Jump to content

Ingar har forlist??


KAT

Recommended Posts

God kveld

Våknet selv opp av telefonen i morges før jeg hørte nyhetene.

Verserer allerede flere forskjellige historier, men jeg har hatt en lengere samtale med båtføreren som er medlem i dykkerklubben, og her er den versjonen.

Startet fra Søgne på formiddagen med kurs for Kragerø. I innseilingen til Kragerø ca 2100.

Båten er utstyrt med DGPS og PC basert kartsystem med nyeste oppdatering av C-Map kart.

Ruta var lagt opp med VP for bruk på GPS i tilfelle problemer med PC. En mann sitter inne og kjører og følger med på kartet samt ekkolodd. Alarmen på ekkoloddet står alltid på på 5 m dybde. Farten er redusert til 8 knop pga ukjent farvann. En mann står på dekk og holder utkikk. Disponerer 150 W søkelys om ønskelig. Han begynner å fryse (svak vind fra land og minimal sjø) og går til kahyttdøren for å ta på varmekjeldress. Båten går på i 8 knop og han kastes ca 3 meter forover og knekker seteryggen på toseteren på førerposisjonen med ansiktet sitt.

Båten går av grunn, og det sjekkes om den tar inn vann. Ikke vann i kjølen på båten.

Kartet viser fortsatt at en er ute i fritt vann, og det blir brukt nokså lang tid på å finne en vei ut fra grunnområdet. Ligger også stille en stund.

Etter mer enn en halv time tar båten plutselig inn vann, og en velger å sette baugen mot nærmeste holme for å komme seg på land. For å være sikker på å komme seg på land blir båten forlatt i gir forover med motoren igang.

Før båten forlates snakker båtfører med redningssentralen. Han leser posisjonen direkte av displayet på gps (Garmin 120 med ekstern antenne) og oppgir denne til redningssentralen.

Alle forlater båten, og det blir fortøyd med et 14 mm nylontau til land. Båten synker og sliter av tauet. Redningssentralen ringer igjen og ber om ny posisjon da det ikke er mulig å gå på grunn på den angitte posisjonen. (Da sto båten med baugen på land).

De tre ble hentet av helikopter og var tilbake i Søgne kl 0400 24/12.

 

Dette er historien slik jeg oppfattet den fra en trøtt og trist båtfører i morges, og jeg står ikke inne for at den er rett gjenfortalt.

Formålet med turen var antagelig å følge en nyinnkjøpt båt tilbake til Søgne.

 

Båten som gikk ned er en Viksund kombisjark på 31 fot. Nyoverhalt Perkins 130 hk og forøvrig bra utstyrt. Fabrikkstøpt ballast gjør at båten, veier 7,2 tonn med tomme tanker(stikker 1,5 meter).

 

Min teori er at under grunnstøting har det gått hull i skutesiden under vannlinjen og over betongen - foran motorrommet.

Vann som kommer inn her vil fylle hele det 20 cm høye og ca 10 m2 store rommet mellom dørken og betongen før det vises inne i båten (kommer opp ved dassen / gjennomføring for ekkolodd).

Dette har tatt en viss tid, og når vannet har kommet så høyt vil kanskje fylehastigheten øke? og båten gikk fort ned.

Årsaken til grunnstøting har sansynlig sammenheng med at GPS og kart viste en posisjon der det ikke var mulig å gå på grunn.

Vi vil sjekke opp den oppgitte posisjonen samt posisjon for forliset 1. juledag for å se om vi kan komme nærmere en løsning.

Det bemerkes at GPS/kart hadde fungert helt ok fra Søgne til Kragerøs innseiling.

 

Min teori er kun spekulasjoner, og må ikke oppfattes som noe annet.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

God morgen

 

Godt at det tross alt gikk bra med alle ombord

 

Dette er et område med mye ureint farvann, og hendelsen kan vise seg å bli en påminnelse for oss alle om viktigheten av å holde bestikk, spesilet når du ferdes i ukjent farvann.

Min egen erfaring fra området er at tidligere versjoner av C-map kartene her er unøyaktige.  Dersom det viser seg at også siste versjon av C-map er unøyaktige er det alvorlig.  Hold oss oppdatert på hvorfor utlest posisjon og terrenget ikke stemte overens. .

 

fortsatt god jul

Link to post
Share on other sites

God formiddag

Dykkerklubben er forsikret i Gjensidige med full kasko og sum satt til  350 000,-

Ombord er det en god del løst utstyr, og vi er usikker på dekningen.

På nettsidene til gjensidige finner jeg ikke vilkårene, bare en kort epistel om hva som dekkes. Her ser det ut for at løsøre inntil 10000 dekkes. Er dette i tillegg til de 350 ?

Det er løst utstyr for mer enn 10 000 ombord.

Kan vi hente det utstyret som overstiger denne summen? Verktøy, oksygenkuffert, flytevester, tauverk, dregger ol er jo fortsatt fullt brukbart og enkelt å berge..

 

Vil prøve å finne en i gjensidige som kan svare, men regner med at det blir vanskelig i alle disse helligdagene.

 

Kunne vært artig å høre om noen av medlemmene har båt på vannet i området og kunne kjørt oss ut hvis det skulle bli aktuelt en av de første dagene.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Elektroniske kart for området rundt Kragerø har alltid vært ubruklige med feil opp till 200m ifht kart og terreng.  

 

Regner med at de brukte cm93 kart?

 

Om cm93 kartene er oppdatert med de nye sjøkartene som kom i 2001/2002 vet jeg ikke, men ting kan vel tyde på at det ikke har vært tilfelle?

Link to post
Share on other sites

.........

Vil prøve å finne en i gjensidige som kan svare, men regner med at det blir vanskelig i alle disse helligdagene......Mons

Hei Mons!

Det skal ikke være vanskelig å få tak i Gjensidige Forsikring!!!

Gjensidige har en døgnbemannet Alarmsentral, nettopp for slike tilfelle, hvor du kan få informasjon / råd / veiledning 24 timer - året rundt. Også på helligdager!

 

Og det viktigste av alt, et sted hvor du kan melde fra om skadetilfellet.  Det blir registrert på Gjensidiges System, slik at vedkommende saksbehandler allerede ved neste vanlig arbeidsdag vil kunne sette i gang evt. tiltak for å begrense skaden / tap!  Meget viktig å melde fra så fort som mulig!

 

Ring 8008 1111 og du kommer til "Hjelp 24 timer" , som er en underavdeling til NAF Alarmsentral (NAF og Gjensidige har et samarbeid på akkurat Alarmsentralen).

 

Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat noe koselig julestory dette. Synd med båten, men det viktigste er jo at det gikk bra med mannskabet.

Hold oss gjerne oppdatert mht. forsikrings oppgjør osv. Alltid interesant å følge sånne saker. Jeg for min del har rimelig gode erfaringer med forsikringsselskaper, men det er jo absolut ikke alle der har det.

Fortsat god jul.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Vi vil sjekke opp den oppgitte posisjonen samt posisjon for forliset 1. juledag for å se om vi kan komme nærmere en løsning.

Hei.

 

Trist sak dette, men godt det gikk bra med folket. I og med at jeg og mange andre bruker GPS, C-map og kartplotter/PC, ville det vært fint å få vite den posisjonen GPS'en viste da det smalt, og om mulig virkelig posisjon. Spørsmål som kan stilles er selvfølgelig om kartet er korrekt, om GPS og kartprogram på PC'en var satt til samme kartdatum (WGS84, EU50, NGO48 eller?) Dette ikke for å være nysjerrig, men mer med tanke på egen navigasjon i nevnte farvann i fremtiden.

 

Hilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har latt meg irritere litt over alle som installerer "piratkopier" av C-MAP. (ypperlig verktøy om man bruker det riktig men for fritidsbåtskippere som bruker det kun i ny og ne så kan det fort ta bort mye av oppmerksomheten. (skjønner jo at det er natt og dag ift. papirkart) Men, spesielt om man ikke er PC kyndig og PCen er plassert et annet sted enn ved styreposisjon. Nå vet jeg ikke om det var feil bruk som førte til ulykke her og ikke om det var en piratkopi men selv synes jeg en kartplotter er mer enn stor nok med mer enn nok detaljrik informasjon til å ta bort nok av oppmerksomheten fra å holde utkikk. Har man en båt til flere hundre tusen så bør en kartplotter til i underkant av kr. 10000 med kart være et must er min mening.

Kartplotter med svært enkel betjening er ihvertfall tingen i seilbåt og andre åpne båter. På pidestallet/dash bordet! Bruker selv PC m/15" flatskjerm på en annen båt men foretrekker faktisk 7" kartplotteren i seilbåten. (spesielt i mørke og tåke samt i store bølger er det greit å slippe å "fomle" med musen)

Noen sverger til Nord opp (spesielt utenriksfart) men spesielt for oss som ikke farter på sjøen daglig må det til tross for små ulemper mtp. kartvisning generelt sett være en fordel å bruke kurs opp? ("alle" orienteringsløpere bruker kurs opp og flybransjen bruker dette nå ifm. fin navigasjon for å gjøre det lettere for piloter å unngå å gjøre store feil)

 

Reduksjon til 8 knop i ukjent farvann tyder på at man var usikre eller iflg GPS posisjon? nærmet seg land? Og "plutselig" er man så langt ifra land at det reageres fra hjelpemannskaper på at det ikke er noen grunner i nærheten?

8Knop føles svært sakte etter å ha gått på vanlig cruise i denne type båt? og båtfører brukte unødig lang tid på å ta på ekstra klær? Han var så kald at han ville vente i det lengste? (kjenner meg selv igjen) C-MAP navigatør pratet med båtfører mens båten gikk på autopilot?  

150W utaskjærs i 8 knop er vel mer egnet til å ødelegge nattesyn enn å oppdage grunner? Varsel på 5m i skjærgården utenfor Kragerø er vel heller ikke så effektivt i 8 knop.

 

GPS virket fint frem til Kragerø? Kan et av punktene Lars H. nevner føre til 50-100m feil som vanskelig lot seg oppdage utaskjærs fra KRS til Kragerø men ble fatal ifm. innseiling?

Kan du si noe om dette Lars H. ?

 

Jeg håper at jeg ikke har insinuert i støtende retning men håper at GPS og C-MAP er systemer vi kan stole mer på enn det virker som utifra Båtførers versjon.

 

Det viktigste er uansett at årsaken finnes og at vi alle tar lærdom av dette.

 

Nevner samtidig at jeg har rapportert en stake ved Stavanger (den ene av de to grønne utenfor Tungenes) til C-Map som ikke er merket på C-Map i alle oppløsninger og ikke på C-Map kartet til PC som var oppdatert. C-Map takket meg. Jeg har siden fått tilsendt nye kart med siste oppdatering både via nett og post. Til min forskrekkelse så står staken fortsatt ikke i kartet. Staken er kun merket med refleks og er svært vanskelig å oppdage i mørke om man kommer med fritidsbåt uten annet lys enn vanlige lanterner og det ville smelt godt om man kjørte inn i den i 8 knop.

Sender ny mail til C-Map. På papirkartene står staken. I C-map oppløsningene jeg finner staken står den over 10 meter feil utifra GPS indikasjon som normalt er mye mer nøyaktig.  

Link to post
Share on other sites

Mtp. forsikring så er det mulig forsikringsselskap har mulighet til å avkorte tilsvarende det som ikke var forsikret.

Kun 50% av løsøre var forsikret (om verdien var 20 000) Følgelig finner dere for 10 000 igjen så erstatter de halvparten kr. 5 000.

Understreker at jeg ikke har fagkunnskap om dette :)

Atle

Link to post
Share on other sites

Hei

Avlest posisjon der båten gikk ned var 58500019/00928438

Posisjon for opphenting med helikopter var 585001/0092935

De ble hentet inne på øya der de landsatte båten, slik at posisjon for forliset er ca 50 m lenger sør.

Båtfører mener at de gikk på rett ved den lille holmen ca 100 m sørvest av stedet der han satte båten på land.

Kartet tilsa at han var midt i leia når han grunnstøtte, og oppgitt posisjon er ifølge Cmap, utgave fra begynnelsen av 2000, midt i leia.

 

Tror holmen heter vestre Rauna, og de gikk på litt sørvest av denne. Båtfører mener de kjørte ca 100 m før de kom til land, og rett etter forliset hadde de skjær "på alle kanter".

Nokså rett vest av sørspissen på Jomfruland.

 

GPS og kart stemte med terrenget noen hundre meter lenger ut da de rundet en lykt og gikk imellom to staker.

Mons

Link to post
Share on other sites

Iflg. posisjonene så var det ca. 0,9nm i differanse ? ca. 1700m og båtfører har kun kjørt 100m mellom disse punktene?

mao. kan det iflg. båtførers versjon tyde på at GPS har gått fra å vise 0 feil noen hundre meter lenger ute til å vise ca. 1600m+ feil når han var og tok på klær? Om de mener GPSen sviktet så har de da styrt på helt feil kurs i tillegg for å komme så langt øst på så kort tid? Rett Øst i stedet for N eller NØ?  De merket ikke at kompass kurs (evt. og autopilotkurs) var totalt forskjellig ift. kart? Var autopilot linket opp mot gps?

Vel en ulykke skjer ikke alene heter det men det høres merkelig ut. Eller?

 

Atle

Link to post
Share on other sites

Tja hva skal man si til dette da? det er jo midt i leden inn til Kragerø du oppgir? Noe feil har det tydelig vært?  ser ut som de har forvillet seg for nærme enten rauskjær eller sjursholmen

Er mye skummle skjær akkurat rundt øya oksen og sjursholmen. Men leden er godt merket da.. Jaja. si i fra hvis det er noe jeg kan hjelpe med.

Tenkte kanskje de gikk på "engelskmannen" ved rauane..

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei

Enig med det meste du skriver, og tar det ikke ille opp på noen som helst måte, men vil gjerne kommentere innlegget litt utfra den faktiske hendelsen.

 

Jeg har latt meg irritere litt over alle som installerer "piratkopier" av C-MAP. (ypperlig verktøy om man bruker det riktig men for fritidsbåtskippere som bruker det kun i ny og ne så kan det fort ta bort mye av oppmerksomheten. ....... 

Mons

Link to post
Share on other sites

Iflg. posisjonene så var det ca. 0,9nm i differanse ? ca. 1700m og båtfører har kun kjørt 100m mellom disse punktene?

mao. kan det iflg. båtførers versjon tyde på at GPS har gått fra å vise 0 feil noen hundre meter lenger ute til å vise ca. 1600m+ feil når han var og tok på klær? Om de mener GPSen sviktet så har de da styrt på helt feil kurs i tillegg for å komme så langt øst på så kort tid? Rett Øst i stedet for N eller NØ?  De merket ikke at kompass kurs (evt. og autopilotkurs) var totalt forskjellig ift. kart? Var autopilot linket opp mot gps?

Vel en ulykke skjer ikke alene heter det men det høres merkelig ut. Eller?

 

Atle

Vet ikke vha som skjedde. Autopilot kan ikke linkes, og var dessuten slått av.

Hadde rødt lys i lykta på land i NV hele tiden, så jeg tror de lå for langt øst hele tiden.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Tja hva skal man si til dette da? det er jo midt i leden inn til Kragerø du oppgir? Noe feil har det tydelig vært?  ser ut som de har forvillet seg for nærme enten rauskjær eller sjursholmen

Er mye skummle skjær akkurat rundt øya oksen og sjursholmen. Men leden er godt merket da.. Jaja. si i fra hvis det er noe jeg kan hjelpe med.

Tenkte kanskje de gikk på "engelskmannen" ved rauane..

 

Mvh

 

Pjolter

 

De trodde også at de var midt i leia, og skjønte ingenting da det smalt..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...