Jump to content

Ingar har forlist??


KAT

Recommended Posts

hvordan vil offset utarte seg om man simulerer et strekk over to kartblad med forskjellig offset? For det er vel det du mener det må være lotus?

vil track hoppe de nevnte metrene offset både i virkeligheten og simuleringsmode?

Det jeg ser er at det f.eks er et kartblad som har skjæring ved sydspissen av Jomfruland med offset long/lat 278/-106 meter. Neste har long/lat -974/183. Så har vi long/lat 0/0. Disse tingene er ikke enestående for Jomfrulandområdet, men det ser ut til at det her oppstår en alvorlig feil et eller annet sted. Hvis man antar at GPS-signalet er korrekt  og kartkonturer er korrekte, gjenstår bare en ting; forskyvningen.

Hvordan kan forskyvningen bli feil? Ja si det. Ved en overgang til nytt kartblad i Cmap? Ved en zooming der nytt kartblad et øyeblikk brukes? Ved zooming tilbake? Noe helt annet?

 

Man her 3 mulige feilkilder: GPS signal /håndtering av signal for posisjoneringen. Kartsystemet. Korrelasjonen mellom kartsystemet og posisjoneringssystemet.

 

Er ikke feilen hos den ene, må den være hos en av de andre. I steden for å finne ut hva som er feil, kan man jo i steden finne ut hva som IKKE er feil.......

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Vil nå beklage at jeg brukte overskriften "Ingar har forlist" da det har vist seg at han ikke var ombord engang, men da jeg hørte meldingen på radio og de sa at det var Søgne Dykkerklubb sin båt som hadde forlist tenkte jeg automatisk på Ingar.

 

Håper Ingar har forståelse for det.

For all del KAT!  :yesnod:

Selv om jeg ikke var med, har jeg et nært forhold til båten.

Det var meg som i sin tid kom over den, og Mons og jeg kjørte den ned fra Bømlø en stormfull maidag for mange år siden.

En tur vi sent vil glemme...... :wink:

 

Båten har vært med på litt av hvert opp igjennom årene, men at det skulle ende slik hadde nok ingen forestillt seg.

 

Får bare være glade for at det gikk så bra som det gjorde. Båter finnes det nok av.

Diskusjonen om veien videre har allerede startet, hvis noen vet om et passende "prosjekt" for oss så si ifra!

Link to post
Share on other sites

OK. Men GPS signalet er bekreftet feil slik jeg ser det mtp hendelsesforløpet. Stoler man ikke på denne forklaringen så kan man dra inn andre feilkilder som falsk/unøyaktig forklaring på resten av hendelsesforløpet også og det finnes da flere mulige årsaker.

Det blir da mye spekulasjon som har lite med teknisk sikkerhet å gjøre men du vet ikke svaret på mitt forrige spm.?

Dere som var å dykket i området hadde gode GPS forhold i dagene etter? Dere gikk opp ruten for om mulig å gjenskape problemet? Planer om dette?

Link to post
Share on other sites

Siden båten var utstyrt med DGPS samt at SA  forlengst er slått av, virker det lite trolig at GPS_posisjoneringen skulle være mange hundre meter feil. Kombiner dette med at det ikke er meldt om andre tilfeller av unøyaktighet i GPS-systemet og at nøyaktigheten nærmest kan garanteres til enhver tid.

 

Videre kombineres dette med at det har blitt meldt om en rekke uoverensstemmelser med Cmap kart og virkelig observert posisjon i dette området.

 

En satelittfeil vil bli luket ut. Mange satelittfeil vil påvirke "halve jordkloden". Lignende problemer er ikke meldt andre steder i Norge, verken da eller ved andre tidspunkter.

 

Jeg mener at dette peker i retning av at GPS posisjoneringssystemet er og var korrekt. Holdbarheten i det jeg sier baserer seg utelukkende på hva jeg har lest i denne strengen. Det kan selvfølgelig være helt feil av meg å trekke denne konklusjonen på så spinkelt grunnlag, men jeg vil anta at neste sommer vil bringe med seg nye posisjoneringsfeil rundt Jomfruland. De var der i år, de var der i fjor, så hvorfor skulle de ikke komme til neste år?

 

Når man bruker GPS i Oslofjorden, bruker man omtrent de samme satelittene uansett hvor man befinner seg. Det er tross alt bare 24++ satelitter til enhver tid og omlag halvparten av dem er bortenfor horisonten. En eventuell posisjoneringsfeil vil påvirke alle, men av enn eller annen grunn påvirkes bare området rundt Jomfruland og med brukere av C-map.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Av andre innlegg her på baatplassen er det tydelig at enkelte har stor kunnskap om GPS og systemet.  Er det noen av dere som kan svare meg på følgende:  På Jomfruland står det en decca-mast.  Kan denne forkludre GPS signalene?  

(Kjenner svært lite til decca systemet selv, men det er vel et gammeldags system med triangulering for posisjonsbestemmelse med utgangspunkt i tre kjent punkt?  Er heller ikke sikker på om systemet fremdeles er i bruk?)

 

Flere innlegg hevder å ha opplevd at GPS'en "hopper" hit og dit når de seiler i området rundt Jomfrland.  Har selv aldri opplevd plutselige posisjonsendringer, men har mange ganger sett at posisjonen på kartet ikke stemmer med terrenget når jeg befinner meg i området.  Det rare er at sist sommer, med nye kart, og samme gamle GPS, skjedde ikke dette en enest gang, tiltross for nokså mange timer her.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Lotus: Det finnes ikke grunner hverken i virkeligheten eller på noen kart på rapportert posisjon ved grunnstøting. Det er du enig i?

Ja. Enig. Og siden man klart å kræsje, så var man på et sted der det var en grunne. Konklusjon: Der man var og der man trodde man var i følge kartet, stemte ikke overens.

 

Hvorfor stemte det ikke overens er neste spørsmål.

 

Feil i kartet?

Feil på GPS-signalet?

Forstyrrelse av et korrekt gps-signal?

Feil på overføring av korrekt signal til riktig kartplassering?

Feilnavigasjon tross gode hjelpemidler?

 

Jeg har ikke svaret, jeg bare påpeker at mange har problemer rundt Jomfruland og at de ofte bruker PC/C-map.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig ikke tenk å blande meg inn her, da det blir mye synsing og gjetting.....,

 

Jeg har GPS kartplotter, og ikke peiling på hvordan man bruker en håndholdt GPS og PC, slik som jeg tror er tilfelle her. Kunne vi fått rede på hva slags GPS som er brukt, og hvilkene fungsjoner som er brukt.

 

DGPS... Mons sier at båten har det, men kunne man motta dette?? Jeg har også mulihet for dette, men har slett ikke inne DGPS bestandig. Da jeg ikke alltid får signaler til dette.

 

Hva med antenne, er den utvendig? Han som sto ute for å holde utkikk, har han kunnet skygge for antennen?  Er den blitt tildekket, gått i stykker?

 

Hva med ALARM for DGPS, POSISJONS ALARM, var dette slått på, eller kan man ikke det på dette utstyret.

 

Har selv opplevd at alarm har gått i min båt, og da har båten fått en annen posisjon enn det som står på plotteren.

Link to post
Share on other sites

Det står at det var en Garmin 120 (den gamle varianten antar jeg) med ekstern antenne.

 

 

Lotus:Du sier du er enig.  Posisjonen som ble avlest er jo en posisjon i fjorden hvor det ikke er grunner og dette er uavhengig av hva kart viser.

Mao. så har kartfeil ingen årsakssammenheng om GPS posisjonen som ble oppgitt er riktig i dette tilfelle.

Forutsatt dette er GPS feil eneste mulighet noe du i forrige innlegg antok var svært lite sannsynlig og nærmest konkluderte med at det var kartfeil.

Mao. mener du GPS avlesningen er helt feil.

Da vil ingen av oss ha problemer med å forstå at de har gått på grunn ved unøyaktigheter i kart osv.

Link to post
Share on other sites

Hei

Foreslår at vi avslutter denne tråden og dermed "frikjenner" Ingar  :nonod:

 

Fortsetter under den nye tråden som er opprettet - kartproblemer Jomfruland.

 

Mons

:santcheers: Hvorfor ikke gjøre som Mons sier da og avslutte nuh og forsette i den andre tråden .Syntes dette går litt lagt nå jeg da men jeg syntes og mener så mye rart Hilsen   [glow=red,2,300]Tine II [/glow]   :rolleyes: og forsatt god jul  :nonod:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...