Jump to content

Flaggføring på seilbåt.


Arild Iversen

Recommended Posts

Kanskje ikke det mest aktuelle på denne årstiden, men alikevel ....  :smiley:

Av og til ser man seilbåter som fører nasjonalflagg et stykke opp på akterstaget. I sommer så jeg flere, bla en hollender samt to engelske båter, i tillegg til en norsk seilbåt.

 

Grunnen til at de gjør det kan vel være så forskjellig, men er dette god style og i henhold til flaggreglement ??

 

For min egen del fører jeg flagg på stang på hekken, men har registrert at underveis i dårlig sikt og når det er mørk, skygger flagget for akterlanterna i visse situasjoner.

Må også tilføye at jeg fører flagg døgnet rundt når jeg er underveis, det er vel heller ikke korrekt kanskje, men noe jeg har lagt meg til etter å ha jobbet på kanadiske taubåter, hvor dette var vanlig .  Synspunkter på dette ???

 

Er også medlem av Foreningen Kysten selv om jeg har plastbåt, og fører flagget deres under babord rå.  Traff en eldre tysk herremann på Hamarøy i en gammel fin østersjøkutter

Han rynket på nesen da han så flagget mitt og mumlet noe om " kun for trebåter" eller noe slikt.  Det viste seg at han var mangeårig medlem av Kysten og tinte opp da vi fortalte at vi var støttemedlemmer og hadde stor sans for det gode arbeidet som ble utført av entusiastene kusten rundt   :lol:  :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har flagget i akterstaget, og der forblir det.

I regattasammenheng betyr nasjonalflagg satt på hekken at men har brutt løpet.

Dette er steingammelt. Jeg har latt meg fortelle at når seilskip var i kamp, betydde nasjonalflagg flyttet fra riggen til hekken at man kapitulerte.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har stilt dette spørsmålet før og etterhvert som jeg ser flere og flere med flagga i akterstaget har jeg også gått over til det.

 

Helt korrekt etter boka er vel å ha flagga i akterliket til storseilet - men det var vel før seilbåter også kunne gå med motor.

 

Jeg er bare glad for at jeg ble kvitt en greie til - flaggstanga - som var i veien.

Link to post
Share on other sites

I Nord Norge hvor det er lyst hele døgnet om sommeren, er det tillatt å føre flagget også om natta så lenge man er underveis. Ved kai taes flagget ned kl. 2100.

I Hellas så jeg ingen som tok ned flaggene om natta verken i havn eller underveis.

Det er sikker forskjellige regler fra land til land + kotyme.

Link to post
Share on other sites

I Nord Norge hvor det er lyst hele døgnet om sommeren, er det tillatt å føre flagget også om natta så lenge man er underveis. Ved kai taes flagget ned kl. 2100.

I Hellas så jeg ingen som tok ned flaggene om natta verken i havn eller underveis.

Det er sikker forskjellige regler fra land til land + kotyme.

Du må ikke lenger enn til Sverige for å oppleve at det blir litt slappere, ja. Men da blir også norske kapteiner slappere.
Link to post
Share on other sites

...

I regattasammenheng betyr nasjonalflagg satt på hekken at men har brutt løpet.

Under regatta er man ikke forpliktet til å føre nasjonalflagg. De som har problemer eller ikke ønsker å feste flagget til akterstaget lar de fleste være å føre nasjonalflagget. Som Krapyl sier så man for all del ikke ha den svevende i hekken dersom man ikke har tenkt å bryte.  :sailing:
Link to post
Share on other sites

Har gjort samme brøleren som deg Andreas, og fikk forskjellige reaksjoner.

Alt fra lett overbærende hoderysting, til diskrete anrop om å ta det ned  :sailing:  :blush:.

 

Forøvrig akter jeg å flagge fra akterstaget fom. 2004 , godt å se at også andre er av samme oppfatning.

 

Leste forresten i et engelsk båtblad en reportasje fra en seiltur i Norge, hvor akkurat dette med nordmenns bruk av flagget ble nevnt.

Konklusjonen var at vi var mye mer bevisst dette med korrekt bruk av nasjonalflagg,  og at gjestende båter førte "courtesy flag" på korrekt måte, enn de fleste andre land.

 

Den aldrende brite som skrev dette og som hadde bakgrunn fra HMRN var litt imponert !!

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Jag för flaggen på stang i aktern,

 

men jag har lest att det er OK att ha den Akterstaget vilket flere har idag, ganske praktiskt

då den ikke skymmer lanternan nattetid !

 

Det Andreas skriver gör mig lite osäker, det er möjligt att 'reglementet' säger att det

skall vara i akterliket på storseglet, om det skall vara helt korrekt!

Jag får gå hjem o titta i böckerna o se om jag finner något!

 

Det er også riktigt att man ikke för flagg under kappsegling ! Jag tror att detta har og

gjöra med 'gamle' regler, att man kappseglar båt-mot-båt o ikke land-mot-land!

 

 

Däremot Arild så skriver du att du för 'förenings-flagg' under babord rå/vantspridare

dette er ikke korrekt, iallafall ikke enligt svenskt bruk. (o Norge o Sverige har nesten

identiske regler!)

Föreningsflagg, rederiflagg etc skall så länge man er i hemlandet föras under styrbords

vantspridare.  Kommer du däremot utomlands med båten

då hissas gjesteflaggen under styrbord o du flyttar över föreningsflagger till babord!

(gjestflaggen följer samme regler som nationsflagg vad gäller tider!)

 

så her ser det ut på min båt

Bilde

Enligt Kryssarklubbens flaggreglemente skall  landstäckande förening/organisation föras

överst o lokal klubb/förening underst, med ett viktigt undantag och det er om du

er medlem i en Kunglig förening, dvs der flaggen har krona, då skall den flaggen hissas överst

 

Mina flagg er i följd

 

SXK-SSRS-Baatplassen-KMS

 

(både SXK o Baatplassen kan ju betraktas som internationella organisationer, så

kansje SSRS o Baatplassen borde byte plass!   :sailing: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har muligens gjort en liten feil her Gunga Din.  

Under styrbord rå har jeg flagget til Trondhjem Seilforening, og under babord, Foreningen Kysten.   Det korrekte ville kanskje være å heise Kysten under TSF på samme line slik som du har gjort.

Og så ved utenlandstur, bytte disse fra styrbord til babord rå.

Link to post
Share on other sites

Dette  ble feil igjen,  eller  ?  :sailing:  :blush:

 

Foreningen Kysten er jo landsdekkende og bør da være øverst, mens Trondhjem Seilforening som er lokal, kommer som nr. to ??

 

Men så er jo TFS tilsluttet Norges Seilforbund som jo absolutt er landsdekkene  ??

 

Flagg er ikke alltid enkelt, med ganske interresant !!

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har muligens gjort en liten feil her Gunga Din.  

Under styrbord rå har jeg flagget til Trondhjem Seilforening, og under babord, Foreningen Kysten.   Det korrekte ville kanskje være å heise Kysten under TSF på samme line slik som du har gjort.

Og så ved utenlandstur, bytte disse fra styrbord til babord rå.

ja ja det er ikke hele världen !!!   :sailing:

 

 

Jag har långt ifra den ordning som jag skulle vilja ha haft själv, man får bare lära sig o

blunda  :blush:  ibland!

 

eller som en lärare sa till oss en gang när vi gick i skolen;

 

                             Ni skall ikke leve som jag lever,   utan som jag lär!  :nono:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

ja ja det er ikke hele världen !!!   :sailing:

 

 

Jag har långt ifra den ordning som jag skulle vilja ha haft själv, man får bare lära sig o

blunda  :lol:  ibland!

 

eller som en lärare sa till oss en gang när vi gick i skolen;

 

                             Ni skall ikke leve som jag lever,   utan som jag lär!  :nono:

Nå er jeg forvirret :lol:, er det riktig som Arild Iversen tenker? Det er mulig at grunnen til at jeg ikke forstår svaret er språkbarierer! :blush: Jeg er bare en innvandrer fra de britiske øyene. :blush:
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg forvirret :blush:, er det riktig som Arild Iversen tenker? Det er mulig at grunnen til at jeg ikke forstår svaret er språkbarierer! :blush: Jeg er bare en innvandrer fra de britiske øyene. :sailing:

 

Nej Trondhjem Seilförening er ikke landdekkende, det er en lokalförening!

sen kan TSF  isig tilhöre en landsdekkende men dom har isåfall en egen flagg

o då er det den som skall hissas högst!

 

landsdekkende er typ  KNBF el tillsv   (nu har KNBF krona vilket er undantaget,dessa

skall alltid hissa allra högst!)

 

 

(Det finns lokala klubbar med 'krona' typ GKSS  Göteborgs Kungliga Segel sällskap

en sådan flagg hissas över exempelvis SXK, trots att SXK är landsdekkende!)

 

 

 

 

mitt nestsiste inlegg ville jag bare skrive att även solen har sine flekker,

dvs även jag gör feil!  (det hände en gang 1965 !  :lol: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Riktig det. Er man underrveis eller ikke i hjemmehavn, skal flagget,nasjonalitetsmerket, henge oppe.

Har flaggreglene liggende i båten, men mener å huske at flagget tas ned senest kl. 21 når man ligger i havn i  Norge. Men ligger man i havn i utland skal faktisk flagget føres hele døgnet som nasjons identifisering. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Der er sikkert ulike regler fra land til land. I Danmark er det ikke korrekt å føre flaget i akterstaget, men der er så mange der gjør det, at det nesten er blit "lovligt". I Danmark fører lystbåte et såkaldt splitflag. Korrekt førring av dette flaget er fra stang på hekken. Da skal flaget være så stort at nederste split akurat når sjøen. Flaget skal være oppe fra 9.00 til 21:00. I "mørketiden" følges solenoppgang og nedgang. Dette gjelder når båten er i havn eller for anker. Er båten i fart føres flaget døgnet rundt. Der skal ikke fløres flag når der seiles regatta. Veldig greit igrunnen; man ser hvem der seiler regatta og hvem der seiler tur.(De sidste bør jo gi litt plass) Med en gang mållinjen passeres, heises flaget, som en slags "takk for kampen" og som en takk til dommer osv.

Hvis jeg ikke husker helt feil så jeg i en bok noe om føring av flag i akterkant av storseilet, men tror kun det er på spesielle riggtyper.

Ikke enkelt det med :cheers:.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Flaget skal være oppe fra 9.00 til 21:00. I "mørketiden" følges solenoppgang og nedgang. Dette gjelder når båten er i havn eller for anker. Er båten i fart føres flaget døgnet rundt. Der skal ikke fløres flag når der seiles regatta.

Dette er helt likt som her i Norge! Tror nok at de skandinaviske land har veldig like regler til sjøs! :santcheers:
Link to post
Share on other sites

Dette er helt likt som her i Norge! Tror nok at de skandinaviske land har veldig like regler til sjøs! :santcheers:

Den enda skillnader jag känner till det er dom andra tiderna som gäller i Nord Norge

 

og splitflaggen, her i Sverige er det endast förbehållit   Kungen o Marinen, dvs

ikke ens de kunglige segelsällskapens medlemmar får före den!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har flaggreglene liggende i båten, men mener å huske at flagget tas ned senest kl. 21 når man ligger i havn i  Norge. Men ligger man i havn i utland skal faktisk flagget føres hele døgnet som nasjons identifisering. :cryin:

 

Nej dette er ikke riktigt ! I allafall her i Sverige behöver ikke en utländsk båt före flagg

dygnet runt !  

 

Nu kan jag bare svenske regler men tror att de norske er like!

Grundregeln är att om båten er svensk, då gäller svenske lagar o förordningar ombord

även i utländsk hamn,dvs vi följer våra egna regler o tider !

Sen kan jag tenke mig att man av ren artighet kan följe ett annat lands regler om nu man

plockar ned flaggen tidigare någon annanstans!

 

Men jag skulle följa våra tider även i Hellas, der man tydligen flaggar dygnet runt!

 

(Det finns ett undantag för utländska båtar, att dom måste föra flagg dygnet runt og

det er under krig ! Men nu har ju ikke Norge o Sverige krigat på snart 200 år så den

regeln kan vi ju glömma!  Mer  av kuriosa   :cheers:  )

 

rette mig gärna om jag har feil  :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sitter med boka foran meg som sier noe om behandling av flagg.

Behandling av nasjonalflagget 5:

"Pass på at flagget stikkes på flagglinen med små knoper, og uten at tamper av linen stikker ut. Pass også på at flagget henger kloss i topp (når det ikke skal vaie på halv stang), og at det vaier fritt."

Etter mine begreper syndes det en del mot dette, da  :blush:seilbåter :cheers: har det med å vaie på halv stang. I et stag og et par meter over dekk.

 

I utlandet er enn Norsk båt er Norsk territorium og Norske regler gjelder.

Gjesteflagg har vel den regel at vi følger gjeldende lands regel.

Link to post
Share on other sites

ut. Pass også på at flagget henger kloss i topp (når det ikke skal vaie på halv stang), og at det vaier fritt."

Etter mine begreper syndes det en del mot dette, da  :blush:seilbåter :cheers: har det med å vaie på halv stang. I et stag og et par meter over dekk.

 

helt enig Amorosa!

 

det ser så tråkigt ut, likadant dom som har så store flagg att de henger i vattnet !!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

helt enig Amorosa!

 

det ser så tråkigt ut, likadant dom som har så store flagg att de henger i vattnet !!

Takk, det var godt å høre fra en med seilbåt. Ikke min mening å henge ut noen, men mange seilbåter har denne "uvane". Synes ikke det ser pent ut heller.

 

:boxing:Min beste venn med seilbåt har fått så hatten passer på grunn av dette :boxing:

Link to post
Share on other sites

Men ligger man i havn i utland skal faktisk flagget føres hele døgnet som nasjons identifisering. :flag:

Heisan atletico 1  :boxing:

Det er faktisk feil! Vi tok dette opp med Utenriksdepartementets Protokollavdeling, som administrerer Flaggloven, ifjor. Svaret var at Marinens fartøyer har flagget oppe hele døgnet i utenlandsk havn, men sivile fartøyer - herunder fritidsbåter - følger norsk flaggreglement i utenlandsk havn. Det vil si at flagget skal ned ved solnedgang og senest kl. 21 også i utlandet. Begrunnelsen er at et norsk fartøy er å anse som norsk territorium hvor norske lover følges. Når det gjelder flaggregler for øvrig kan jeg varmt anbefale flaggreglementet til Kongelig Norsk Seilforening, som dere finner på www.kns.no

Hilsen Syvert :santcheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...