Jump to content

Flaggføring på seilbåt.


Arild Iversen

Recommended Posts

Tja .......ser ut som om jeg har gått sirkelen rundt  :fishing:

Innlegget til Syvert og nettsiden til KNS levner vel liten tvil.

Akterstaget er ikke korrekt, selv om det i mange tilfelle er mer praktisk enn stang på hekken.

 

Fra mine år i handelsflåten husker jeg godt praksisen med å flagge fra gaffel i aktermasta mens vi var underveis, men skifte flagget til stang akterut så snart vi var fortøyd.

Dette gjaldt linjebåter som førte postflagget.

 

På tramp og bulkbåter ble det flagget fra hekken.

Vi praktiserte også som mange har skrevet, at toning og låring av flagget fulgte soloppgang og solnedgang, eventuellt 08.00/ 21.00.  Dette gjalt uansett hvor på kloden vi var.

Mange av de gamle linjeskippperne var også krigsseilere og flaggkutymer var noe en ikke tok lett på  :nono:

 

Ellers takk for mange gode svar til en fersking på nettsida.

Syns forresten at dette er noe av det beste jeg har sett, med en fin blanding av seil og motor.

 

Hilsen

Arild

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Svaret var at Marinens fartøyer har flagget oppe hele døgnet i utenlandsk havn

Ingen av marinens fartøyer har flagget oppe hele døgnet, selv om de er i utelandsk havn. På marine båt i sjøen føres sjøflagg helt i toppen av masten, hele døgnet. Innenfor havneområder tas sjøflagg ned og akterflagget heises. Til kai er akterflagget oppe og i tillegg gjøsen. De vanlige tidene for når flagget skal opp og ned følges...

 

Hilsen gammel signal/sambands matros :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke satt meg inn i flaggregler, og det er tilsynelatende uklare regler og tolkninger.

 

Jeg har nå gjort meg følgende oppfattninger for motorbåt:

 

1.Når man ikke er i havn, kan jeg ha det Norske flagget oppe akter hele døgnet i Norge som i utland.

 

2: 08:00 til 21:00 kan man ha det Norske flagget oppe akter i havn i Norge.

 

3. (Norsk båt i Sverige) Gjesteflagg oppe på toppen av båten styrbord side og Norsk flagg akter hele døgnet når man seiler.

 

4.(Norsk båt i Sverige) Gjesteflagg oppe på toppen av båten styrbord side og Norsk flagg akter 08:00-21:00 når man er i havn.

 

Spørsmålet er: Kan man parallelt tilkjennegi nasjonalitet med norsk vimpel som henger fast oppe hele tiden "på toppen" av båten. på f.eks. babord side?

 

Jeg stiller spørsmålet fordi jeg ønsker å tilkjennegi nasjonalitet når jeg er i Sverige. Jeg har av norske fått kommentarer på at flagget henger oppe når jeg ligger i Svensk havn etter kl. 21:00.

 

Ønsker kommentarer i.f.m. vimpel.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke satt meg inn i flaggregler, og det er tilsynelatende uklare regler og tolkninger.

 

Jeg har nå gjort meg følgende oppfattninger for motorbåt:

 

4.(Norsk båt i Sverige) Gjesteflagg oppe på toppen av båten styrbord side og Norsk flagg akter 08:00-21:00 når man er i havn.

 

Ønsker kommentarer i.f.m. vimpel.

Hej prin435!

 

skall man vare pirkete (eller vad det heter på norsk :smiley: )

så er det så, att alle nasjonalflagger, dvs både Norsk flagg og gjesteflagg skall ner kl 2100

man plokker ner gjesteflaggen samtidigt!

 

men det er sikkert ingen som henger dig, om du låter gjesteflaggen elle nasjonsflaggen henge oppe efter 21 ! :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

3. (Norsk båt i Sverige) Gjesteflagg oppe på toppen av båten styrbord side og Norsk flagg akter hele døgnet når man seiler.

...

Spørsmålet er: Kan man parallelt tilkjennegi nasjonalitet med norsk vimpel som henger fast oppe hele tiden "på toppen" av båten. på f.eks. babord side?

Tja, tradisjonelt så skal vel ikke noen båter føre gjesteflagget før man er klarert av vertslandets myndigheter. Fram til dette er i orden føres signalflagg Q på styrbord side. (Jeg skriver tradisjonelt, før noen spør etter lover og forskrifter som ikke finnes. I dag brukes gjerne VHF til å melde sin ankomst i fremmede land.)

 

En annen ting med hensyn til flagging fra akterstavn når man ligger i en havn er at man kun flagger når båten er under kommando. I praksis betyr dette at man stryker flagg dersom man forlater båten (unntatt ved kortere fravær).

 

Av sære signalflagg er jeg litt fasinert av det helt hvite som fremdeles brukes av en del i amerikanske farvann. Det betyr ikke at båten overgir seg, men at eieren spiser (og dermed ikke skal forstyrres). Veldig kjekt flagg for alle oss som ikke kan sende røyksignaler fra CBC-dekket for å advare mot utidig mas.

Link to post
Share on other sites

rett Andreas! såg ikke dette, vimpel er ikke flag! du har helt rett!

 

dom fleste har ju en gjeste-flagg den skall om man er nogrann tas ner samtidigt med nasjonalgflagg!

 

 

Kveld så er det gjesteflagg ned først og så ditt eget lands flagg

Morgen så er det ditt eget lands flagg først og så gjesteflagg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...