Jump to content

Varmgang VP 36hk 3syl.


TMe

Recommended Posts

For en god tid siden var der en lang og omfattende tråd som omhandlet varmgang på 3-sylindret Volvo Penta der fremste sylinder ble merkbart varmere enn de to andre. Grunnet tiltagende "Alzenheimer" husker jeg ikke lenger hva årsaken til varmgangen var og hvordan dette ble reparert. Var SveinHa innvolvert mon tro? Ikke er jeg smart nok til å klare å søke opp igjen tråden heller.

 

De som har brukererfaringer med nevnte maskineri må gjerne dele dette med undertegnede da båtkjøp med nevnte maskineri vurderes.

Link to post
Share on other sites

Styr unna.Den er sikkert saltvannskjølt.Jeg kjøpte båt med 81 mod MD 17D for 5 år siden.Den motoren ødela båtlivet for meg helt til i fjor da jeg kastet den ut.Fikk merkverdig nok 10.000 for den uten å underslå noen problemer.Jeg ville skydd den som pesten !

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Hvilke problemer hadde du? Rust og tæring i topper og sylindre? Konstruksjonen virker grei med separate sylindre og topper. Blir det handel så blir den omgående bygget om til utvendig kjølerør og sentrifugal pumpe for kjølevannsirkulasjon.

Neppe Volvo sin konstruksjon, kan det være italienske VM?

Link to post
Share on other sites

Det er en gammel konstuksjon fra 1974.Da hette den MD 3 B.så kom MD 17 C i 1976 ogi 1981 kom den siste utgaven MD17 D.Det tok slutt i 1985 da 2000 serien kom.Jeg ville tro dette var selve grunnfjellet hos volvo .

Den jeg hadde var utslitt.Etter å ha skiftet dyser,matepumpe(løs ventil) of buttet til en annen brukt dieselpumpe måtte jeg bare innse at full overhaling var det eneste som nyttet,Den var utslitt med dårlig kompressjon,Måtte file den i evigheter på starteren før den kom i gang.Det eneste jeg ikke hadde var kjøleproblemer enda den var sjøvannskjølt.

Å bygge en gammel sjpvannskjølt motor om til ferskvanskjøling er jo omdiskutert her på forumet mange ganger.Dersom du setter inn en termostat med hoyere temperatur,risikerer du at rustflak løsner og setter seg fast der de ikke bør.Men kanskje en aller annen sil kan avhjelpe det problemet.

Nei,atter en gang - styr unna !En motor som nå minimum er 22 år gammel bør man holde seg unna !Begynner en å koste på den blir det fort dyrt,

Hilsen gutek

Link to post
Share on other sites

For en god tid siden var der en lang og omfattende tråd som omhandlet varmgang på 3-sylindret Volvo Penta der fremste sylinder ble merkbart varmere enn de to andre. Grunnet tiltagende "Alzenheimer" husker jeg ikke lenger hva årsaken til varmgangen var og hvordan dette ble reparert.
Her er den :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er flere tilfeller av støtstanghavari på VP 3syl 36hk. som trolig skyldes at ventilene setter seg fast. Hørte om et lignende tilfelle nå i helga da det ble diskutert båter og motorer i båthavna søndags formiddag.

 

Kan det tenkes at ventilstammene sotes ned av for mye olje/defekte el.dårlige ventiltetninger?

Kan det tenkes at der er for lite smøring og at ventilene går fast av denne årsak?

 

Takk til SveinHa som fant tilbake til tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...