Jump to content

mercruiser 7,4 L bensin, sprekk i blokk


henboe

Recommended Posts

Hei dere.

En god kompis av meg kjøpte i fjor en sea ray 270 2001 mod med en mercruiser 7,4 L bensin motor, denne har siden st.hans i fjor ikke vært så lett og ha med og gjøre, og fikk i dag beskjed av verkstedet at blokka hadde en sprekk i seg, pluss masse andre feil. Total delekostnad/jobb var estimert til rundt 130000,- kroner....

Jeg mener det er galskap og bruke 130000,- på en saltvannskjølt V8 bensinmotor.. Alternativene er jo enten og kjøpe ny bensinmotor, eller en ny dieselmotor og/eller prøve og finne en ny motorblokk, og flytte over marinisering, etc...

 

Han vil jo også gjerne på båtferie, og vi har nå 2 uker til disposisjon, før han evt heller får bestille seg en flybillett..

Hva mener dere herrer er det lureste totalt sett??

Mvh

Henboe.

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Prøver og hjelpe en rådvill venn..

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Triste greier, men jeg tror kanskje det er like godt å belage seg på at det ikke kan bli noen båtferie om 2 uker hvis det da ikke går an å putre rundt med den motoren slik den er. 2 uker går veldig fort. Tror jeg ville forsøkt å få tak i en brukt motor, men det er vel tvilsomt om alt kan være på plass i løpet av 2 uker?

 

Man kan jo ha flaks men tror det skal mye til.

Link to post
Share on other sites

Å få tak i ny shortblock skal være den minste kunst i verden.

Det er jo tross alt snakk om en motor produsert i en god del tusen eksemplarer.

 

men 2 uker kan man nok glemme, høres veldig ut som enten å leie båt, eller sydenferie eller annet tull i år.

 

Dersom kompisen er av den aktive typen kan jeg anbefale en tur på Rallarvegen, det er mye vann der oppe også, fin badetemperatur i August. (Men den åpner ikke før godt uti Juli vil jeg tro..)

Link to post
Share on other sites

men 2 uker kan man nok glemme, høres veldig ut som enten å leie båt, eller sydenferie eller annet tull i år.

 

går fint det, hvis de har motor på lager, hente motor 1 dag

 

tar ut motoren på en dag, setter over delene fra den gamle på 3-4 dager (forgassere, starter, mariniserng osv)

heise på plass og montere inn motor, ca et par dager.

 

så dere burde klare det fint på litt under 2 uker.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg lurer på hvor sprekkern er og hva den gjør for ugang og hva de andre feilene er.

 

Jeg har sveist sprekker i blokk før, selv om det har vært på traktor. bare koblet i fra elektronikk som lading og styringer og slipt ut litt i sprekken og sveist. Har brukt rustfri sveisetråd.

Link to post
Share on other sites

Hiv ut den gamle, hent denne

http://www.blocket.se/vi/12237044.htm?ca=23_12_s

skru den i (1-2 dg jobb hvis man er treg), vri på nøkkel og kjør sakte avgårde på tur.

 

Hepp!

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

ville nok satset på den på blocket ja. ikke noe store greier i få den i havn. hvem har sagt at alle utgifter må betales riktig. du har jo i og for seg betalt for den du har i nå. staten har nok. bytte motor tar deg to dager fra du har den nye i havn. lykke til....

Link to post
Share on other sites

hvem har sagt at alle utgifter må betales riktig.

 

Det er vel fortsatt Stortinget som er norges lovgivende forsamling og så er det opp til rettsapparatet å dømme de lovbrudd som påtalemyndigheten velger å ta til domstolene? :nono:

 

Hvordan man skal omgå lover og regler tror jeg kanskje best diskuteres på IM? Bare et forslag!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hiv ut den gamle, hent denne

http://www.blocket.se/vi/12237044.htm?ca=23_12_s

skru den i (1-2 dg jobb hvis man er treg), vri på nøkkel og kjør sakte avgårde på tur.

 

Hepp!

 

Joda310

 

Ville satset på en overhalt shortblokk og montert over utstyret. En brukt saltvannskjølt er risky buissness hvis du ikke får testet den først. . .

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg er amatør og greide å ta full overhaling på samme type motor på under en uke. Tok opp båten på torsdag og sjøsatte igjen tirsdag neste uke, og da mener jeg full renovasjon med nye stempler råder veiv etc. bortsett fra toppene, de ble bare rengjort. Dette er veldig enkle motore å skru på. Hvis man har en shortblock så vil jeg tippe at en som kan litt skruing er ferdig på maks 4 dager og da er båten på vannet igjen. 130.000 er RAN!!!!! Riv den ut å få tak i en shortblock, flytt over delene og tut og kjør! Hadde ikke lurt et sekund! Jeg fikk pris på shortblock av Skinne Brothers i skjeberg i fjor på rundt 35.000,- og de gutta selger ikke noe dritt. Massevis av slike motorer rundt i Sverige, samt en kompis kjøpte seg en 350 shortblock hos Aarnes i Sarpsborg for 22.000 pluss mva. På en shortblock fra Sverige slipper man å betale HK avgift også. 10 minutters søk på nette vil gi deg masse å velge i. Om man så må skaffe en i fra USA så klarer man dette på 2 uker.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk pris på shortblock av Skinne Brothers i skjeberg i fjor på rundt 35.000,- og de gutta selger ikke noe dritt.

 

Javel, det var nytt for meg. Motoren min kommer fra ovennevnte. De jukset med topplokkene og jeg var nødt til å trekke Skinne for forliksrådet grunnet manglene samarbeidsevne, der han ble 'dømt' til å betale. Selve motoren måtte inn til etterreparasjon hos Sarpsborg Motor, som på sin side ikke leverer noe dritt. Etterreparasjonen var nye ventilløftere, nye lagere, nye stempelringer og honing av sylindere. Dette på en 'nullstilt' motor.

 

Dessuten leverte Skinne defekt vannpumpe. Den renoverte dieselumpen var ikke renovert. Motoren pendlet voldsomt på turtallet. Renovert pumpe fra USA er nå innstallert og fungerer utmerket. Motoren har nå gått kanskje 400 timer og de renoverte dysene fra Skinne står nå for utskifting. Pumpe og dyser fra Fuel Injection Inc, som heller ikke leverer noe dritt.

 

Advokaten min anbefalte å stevne Skinne for tingretten, men jeg mente at nok fikk være nok. Det var mer prinsippet enn å flå Skinne for penger. Skinne Bros Racing slapp meget billig unna. Og han sendte meg ikke engang en blomsterkvast som takk!

Link to post
Share on other sites

Jeg legger meg selvfølgelig langflat, trodde at siden de har vært i verdenstoppen når det gjelder dragracing og trimming av V8'ere så antok jeg at de også gjorde en ordentlig jobb selv om det var til private. Dette er første gang jeg hører noe negativt ang Skinne og motorene de har levert. Jeg handlet aldrig motor der selv siden jeg overhalte den jeg hadde. Jeg følte meg ganske desperat jeg også for jeg var i nesten samme situasjon selv bortsett fra at jeg hadde allerede begynt ferien. Jeg har også hatt motorer hos Sarpsborg motor og de er flinke de men de kan fort bli litt dyre.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Båtmotorene bruker 4-bolt lastebil-blokk, ikke 2-bolt bilblokk. Bare ett appropo hvis man handler short-blokk. Og så er frostpluggene ikke i stål.

 

 

Hvordan ser man om det er 4bolt eller 2bolt blokk? Andre ting man kan se etter om det er båtmotor eller bilmotor blokken kommer fra?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...