Jump to content

Uønsket lyd på VHF Radio.


Wiking 28 dk

Recommended Posts

Kan du gi litt mer opplysning om Azimut kompasset. Mener å ha hørt at det ble utviket i Russland og er elektronisk. I så fall kan det være spoleeffekter som gir forstyrrelse på VHFen din. Men jeg avventer flere kommentarer til du kan legge ut mer info om kompasset.

Link to post
Share on other sites

Azimuth kompasset er udviklet af Kewin Huges i USA og jeg har før haft et mage til i min gamle båd hvor der ikke var nogen problemer.

Afstanden mellem kompas og VHF er lidt over en meter og jeg har prøvet at flytte rundt på det uden bedere resultat.

Jeg kan godt lide kompasset da det ikke kræver store huller, kun et til ledningen og det er meget nøjagtig når det er kalibreret ordentlig.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Dersom ledningene til VHF og kompasset ligger sammen kan du få støy på VHF. Det samme kan skje hvis ledning til ekkolodd ligger sammen med VHF.

 

Ta en ny ledning med sikring somdu legger løst i båten, både til pluss og minus og koble direkte til batteriet for å ta en test. Er støyen da borte ligger de originale ledningen for tett sammen.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tilsvarende problemer på min VHF. Alt som kunne støye slo inn på VHFen: GPS, bruk av trimflaps for å nevne noe. Problemet hos meg viste seg til slutt å være var Glomex VHF-antennen der antennekabelen "skrues" inn i antennen. Fikk vel dårlig impedans-tilpasning eller noe - for VHFen virket fint både på sending og mottak, men den plukket opp alt av støy. Trodde først det var VHFen som var for billig (NASA) men når jeg til slutt greide å få skikkelig kobling til antennen forsvant støyen. Siden har jeg ikke rørt noe, men kommer støyen tilbake skal antennen skiftes til noe bedre.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg for noen dager siden en håndholdt VHF som støyet når den sto nærme ekkoloddet og VHfen var ikke koblet til noe strøm,

så monterte jeg et nyere ekkolodd som jeg hadde liggende og da forsvant støyen men det virker som at det støyer litt når jeg hører andre snakker så ekkoloddet må nok slås av når jeg skal snakke eller høre på VHFen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg takker mange gange for de mange gode forslag og vil prøve mig frem med at tage de letteste og billigste først :seeya:

Jeg vender nok tilbage med flere problemer senere da det er første år jeg har Wiking.

Har sejlet i Joda tur 24 med VP 17C i 17 år. Større båd = større problemer.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...