Jump to content

Små treseilere, hvilke typer finnes?


«Sjøbris»

Recommended Posts

Tja du har jo kutter som vel er et par og tjue fot, ganske lik BB11'en, åsså har du jo knarr som er rundt 30 fot og drake som er på samme størrelse som knarren. ellers har man jo klassisk oslojolle (18 fot), nordisk folkebåt (26 fot) eller princess (26 fot).

 

Vil tro kutter eller cutter som noen skriver, og BB11 er de mest aktuelle for deg iogmed at du ønsker rundt 20 fot.

 

Jeg har selv en BB11 og kan hvertfall anbefale båttypen. Kosebåt uten like.

Redigert av PIPaulsen (see edit history)

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Her er noen fra blocket i svergie, vet ikke hva du er ute etter og ikke har jeg greie på seilbåt heller men du kan jo ta en titt hvis innteressen er tilstede

 

http://www.blocket.se/vi/12345960.htm?ca=2_s

http://www.blocket.se/vi/11571375.htm?ca=2_s

Og til sist en BB11

 

Flere seilbåter finner du nok på blocket jeg bladde bare noen sider med mahogny som søke ord

 

Og så må jeg ta med storesøsteren til min Lill-Saxare ikke seil da men flott båt http://www.blocket.se/vi/12244148.htm?ca=2_s

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Alle disse båtene er for dyre. :nonod:

 

Et restaureringsprosjekt passer bedre, maks. 7 000.

Jeg har allerede sett på BB11 på syd-Koster, men den er for dyr.

 

Jeg fant også en vakker liten seglare.

Den er i min prisklasse, men for lang. :cryin:

 

Jeg får lov å ha et lite prosjekt gående i hagen, nemlig.

20 fot er det lengste jeg ser etter, helst kortere. Mellom 12 og 18 fot.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha snakket med kapteinen har jeg nå fått lov til å øke summen. :smiley:

 

Det er jo sant at et oppussingsprosjekt vil muligens ligge i hagen i flere år.

Et større innhugg i feriekassen kan sikre at en evt. ny bår kanskje allerede kan bli brukt i år.

 

Grunnen til min iver er at jeg har seilt en 8 fots Walker Bay én gang. Da fikk jeg det til.

Dermed fikk det mersmak.

 

Tanken min i utgangspunktet var å skulpe rundt i jolla i flere år, og øve meg. Jeg kan jo ingenting om seiling i det hele tatt. Alderen til tross.

All tidligere seilerfaring består i å ikke være i veien i en seilregatta utenfor Risør.

Da lå jeg langflat på hvaldekket på en Laurinkrysser under hele seilasen. :lol:

 

Men nå, uten noen spesiell fornuftig grunn, ønsker jeg en BB11.

 

Til helgen drar vi ivei og ser på en. :sailing:

 

Jeg har fått med meg at overgangen mellom bunn og kjøl er ett sted jeg bør se godt på.

 

Kan noen komme med flere tips om hva jeg bør se spesielt etter?

Link to post
Share on other sites

Kanskje en Im til Vikers med spørsmål om telefon nummer for en samtale hadde hvert en ide

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Men nå, uten noen spesiell fornuftig grunn, ønsker jeg en BB11.

 

Det er meget fornuftig spør du meg! Ungdomsminner i massevis da vi hadde en sånn i mine ungdomsår. Seilte ukesturer med den mellom Kragerø/Tjøme med en venn, på jakt etter jenter og moro. En nydelig båt er det også.

 

Go for it!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjølbordene er det viktigste å se på, disse har en tendens å råtne iogmed at det regner ferskvann inn i båten. Sjekk både utsiden og innsiden og ikke vær redd for å bruke kniven. Dekksbjelker er også fint å sjekke. Sjekk spesielt den som støtter opp dekket der maskefoten står. De originale spantene i BB'ene er ganske svake.. råtner vel ikke så fort, men er utstatt for knekk og brist og jeg ville derfor tatt et blikk på dem også. En annen ting er jo også som på de fleste trebåter de øverste bordgangene.

 

Ellers er det vel stort sett kosmetiske ting som kan fikses med litt treojle, en pensel og litt pågangsmot :)

 

Håper du finner noe, lykke til.

Redigert av PIPaulsen (see edit history)

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Kanskje en Im til Vikers

 

Det er gjort. Takk til Vikers for omstendig gjennomgang. Kulehammeren er funnet frem :wink:

 

 

Faxen: jasså :fishing: Vet du noe mer?

 

Honduras, BB11-båten skal være båt nummer to. Vi har jo skorgenesen til vanlig. Men at den er lekker er det ingen tvil om. Sukk.

 

Takk, Mouche. Såklart jeg er fornuftig. :cheers: (Host, host)

 

Delaminering vet jeg hvordan ser ut. Pappa har måttet bytte flere bord i sin Doris pga. dette.

 

Jeg skriver ut denne tråden jeg, og tar med. Så kryper jeg rundt i morgen med lommelykt, kulehammer :smash: og skarp kniv.

 

Rettet: misforsto delaminering :rolleyes: . Pappas Doris hadde mahognybord som delte seg i årringene pga. frost. Den løsnet ikke i liminga.

Redigert av Skorgenes 1964 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger en ved Stavanger Seilforening forlatt. Denne trenger omfattende restaurering. Seilaren inne på forumet her kan sikkert knipse noen bilder visst du skulle være intressert. Da må evt eier spores opp å spørre om han skal selge. Under vann har en sprikker på sikkert nesten på en god del mm men kan jo være det truttner men har min tvil. Spør Seilaren.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, Sleipner.

Jeg har en båt i kikkerten nå, det er vel i nærheten av deg tenker jeg. Sandnes.

Kapteinen og jeg har tenkt å ta en titt på den snart. Det blir seks/sju timer å kjøre, men vi har tenkt å ta det som en tur.

Jeg håper at den båten ikke trenger de helt store reparasjonene.

 

Takk også for tips om Kutterklubben på Hvaler. Det er en kortere tur :smiley:

 

Jeg er helt bestemt på at det må bli en BB11. :yesnod:

Sann er det med den saken.

Link to post
Share on other sites

Hadde også BB11 i min ungdom...

De første båtene ble bygget med bunnstokk i eik som holdt lenge.. Senere båter fikk bunnstokk i mahogny og det var ikke like holdbart. Den råtnet der den var i kontakt med vann. Typiske steder å sjekke er rundt rorgjennomføringen, kjøl- og løfteboltene. Å bytte bunnstokk er ganske komplisert siden bunnstokken gir styrken til hele skroget. Mener skroget måtte stå i en jigg mens kjølen ble demontert og ny bunnstokk og gjerne de nederste bordene ble byttet ut. Neppe noe du kan gjøre selv..

En annen svakhet var at dekksplatene var spikret fast i den øverste bordgangen med stift som med tiden korroderte og laget svarte flekker på den øverste bordgangen. Her ble det også fort råte..

 

At det er sprekker i skroget etter at båten har ligget på land en stund er ikke nødvendigvis noe stort problem.. På våren kunne jeg sitte inni båten og se ut på de som beveget seg på utsiden.. Vi gikk til slaktern og kjøpte talg, altså dyrefett som vi dyttet inn i alle sprekkene før båten skulle på vannet. Fettet var mykt nok til å bli presset ut når båten trutnet, uten å skade bordgangene..

 

Nå har du jo tydeligvis bestemt deg og jeg forstår deg godt, - men siden ingen har nevnt det er det jo kanskje også mulig å finne Grimstadjoller eller Killinger i tre... De er bbegge litt mindre..

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, Sleipner.

Jeg har en båt i kikkerten nå, det er vel i nærheten av deg tenker jeg. Sandnes.

Kapteinen og jeg har tenkt å ta en titt på den snart. Det blir seks/sju timer å kjøre, men vi har tenkt å ta det som en tur.

Jeg håper at den båten ikke trenger de helt store reparasjonene.

 

Takk også for tips om Kutterklubben på Hvaler. Det er en kortere tur :smiley:

 

Jeg er helt bestemt på at det må bli en BB11. :yesnod:

Sann er det med den saken.

 

Tja, visst du skal til Sandnes er det vel bare en halvtime fra der til den stakkars lille BB11 som ligger der på land og dør :cryin:

Link to post
Share on other sites

Da har vi vært i vei og sett på en båt til, den ligger også i Sverige. :flag_sw:

 

Vi fant endel punkter som kan brukes ved evt. budgiving, (Säljes till högstbjudande), og vi prøvde å være veldig nøye når vi tittet på den.

 

Men så er det det jeg lurer på.

Jeg hadde på forhånd sendt over en del spørsmål, derav direkte spørsmål om det var råte i øverste bordgang.

 

«Er det råtne/ødelagte bord som må skiftes, og er det i så fall mye?

Nej, inga bord är ruttna

Hvordan er den øverste bordgangen?

Den översta bordläggningen är bra - ingen röta»

 

Så kunne vi nesten stikke fingeren gjennom øverste bordgang. I seg selv er ikke dette avskrekkende, men når selger lyver om noe som lett kan sjekkes, hva da med det han ikke sier. :sad:

Er det vanlig å tøyse slik med kjøper, er det noe vi må regne med?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...