Jump to content

3 batterier, kun en jordkabel


Allan E

Recommended Posts

Da var skilledioden montert. Stor nok kabel er montert. Nå har jeg fått en forbruksbank og en startbank som er isolert fra hverandre på plusssiden. Jeg har brukt felles jordledning som er i direkte kontakt med alle batteriene, dvs ledningen går fra det ene til det andre til det tredje.

Kan det lage trøbbel?

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dumt spørsmål tror jeg , men jeg har en 12 v krets og en 24 v krets med felles jord.. inni mitt hode er det greit.. emn er det greit etter boka også??

 

Samme svar som sist:Du bør vel ha felles jordingspunkt.

 

Dette blir å betrakte som flere separate kretser.Strømmen går fra + til - :drink:

 

Plussen vet ikke om noen annen minus enn den som er på motsatt side av batteriet :drink:

Link to post
Share on other sites

Du bør vel ha felles jordingspunkt :confused::confused::confused::confused::confused:

 

Samme svar som sist:Du bør vel ha felles jordingspunkt.

 

Med fare for at dette avsporer i en spesialistdebatt - men like ille er det dersom Gladiator sitter der og lurer:

 

Hva er det du mener, Skipsplast?

 

(Jeg går utfra at vi alle mener 'felles minus' og ikke blander landstrømsjord inn i dette)

Link to post
Share on other sites

Tror det er klokt å være litt presis her. På svakstrøm 12/24v så snakker vi om minus. På sterkstrøm 220v så snakker vi om jording (gul ledning). Jeg tror du snakker om minus og da mener jeg du kan bruke felles ledning mellom tp banker og skille på pluss siden.

Link to post
Share on other sites

Beklager, men det er ikke lett å være presis når elektro ikke er faget. Men det er svært sjelden at jeg hører at noen har problemer med minusen sin. Jording er det mye snakk om. Så jeg tror at ledningen forvandler seg fra minus i batteripunktet og til jord når du er en liten meter ute på ledningen.

Link to post
Share on other sites

Du kan trøste deg med at jeg som ikke har elektro som fag enkelt skjønte at dette dreide seg om batteriets minus som vanligvis omtales som jord ombord i båten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

(Jeg går utfra at vi alle mener 'felles minus' og ikke blander landstrømsjord inn i dette)

 

Hallo!! Hvordan kommer denne problematikken opp. Hvis man skal være petimeter heter det selvfølhelig minus. Den som ikke skjønte at jeg mente det når jeg betegnet den som jord bør holde seg langt unna ledninger.

Link to post
Share on other sites

Sorry, det var ikke meningen å kritisere bruken av betegnelsen jord istedenfor minus - skulle bare klarstille at vi mener "jord"=minus.

 

Det jeg lurte på er hvorfor du ETTERLYSER et jordingspunkt - når minus på batteriene er koblet sammen. Minus på batteriene ER å se på som "jordingspunkt"i denne sammenhengen. Koblingen til motorblokka, er greit og naturlig, men endrer ingenting.

 

Andre mer spissfindige utførelser av jordingpunkt finnes svjv bare i forbindelse med vekselstrøm, og da gjerne høyere frekvenser.

Link to post
Share on other sites

hallo folkens................... vi snakker om dc ombord i denne båten..... 220 er ac...... see....... det er helt greit å kjøre et felles jording. også pga å finne feil hvis spenning er borte. jeg ville jordet alt i blokka. og for dere med 220v. der er jording kun på våtrom....:-)

Link to post
Share on other sites

e ting er sikkert. ikke kjør samme farge på + som-. det blir på en måte som hun og han. og glem alt prat om 220. så sant du ikke har landstrøm. enste du bør tenke på er å ikke koble alt for mye inn på en leder slik at den blir for liten. problemet da er at den kan bli varm og smelte. sjøl syns jeg det er greit å gå med leder fram til hovedkabel, sikringer. et sted må du ha jord(-) og det er ikke unormalt å ha den i blokka. via bateriet selvfølelig.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har flere ting som skal tilkoples bør du velge å dele dette opp i fleresikringer. Sikre da ledningene i henhold til hvor mye strøm de tåler. Det er lurest å dele sikringskursene inn i forskjellige funkjsoner slik at du ikke mister all viktig funsjoner hvis en sikring går.Har du lys del dette inn i flere kurser slik at ikke alt blir mørkt, osv :yesnod:

 

Pluss er rød Minus er svart(tror jeg)

Link to post
Share on other sites

Jeg visste at det ville gå til h.....

 

Gladiator: ikke bry deg nå om dette. Har du koblet minus på alle batteriene sammen og til og med videre til motorblokken og med tilstrekkelig tykk ledning så er du ferdig med saken. Det er bra nok, ja. Om du kaller det jord eller minus eller ground eller masse eller hva vet jeg betyr ingenting.

 

Og hvordan du deler det opp på ulike sikringer på PLUSS-siden betyr ihvertfall ikke noe som helst i forbindelse med "kun en jordkabel" :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Andreas har et svært godt poeng i at jord ombord i fritidsbåten er et vanskelig tema. For de som ønsker å bli litt ydmyket over egen kunnskap om temaet er det tilstrekkelig å sette seg ned en kveld og lese litt i Nigel Calders meget ansette bok blant mange langtidsseilere: Boatowner 's Mechanical and Electrical Manual, 3. utgave. Den dagen man har fått en skroggjennomføring som får alvorlig brekkasje med påfølgende vanninntregning, skjønner man kanskje at det burde være lurt å sette seg litt inn i jording av båten i forkant. Og dette kan være vanskelig.Jeg vil med min begrensede kunnskap si at jording ombord i fritidsbåter er et vanskelig tema. En ting er hvordan man kobler minus fra batteriene sammen. Her gis flere råd for hvordan ledningsgangen skal gå mellom flere enn to batterier i en bank. Dernest er det spørsmål om minus skal adskilles fra forbrukere med hovedbryter når båten ikke brukes. Videre er det spørsmål hvordan endel instrumenter som VHF, dadar, langbølgeradioer og AIS skal jordes i forhold til andre strømbrukere ombord. For de som bruker landstrøm til lading av batteriene er det et spørsmål om hvordan man teknisk forholder seg til jording fra 220 volt systemer. Videre er det interessant og utfordrende å komme frem til hensiktsmessig plassering av sinkanoder (offeranoder) på fritidsbåten og videre hvordan disse er koblet opp mot jord. Krypstrømproblematikk ombord er et annet stort tema med betydning for jording. Vi har i flere tråder drøftet disse temaene frem og tilbake. Noen spørsmål synes å ha fått brukbare avklaringer, mens andre gir grunnalg for nye spørsmål.

Link to post
Share on other sites

..... sjøl syns jeg det er greit å gå med leder fram til hovedkabel, sikringer. et sted må du ha jord(-) og det er ikke unormalt å ha den i blokka. via bateriet selvfølelig.

 

Vær oppmerksom på at flere motorer (eksempelvis VP og Perkins) har såkalt 2-polet el-opplegg. Det betyr at motorblokka normalt ikke brukes som "jording"/minus -punkt. Fordelen med 2-polet på denne måten er vel at opplegget kan være med på å redusere faren for galvanisk tæring.

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

...Noen spørsmål synes å ha fått brukbare avklaringer, mens andre gir grunnalg for nye spørsmål.

Nettopp :yesnod: :yesnod:

Derfor mener JEG det er viktig å svare kun på det som det spørres om av strengstarter. El-anlegget ombord i fritidsbåt er ikke vanskelig (for den som har LITT peiling), men kan sikkert "tåkelegges" i hytt og pine.

 

Tykk nok kabel mellom alle minus-polene på batteriene, og med GOD kontakt i koblingene (polskoene) er det primære!

(Om du vil sette inn brytere på en av polene på batterier, avhenger av hvordan du vil organisere / bruke batteribanken din. Og DET finnes det også mye info om her!)

 

De andre faktorene som draes opp her: (Galvanisk tæring, landstrøm, JORD osv.) er det skrevet om her tidligere. Et søk i basen vil gi svar på det meste.

 

Litt på siden: Utvidet batteribanken i går kveld; Lempa inn et ekstra batteri (200Ah=svintungt!!) som tilskudd til forbruksbanken...

Enkelt: Koblet pluss på ny-batteriet direkte til pluss på forbruksbanken, og minus på ny-batteriet via en bryter til minus på forbruksbanken.

Ferdig! :flag:

(Og så passer jeg sjøl på hvilke batterier som skal ha lading når. Andre foretrekker skilledioder og alskens duppeditter for å slippe å tenke på slike ting. Smak og behag (+ lommebok)!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...