Jump to content

hva type skjærgårdsjeep er å anbefale . 17 -20 fot


ola_dunk

Recommended Posts

Her får du nok mange svar, vil jeg tippe. Tråder av denne type pleier å få det :wink:

 

Selv har jeg en Askeladden 505 (ca. 17 fot) med sitteplass til 7. Også jeg prioriterte stødighet, noe som var hovedgrunnen til at jeg endte på denne. Og i så måte har den innfridd forventningene og vel så det, voksne går fra side til side uten nevneverdig krenging, og høyt fribord og rekke over dette gjør den flott egnet til fiske (snøre, garn, teine) for både stor og liten.

 

Stødigheten kommer av bred bunn. Andre jeeper har mer v-formet bunn hvor man skjærer sjø/bølger bedre. Ulempen med min båt er således en del slag allerede fra relativt små bølger. I mine øyne er dette en "trade-off" - prioriterer du stødighet får du mer slag - og vice versa. En mulig hybrid i så måte er vel en RIB (men det var jo ikke det du var ute etter).

 

Jeg har 75HK Honda 4-takt og er svært fornøyd med denne. Ved full båt hadde det nok gjort seg enda litt bedre med 90HK (som jeg tror er maks den er godkjent for).

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen ting å tenke på er hva slags innredning du ønsker. Midtkonsoll eller sidekonsoller etc. Syns at mange båter med midtkonsoll ofte bare har 2 komfortable sitteplasser, resten er veldig utsatt for vær og vind.

Hvis jeg skulle hatt båt med 6+ relativt komfortable sitteplasser, så ville jeg ha vurdert sterkt en eller annen bowrider-variant, f.eks Askeladden 565, Yamarin 58BR eller lignende.

Disse båtene på 18-19 fot bør vel helst ha mer motor enn 60hk, f.eks 90-115hk passer bra

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Var sjølv i liknande situasjon i vår, og vil anbefale sterkt å vurdere en bowrider.

Kansje Nordkapp Avant 600?

Full vindskjerm vil eg annbefale framfor ein senter styreposisjon der kun føraren får ly for vær og vind.

Eg kjøpte ein Larson 180SEi, Amerikansk bowrider med innenbordsmotor. Ikkje eit førstevalg om det blir mykje fisking sidan den er kledt innvendig med tepper og kvit vinyl. Men trivelig til småturar.

Denne er brei og stødig med gode seter.

 

Lykke til med båtkjøp.

Link to post
Share on other sites

Noen spesiell grunn til at du vil ha en skjærgårdsjeep og ikke en båt med noe mere å "dekke seg bak"? Skal du ha gode seter til seks personer så er vel de færreste jeeper så godt egnet.

 

Selv har jeg nettop kjøpt en Morgan 5250 med 90hk Suzuki 4-takter og meget godt fornøyd så langt. Solgte nettop en tpisk skjærgårdsjeep Whiteshark175 m/115hk utenbords og det er en kjempebåt, men for åpen for min smak/bruk i dag.

 

En annen båt jeg ville sett seriøst på i dag er den nye Skibsplasten som heter 555VS, se: http://www.skibsplast.no/

 

eller

 

Nordkapp Avant600 se; http://www.stokken.no/index.php?option=com...=5&Itemid=8

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En båt som jeg har virkelig sans for (OK, ekstremt lyst på da..) er Nor-Dan 660 (22)Bowrider. Kan du få brukt innenfor ditt budsjett. Ligger 2-3 på Finn. Nor-Dan 615 BR (Toruno?) er lillebroren..

 

Jeg liker BowRider fremfor Skjærgårdsjeep pga:

Bedre vindskjermer som kan åpnes og lukkes i midten avhengig av vær

Som regel levert med full kallesje hvor 4-5-6 kan sitte bak under kallesjen hvis man blir overrasket av ett regnskyll.

Ser ut som en sportsbåt, ikke en åpen jolle med ratt... :wink:

Med kallesje over sitteplassene foran har man en "lukket" båt både i havna og på sjøen.

 

Negativt med BR kontra SJ:

Har ikke funnet noe enda... :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...