OT-flyktning Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Derfor mener JEG det er viktig å svare kun på det som det spørres om av strengstarter. Akkurat ja. Derfor gikk jeg litt av hengslene. Har kanskje tråkket noen på tærne og beklager dette. Jeg har sikkert avsporet mange tråder jeg også før og kommer sikkert til å gjøre det i fremtiden også. Skal da huske denne her tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Andreas har et svært godt poeng i at jord ombord i fritidsbåten er et vanskelig tema. ...og så setter du i gang med en masse greier om jording av båten. Andreas prater slett ikke om at jord i fritidsbåter er et vanskelig tema. Det er du som prater om at jord i båt er et vanskelig tema. Spørsmålsstiller prater ikke om jord i båt. Andreas presiserer at dette ikke handler om annet enn batteriminus. En fyr gjentar flere ganger at man må ha felles jordingspunkt uten å skjønne at det er akkurat det vedkommende har. Noen blander inn 230V. Det blir bare verre og verre. Jeg svarte på spørsmålet og tok det som en selvfølge at når man snakker om batterier og pluss og jord er det selvfølgelig minus og pluss som gjelder. Ikke for det. Batteriminus og jord er faktisk akkurat det samme stort sett bestandig. Og landstrømsjord? Ja den skal i følge forskriftene kobles til batteriminus. Hva blir batteriminus da? Jord? Er frem og tilbake dobbelt så langt? Marwin presiserer at det er viktig å svare på det spørsmålsstiller spør om. Det burde virkelig en del andre ta til etteretning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Tenker å fordoble forbruksbanken før ferien, har i dag 280Ah og tenker å sette inn et par batterier til av god gammeldags blybatteri kvalitet på rundt 140Ah pr stk, hvilken kabel dimensjon trenger jeg da... mon tro... det er kun snakk om normale forbruksbatterier her som vil bli koblet sammen de jeg alt har(2x140Ah) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Hva slags kabledimensjon har du på eksisterende forbruksbank da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Hvorfor ikke bruke samme dimensjon som du har mellom de andre batteriene - nesten bare av optiske grunner? Du endrer jo ikke forbruket! Egentlig kunne du halvere dimensjonen og vel så det men det er så mye det kommer an på.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Tror det er 90mm2 eller 70mm2 mellom alle batteri på båten, det er i allefall tykke som bare f... monterte 50mm2 på ankervisnjen, og de er som hyssing å regne... Jeg ser for meg en del ekstra plunder (kostnada og stive kabler, vekten er jeg ikke opptatt av) med å benytte såpass tykke kabler, og at det da må være unnødvendig siden forbuket ut av banken neppe blir særlig større enn 20-30A i ugunstige situasjoner og inn bler det vel ikke særlig større heller selv om dynamoen klarer 70A på en god dag.... Så 70/90mm2 blir vel litt overkill, ser for meg en maks 50mm2 burde rekke.... og lengden på kablene blir jo ikke rare greiene de heller Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Vi snakker altså om de korte ledningsstumpene mellom + og + og - og - mellom batterier som er koblet i parallel, eller? Og det på forbrukssiden? Og du sier selv at det blir neppe mer en 20-30A ut (av alle forbruksbatterienen samlet) og maks 70A inn fordelt på alle batteriene. Jeg ville har valgt 16mm2 jeg, kanskje 25. Og så ville jeg har hold kjeft om dette slik at ikke andre forteller deg at du burde ha massivt kobber med gullplaterte klemmer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Jeg hadde samme spm som deg sydvesten. Jeg hadde 3 batterier ferdig montert i båten. 1stk 65amp startbatteri 2stk 65amp forbruk som er skilt fra starbatteriet. Jeg reiste innom biltema i Tønsberg for å kjøpe enda 1stk 65amp for å utvide forbruksbanken litt , snakket med selgeren der og han sa at sålenge dette ikke er snakk om startbatteriet og det ikke skal stå mer enn 2meter fra de andre forbruksbatteriene så er det bare tull å drive med startkabeltykkelse på ledningene , han sa at jeg fint kunne klare meg med 2kvadrat ledning , jeg synes det hørtes veldig tynt ut og valgte 6kvadrat istedet og har brukt dette til det siste batteriet. Ledningene mellom de andre batteriene er 16-20kvadrat. (alle har samme jord mens + er separat på startbatteriet) Fint om noen med peiling kan si om dette er å regne som godkjent ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 ikke tema nå , men hvorfor ha en tommestjukk kabel til feks ankerwinsj , når sikringen er ca 1 mm tykk?? er sikringen laget av så utrulig mye bedre ledende matriale ? samme gjelder tilkoblinger på dynamoer ol ,med klemmer som ikke er halvparten av tykkelsen på kabelen..kan forstå det når det blir lange kabler .. men... ps sydv .. virker som bilen er frisk.. minker ikke på vannet. men klossene bak er på stålet sender en im, om noen andre ting også.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 ikke tema nå , men hvorfor ha en tommestjukk kabel til feks ankerwinsj , når sikringen er ca 1 mm tykk?? Det er for at sikringen skal smelte i stedet for kabelen... Kabelen er også vanligvis mye lengre enn sikringen, og det er både speningsfall og hvor mye strøm den tåler før den blir for varm som bestemmer hvor tjukk den må være. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fjordbuss Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Jeg hadde samme spm som deg sydvesten. Jeg hadde 3 batterier ferdig montert i båten. 1stk 65amp startbatteri 2stk 65amp forbruk som er skilt fra starbatteriet. Jeg reiste innom biltema i Tønsberg for å kjøpe enda 1stk 65amp for å utvide forbruksbanken litt , snakket med selgeren der og han sa at sålenge dette ikke er snakk om startbatteriet og det ikke skal stå mer enn 2meter fra de andre forbruksbatteriene så er det bare tull å drive med startkabeltykkelse på ledningene , han sa at jeg fint kunne klare meg med 2kvadrat ledning , jeg synes det hørtes veldig tynt ut og valgte 6kvadrat istedet og har brukt dette til det siste batteriet. Ledningene mellom de andre batteriene er 16-20kvadrat. (alle har samme jord mens + er separat på startbatteriet) Fint om noen med peiling kan si om dette er å regne som godkjent ! 6mm2 kobberledning har ledningsevne som holder i massvis til dette formålet. Hvis lengden er kort trenger ikke spenningsfallet bekymre deg heller. (Hadde aldri brukt 2,5mm2 til dette formålet.) Selv hadde jeg allikevel valgt samme tversnitt som var brukt mellom de andre batteriene, men da bare for syns skyld. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 vet at sikringen skal smelte før kabelen .. men stusser litt på tykkelse forkjell på feks kabel 70 kvadrat og en sikring med 2 kvadrat..som er koblet i sammen.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Årsaken til at man velger tykk kabel over lengere strekk er for å redusere spenningstapet frem til forbrukeren, at det er er korte strekk på noen cm et eller annet sted spiller ikke noen stor rolle her.... Jeg benytter 10mm2 på autopiloten, men den siste biten inn mot drivenheten er neppe mere en 4 eller 6mm2, hadde jeg kjørt den samme tykkelsen i alle de 7 metrene så ville spenningsfallet blitt for stort til drivenehten siden dette er en funksjon av lengden og tykkelsen blant annet... Derfor velger jeg litt tykkere ledning om man kan på de lange strekkeke som er spenningssensitive. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.