Jump to content

Bærbar pc - kart - gps


balten

Recommended Posts

Heisann...

Har nettopp kjøpt meg ny bærbar pc med formål båtlivet. Tenkte og med dette at eg ville legge inn kart og gps mottaker. Har kjøpt en gps mottaker på clas olsson.

 

Så var det å få dette til å fungere på lettest mulig måte. og selvfølgelig billigst mulig... Men for all del, det skal funke!

 

Hvilke erfaringer er det her inne med dette? Hvilke karter bruker dere? Hvor finner dere dem?

Er det annet å huske på ang dette med pc-kart-gps?

 

Tar imot all inn-put med takk!

Link to post
Share on other sites

Det er flere tråder om dette allerede. Jeg kjøpte meg Tiki Navigator Pro for noen måneder siden, samt kart hos Nautisk Forlag. Med kart fra rundt Gøteborg til Lindesnes kom det vel på ca. 4000 (ca. 1000 pr. kart og ca. 11-1200 for kartleserprogrammmet). Bruker også gps-sensoren fra CO.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

 

Akkurat PC, GPS og kart er vel det emnet som er skrevet mest om her. Ta en kikk i Emneoversikten (oppe til høyre) eller gå direkte til kategorien Navigasjon, kart og kompass så finner du en masse godt lesestoff...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Lowrance kartplotter ombord, og er veldig fornøyd med den. Plotteren er et nyttig tillegg til båtsportkartet, samtidig som den er liten og nett sammenlignet med en PC. Men PC har jo en større skjerm som gir den en fordel. Kombinert med en gps mottaker fra Clas Ohlson er du nesten i mål for å få en 17'' gps i båten. Du mangler bare kart/software for å få det komplett. Denne softwaren selges på et utall steder. feks komplett.no. Men jeg har hørt at det finnes slike programmer gratis andre steder på nettet også, av typen piratkopier...

Link to post
Share on other sites

Med bærbar pc kan man også få flere vindu i tillegg til kartplotter-vindu, samtidig på skjermen. Tenker her på ekkolodd, radar-bilde og info fra andre "givere". Det er f.eks. på markedet en løsning som Watski forhandler. Er det noen som har slike løsninger i drift?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...