Jump to content

Kjøp av gummijolle


Enzo

Recommended Posts

Det er sikkert mange billigere, men jeg har en Zodiac siden begynnelsen på 90 -tallet og den er like fin, men en kompis av meg har hatt sin tredje jolle på samme tiden. Det er også et par engelske typer og en brasiliansk som også ligger i denne kvalitetsklassen sies det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet det samme minst 20gg tidligere, men gjentar det så gjerne.

Velg jolle utfra behov. Skal jolla være et lett landgangsfartøy, skal du frese avgarde med størst mulig motor, skal du pakke den mye opp og ned, hvordan skal du lagre den ombord ? Dette er essensielle spm. du bør stille deg selv.

 

Dessuten; velger du et obskurt merke, kan du få problemer med reservedeler. Har flere eksempler på at f.eks deler til dørken ikke kan leveres ( bare komplett nye dørkplater ) at ventiler ikke kan skaffes, at årer er spesielle og ikke kan leveres før etter 3-4 mnd. Veldig morsomt andre uka i fellesferien.

 

Vekt, kvalitet på detaljer og reservedelstilgang er for meg viktigere enn å spare noen hundrelapper eller etpar tusinger på en jolle jeg skal ha i 10 år. For så lenge varer faktisk en kvalitetsjolle. Min forrige var en 1998 modell, og var like fin fram til et " lagringsuhell" i vinter. Etter en tur til doktoren, var den god som ny igjen. Den jolla var _MYE_ i bruk sålenge jeg eide den.

 

Zoom fra Zodiac er Zodiac sitt forsøk på å holde på endel kunder som setter lav pris foran alt annet. Jollene er forseggjordte og fine, samt ganske lette. Greie priser er det også på disse. De svakeste punktene er årer og forsterkninger, samt slepefeste mv. Her er de _VESENTLIG_ dårligere enn en Zodiac Cadet, men allikevel milevis foran mange " billigmerker". Deler og service er det Zodiac som står for, så det ville ikke bekymret meg.

 

Zodiac Cadet er i en klasse helt for seg selv. Det er jaggu prisen også.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja jeg er enig med Suzuki . hva skal den brukes til og hvor mye penger vil en bruke. Nå var ikke jeg klar over at det også var en billigutgave av Zodiac, jeg har hatt Z/Cadet siden 1985, de to første ble byttet inn fordi de klebbet ved mye sol, jeg fikk i begge tilfeller nye skrog med et lite mellomlegg. Derfor har jeg fremdeles krokete treårer fra 1985, men jolle er tidlig 90 tall er like fin.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å slenge på en 2-4hester eller å bare ro med den , skal ha den som slepejolle til seilbåten og har ingen barn som skal fyke rundt med den.

Fart betyr null , men den bør tåle å pakkes opp/ned gang på gang.

Blir vel brukt til å ro ut en dregg og til å ro på land hundene osv.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har samme krav til jolla som jeg (- hund). Jeg har en to-hesters Yamaha fra 1985 som går av og til - men den er lett å løfte og montere, det hender vi drar på "langtur" til nærmeste butikk. Vekt kan og mål for øvrig kan være ett poeng med jolla, dersom en har behov for å ta den opp på dekket eller pakke den ned.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp vunnet en auksjon på netthandelen. Silver Marine gummibåt. Disse selges for 3500- 4000 kr alt etter som hvor heldig du er. Grunnen til at valget ble denne båten var at noen venner og bekjente av oss har hatt denne båten og synes den er veldig grei i forhold til pris o.s.v. Lykke til.

Redigert av chain_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er mine krav:

Kvalitet teller ikke - blir nok ikke brukt mange timene pr. sesong.

Den skal være lettest mulig

Den skal være rask og lett å pakke ut og inn

Sjøegenskaper og fart teller lite

Den skal være liten - en voksen og to barn må den bære

Den skal ha form som en rib - ikke en tradisjonell gummibåt (tror jeg...)

Den skal være billigst mulig

 

Forslag??

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp vunnet en auksjon på netthandelen. Silver Marine gummibåt. Disse selges for 3500- 4000 kr alt etter som hvor heldig du er. Grunnen til at valget ble denne båten var at noen venner og bekjente av oss har hatt denne båten og synes den er veldig grei i forhold til pris o.s.v. Lykke til.

 

Kjøpte samme båten på Netthandel for et par år siden. Fungerer forstatt helt OK. Godt kjøp, spør du meg.

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Spesielt siden jeg kjøpte 2stk i kveld hehe.

 

Om den veier 10kilo mer så har det null å si for min del , jeg fikk meg kliss ny gummijolle for 3200.- , frykter vel at jeg måtte ha lagt på det dobbelte ++ om jeg skulle hatt en zodiac.

 

Har forresten hatt 2 zodiac på 90tallet og begge ble stjålet etter kort tid.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp vunnet en auksjon på netthandelen. Silver Marine gummibåt. Disse selges for 3500- 4000 kr alt etter som hvor heldig du er. Grunnen til at valget ble denne båten var at noen venner og bekjente av oss har hatt denne båten og synes den er veldig grei i forhold til pris o.s.v. Lykke til.

Fikk min Silver Marine på Netthandelen for 3100,- Monterte den i kveld og prøvekjørte med 5hk Yamaha, går så det suser.

Har hatt Zodiac i mange år, men tror Silver Marine sin er et like bra produkt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt... Er det noen som har erfaring med Plastimar Corfu Plus (modell 220) fra Seatronic eller Suzumar 230 ? Vi trenger en liten og lett gummijolle som primært skal brukes som "ilandstigningsfarty" fra vår tresnekke. Den må tåle 2 voksne og 1 barn, og være enkel å legge sammen / blåse opp.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...