Jump to content

Najad 57 - Velkommen etter !


lano2

Recommended Posts

Lano kjøpte du båten på tilbud på COOP(svenskt) :cool: . Tyske kvaltietsvarer fåes ei på Lidl eller Aldi, kun fra berømte jorder i Bayern. :cool:

 

Vison er ikke en båt for astrologer, kun en performancecruiser med høyt lystall :crazy: .

 

Ellers så Najad flott ut den, virket meget moderne.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Alle seilbåtfolk sitter og glaner opp i skyene.... Er de redde for måkene eller mangler de vind-instrumenter? :lol::lol:

najad57_2.jpg

Trur det stort sett er for å følge med på at lusa ikkje finn på noko tull. Lus er fint å ha i seglet men ikkje i håret, så viss du ikkje følger med så er det ikkje godt å vita kva som skjer..... :lol:

Rossicus
Link to post
Share on other sites

Vison er ikke en båt for astrologer, kun en performancecruiser med høyt lystall :crazy: .

 

Bavaria vision 44 har lys-tall 1,23 (kilde:http://www.seiling.dns2go.com/baat/finnBaatId.do?baatId=9438). En 44 fots-performance cruiser bør ha godt over 1,30. Derfor: Bavaria vision er ikke en performance cruiser. Sånn er livet....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Skulle vel aldri nevnt det derre med "Bavaria dekkshus".

Det hjelper nok ikke uansett hvor mye du skriver om Bavaria så får du nok aldri en Bavaria ut av Ikea/Biltema båten din, det er like greit å kontakte psykologen din og erkjenne har du har betalt det dobbelte og fått det halve. Jeg skjønner at dette kan være vanskelig å akseptere, men av og til så må en bare erkjenne att en dårlig handel er gjort. Retorikken om å gjenta en usannhet i det uendelig nok hjelper nok ikke annet enn at det er mager trøst for de som utøver denne form for retorikk.

 

Men Najaden var jo en grei båt det da.... ser ut som litt moderne båter også kan bygges i Sverige selv om de er litt sene med dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ahhh god gammel bavaria mot røkla diskusjon , det blir altid lange interessante tråder av slikt.

 

 

Fant denne i arkivet håndverk vs samlebånd !

 

 

Denne båten har :

 

1. Et støpt kjølsvin med skikkelig laminerte bunnstokker, i stedet for en flat og tynn bunn som stamper og slår i motsjø på kryss.

 

2. En kjølinnfesting på en skikkelig nedsenket flens med 15 syrefaste bolter som er tett, ikke en tynn kjølprofil som er festet rett på den flate bunnen med 9 bolter som lekker.

 

3. Et ror som er festet på et skeg og som ikke vibrerer i rorstokken når det belastes.

 

4. En konstruksjon der alle hovedskott og dekk er montert og laminert sammen først med solide dimensjoner for deretter plassbygges del for del, isteden for en tilfeldig modulbygging, der man hiver på dekket til slutt og håper at alt passer sånn noenlunde (noe det sjelden gjør).

 

5. Divinycell kjernemateriale som sikrer god isolasjon og jevn temperatur året rundt, og ikke balsa som suger fuktighet.

 

6. Et teakdekk av 12 mm staver lagt i gummi og skrudd fast, ikke et tynt vakumlimt teakplatedekk.

 

7. En fotlist i massiv teak med innstøpte rekkefester, ikke en billig alulist og rekkestøtter som skrur seg ut av festene.

 

8. Høyglans polerte syrefaste stålpullerter, skikkelig dimensjonert, i baug, midtskips og akter, ikke spinkle alu-pullerter.

 

9. Et ytterskrog av isopolyester med skikkelig gelcoat, ikke et tynt skall av dårlig pvc.

 

10. En gjennomprøvd rigg med skikkelig dimensjonerte vant og 3 røstjern på hver side til toppvant, fremre og akterlige undervant, ikke underdimensjonerte vant som alle samles i et punkt på hver side.

 

11. Alle utvendige detaljer og beslag av høyverdig syrefast stål av skikkelige dimensjoner som ikke ruster.

 

12. Bruk av bolt og splinter på alle detaljer som er utsatt for bevegelse slik at ikke skruer skrur seg ut og båtens sentrale deler faller fra hverandre.

 

13. En sentercockpit som tar vare på mannskap under alle forhold, disponert slik at båten enkelt kan seiles av en person.

 

14. Et ankerspill der motoren er plassert tørt under dekk slikk at fukt og korrosjon unngås.

 

15. En ankerbrønn der alt vann dreneres ut av brønnen og ikke blir liggende å surkle rundt anker kjettingen.

 

16. Romslige og vel disponerte utvendige stuerom for gassflasker, fendere, tauverk, båtshake, etc der man har oversikt over alt, ikke gigantiske rom der alt ligger oppe på hverandre og man ikke har oversikt.

 

17. En hel cockpit kalesje som gjør at båten kan seiles tørt selv i øsende regn, sludd eller snø, ikke en kald og våt styreplass med rompa hengende ut i bølgene.

 

18. En solid, elegant og integrert vindskjerm som gir god sikt både i storm og i stille, ikke et slitent plastvindu på en sprayhood kalesje.

 

19. Godt dimensjonerte vinsjer enten el. betjent eller med kvalitetshåndtak som kan betjenes både av rormann og øvrig mannskap, ikke små vinsjer plassert utenfor rekkevidde med kjipe små håndtak.

 

20. En integrert badeplattform som gjør bading, samt av- og påstigning av f eks. jolle enkelt og sikkert.

 

21. Skikkelige dimensjonerte manntau rundt hele båten som ikke slakker seg eller skrur seg ut.

 

22. Utvendige og innvendige håndrekker og gripebøyler for sikker bevegelse i sjøgang.

 

23. Et eget godt isolert maskinrom der alt utstyr kan monteres for lydløs gange og enkelt vedlikehold.

 

24. En mastestøtte i solid mahogni som gjør at man slipper å høre på en ulende rigg i vinden når man gjerne vil sove.

 

25. Tykke springfjærmadrasser i alle køyer, ikke tynne kaldskum madrasser i pvc.

 

26. Ventilerte og ubehandlede sengebunner for å hindre fuktproblemer.

 

27. Ingen uventilerte batterier under sengene som forgifter de som sover med gass.

 

28. En skikkelig isolert og lydløs kjøleboks med dreneringsplate og egen isboks innredet slik at alt innhold er lett å få tak i, ikke en dyp boks der alt oppe må fjernes for å få tak i melken i bunn, og som ikke virker, ikke blir skikkelig kald, eller bare står og bråker.

 

29. En fjernkontrollert avstegning av gassen ute.

 

30. Dype firkantede vaskekummer for bruk i sjøen, ikke runde, grunne og skvalpende kummer.

 

31. Lys på alle viktige steder, også inne i skaper.

 

32. Skikkelige speil, solid festet, ikke billig plastsaktig juggel som korroderer.

 

33. Alle vann- og dieseltanker bygget ned i båten for optimal plass og vektutnyttelse, ikke små tanker plassert der du helst skulle ha andre ting.

 

34. Elektrisk vannklosset med skikkelige rørdimensjoner, ikke spinkle pumpetoaletter med konstant pakningstrøbbel og forstoppelse.

 

35. En selvtømmende septiktank, ikke en nedgravet dritttank som må tømmes via et intrikat pumpesystem.

 

36. Skikkelige ettgreps dusj- og kranarmaturer, ikke jalla armaturer som detter fra hverandre.

 

37. Anatomisk riktige vinkler på alle sitteflater både inne og ute, både for seil og motor, ikke korte benker uten lår støtte og loddrette rygger.

 

38. En innvendig dørk i heltre solid festet uten knirk og med luker alle nødvendige steder.

 

39. Tepper i hele båten for godt feste og lun og trivelig atmosfære.

 

40. Lys heltre mahogni i all innredning, kvalitetssortert, ikke masseprodusert plywood finér.

 

41. Fire doble fester av alle luker, samt metall fester for sidevinduer, ikke billig plast.

 

42. Skikkelig trerammer innvendig for alle luker, ikke billig plast.

 

43. Ferdig sydde gardiner, med sol skydd foran alle vinduer, integrerte gardinbrett, myggnett, ikke en pose med dritt du skal skru opp sjøl.

 

44. Mulighet for å dusje uten å spyle og grise ned hele badet.

 

45. Et trykkvannsystem som er nesten lydløst og som ikke lekker, bråker eller ikke virker.

 

46. Skaper som kan åpnes i pantry uten at alt som står foran på disken må fjernes.

 

47. Skuffer og skaper med passe inndeling og der du kan justere dette enkelt selv i forhold til eget skaffetøy.

 

48. Låser på skaper som ikke setter seg fast.

 

49. 50 liter varmtvann som varmes via inverter, landstrøm eller motor, ikke 30 liter i en tank som står sammen med batteriene slik at batteriene blir for varme og ødelagt.

 

50. 660 liter ferskvann i tanker i kjølsvin, ikke 200 liter i baugen !

 

51. 400 liter diesel under dørken ikke 90 liter under den ene akterkøya.

 

52. Webasto dieselvarmer montert lydløst i motorrom, ikke direkte på skott mot en sovekabin med hele båten som en diger resonanskasse.

 

53. Alle sjøventiler, slanger og slangeklemmer i skikkelig dimensjoner og i rustfritt, ikke pusle dimensjoner i jern.

 

54. Godt dimensjonerte sikringer og brytere for strøm, ikke bambusbryrere.

 

55. En integrert instrumentpakke der alt virker fra første stund og med et enkelt og intuitivt bruker grensesnitt, ikke 2 års selvstudium av manualer bare for å oppdage at driten ikke virker likevel.

 

56. Et forbilledlig el. system, godt dokumentert og montert av seriøse fagfolk, ikke overarbeidede hobbyelektrikere.

 

57. En innvendig disponering slik at båten er naturlig å bevege seg i og som gir lett tilkomst til alle viktige funksjoner, ikke masse rare kroker og kriker som er umulig å komme til eller benytte effektivt.

 

58. Et ladesystem der 6 timers gange for motor gir 4 dagers strømforbruk, ikke en dags strømforbruk.

 

59. Blitt bygget av stolte båtbyggere over 12 uker og der hver og en setter sin ære i å levere fra seg et produkt som skal vare og fungere i mange år og ikke over 3 uker av underbetalte østtyske arbeidere som får betalt etter hvor kjapt de blir ferdig med driten.

 

60. En skipper som er stolt av sitt fartøy og nyter hvert minutt ombord for hvile, opplevelse og rekreasjon i stedet for å løpe rundt og reklamere og frustrere overfor båtselgere som kaller seg ………

Link to post
Share on other sites

ENZO...... :rolleyes:

 

Tipper Lunde Båt A/S leverer bedre enn dette

 

Plate og skuff , + feste til saling ble bestillt i november 2006 , i begynnelsen av Mars skaffet jeg festet til salingen selv da jeg ikke kunne vente lenger (jeg klarte det på 1dag) og dette ble da avbestillt hos D-yacht.

Jeg fikk bare levert plate og skuff slik det ble levert og nok om den saken , er ikke vits å lefle mer med det , jeg har skaffet meg dørkplate i rett farge en annen plass (brukte 12dager på å skaffe den selv) og den kostet meg 1800.- ferdig skjært ut.

 

D-yacht har ettersom jeg har sett på nett de siste par årene vært litt uheldige med reklamasjonsbehandling noen ganger , de har vel forbedret seg de og med årene så det er vel bedre nå og blir vel enda bedre etterhvert.

Jeg kjøper meg et annet merke neste gang , har venner som seiler f.eks Beneteau og ved reklamasjoner som også disse har hatt så har Normar sendt en mann over fjorden etter et par dager for å se på saken og utbedre på stedet med påfølgende tort og svie gave så det er forskjell på hvordan den enkelte importør løser tingene , kanskje noen har problemer med å finne kvalifiserte mennesker i arbeidsmarkedet til å ta reklamasjonsjobber mens andre har vært heldige og funnet de rette menneskene.

En annen ting er jo det faktum at enkelte merker har vokst dramatisk de siste årene mens andre har hatt et godt innarbeidet salgs/reparasjons/ettermarked apparat som fungerer.

Noen ganger så vokser salgstallene fortere enn importøren klarer å ansette folk og få på plass logostikk

 

Men,men....du har jo betalt littt vel "lite" for denne båten,så det skulle vel bare mangle at servicen suger :rolleyes::lol::lol::lol::lol:

Redigert av VortexSurfer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Listen jeg har lagt ut er kun et klipp/lim dokument jeg fikk tilsendt og er skrevet av en person som har byttet fra tysk til svensk båt (jeg har aldri eid en Tysk båt og eier ikke nå noen Svensk båt , Dufouren min har ingenting med denne lista å gjøre (den er forresten Fransk og ikke Tysk) :yesnod:

Så jeg skjønner ikke helt hvor dere ser at jeg sier et ord om Dufour eller min egen båt her ?

 

 

Og joda , lundebåt er nok 10ggr bedre på service enn det D-yacht er men som sagt så har denne posten null med Dufour og meg å gjøre.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp, det med Dufour var bare en spøk. Ser forresten at Kjappfot ligger utenfor Tromøya (Watski two star), så dere med Dufour som prøver å få tak i Hansemann, må nok smøre dere med tolmodighet... :sleep:

 

Pkt 60 er jeg derimot veldig enig i, etter at jeg byttet Dufour i Regina. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Så var det lista på 60 punkter litt lengre i tråden da.... :smash::lol::lol:

 

Ja, jeg har visst lenge at Najad er et verft med tradisjoner og erfaringer, og om jeg hadde råd (og penger ikke betød noe) hadde jeg valgt Najad foran Vision. -Men jeg gjetter at det biligste Najaden, 335(?), koster mer enn en 50 fots Vision... Najaden er sikkert konstruert/bygget for å vare i 100-vis av år, ...men det er ikke jeg :eek:

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...