjond

Recommended Posts

..selv de beste er uheldige fra tid til annen. Det kunne gjerne vært meg. Uttalelsen har muligens sitt opphav av det nylig hardt erhvervede båtførersertefikat og avspeiler det sjøbilde

som følger i kjølvannet av den avlagte eksamen??? :lol:

Bare vent til D5LA en gang i fremtiden blir avlagt - da skal det bli tilgang på enda flere innsiktsfulle formuleringer..

Ifølge tidevannstabellen var det høyvann i 5 tiden i natt. http://vannstand.statkart.no/skjema.php?st...bell=vis+tabell

Link to post
Share on other sites

......Også ramsalte sjøulker fra sørlandet presterer det samme - dog med al verdens av navigasjonshjelpemidler og årevis med sjømannserfaring..........

Dette var vel et aldri så lite tilbakeslag i debatten om uerfarne folk og sjøvett :)

 

- Vi må vel skynde oss å stenge denne fjorden som foreslått i en tidligere tråd om sjømannskap her på BP..... - Før denne "Lehmkuhl" kommer og dokker seg på et skjær...... :lol::wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Mellom fyret og Revirhavna/Rest. er det i følge 1:10.000 kartet 2.2 meter. Dette er omtrent midt mellom. Jeg gikk alltid på innsiden av N-staken (det var en N stake før fyret kom).

Jeg husker godt at jeg på "gode" dager kunne se bunnen. Etter at jeg skifta båt fra 1.14 til 1.7 dybgående slutta jeg å gå på innsiden. Når jeg kan se bunnen i Oslofjorden liker jeg ikke å gå med Sirius som trenger 1.7m. Jeg har ikke målt eksakt opp, men 2.2 er ved laveste lavvann, men atmosfæriske forhold kan endre dette. Nå stikker Sørlandet en god del dypere enn 2.2 så hun sitter nok godt på ja. Får ta gummibåten og loddsnora og sjekke en gang for alle snart da.

 

Det e godt å se at selv proffene gjør dumme tabber! Dette er i klassen dumt.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Som Herman gjør oppmerksom på ligger Restauranten på Revierhavnen båtforening (Norges eldste og desidert hyggeligste...) knappe 50 meter unna. Tabben som skjedde var kanskje at evakuering foregikk i motsatt retning enn dette. Jeg tror hensikten, furuten å reklamere for "sørlandstreffet 2007" egentlig var at mannskapet ville ta en pils på uteserveringen i Rivierhavna og se sola gå ned. Da gjestebrygga på kroa ikke er dimensjonert for fullriggere på 64,15 meter er det enklere å sette den temporært på grunna utenfor. Som sagt må skuffelsen ha vært stor når evakueringen skjedde i retning Aker brygge. Dær er prisen på halvliteren langt dyrere, og skyggene legger seg over uteserveringen (lekteren) allerede i sjutia.... :blush:

Link to post
Share on other sites

Hvor er alle de som ynder å kritisere i store ordelag? :confused:

 

I samme ordlyd som i annen tråd, så burde jo "kapteinen her mønstre av med en gang"..."slike feil skal ikke gjøres"..."Han mener vel at dybdebeskrivelse ikke gjelder for ham med den største båten.."... " Han skulle nok tøffe seg for noen blonde passasjerer..." ellers så har vi jo de "vanlige"..." Idiot"..." Skulle hatt skampryl.." osv. osv...

 

Men det er kanskje verre "å ta en" som ikke er flink til å synge? (uten at jeg vet hvordan shantystemmen til kapteinen her er.. :smiley:

 

 

Som mange sier her så er det faktisk mulig av mennesker å gjøre feil...og dette gjelder ikke bare for et utvalg mennesker, men alle.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Som sagt må skuffelsen ha vært stor når evakueringen skjedde i retning Aker brygge.

Morsom tanke, men evakuering SKJEDDE faktisk i retning Revierhavna. Hvis Oslo XII (tror jeg det var) hadde vært litt lengre, kunne de gått tørrskodd iland og bestilt en øl :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hvordan de kan ha kjørt, for jeg var i området da sørlandet var på vei inn til kai. Fulgte ikke så godt med, men husker bare at jeg synes den hadde litt rar kurs. Jeg mener at de lå mye lenger fra Hovedøya da jeg så dem. Kan de ha tatt en ekstra runde i havna?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...