Jump to content

ulyd i VP 290dp drev?


isbjorn

Recommended Posts

Søndag på tur hjem fikk jeg en ulyd som hørtes ut som kom fra drevet, krysset var nytt i fjor høst så jeg tviler på at det er det som er gåen.

Har en mistanke om at lagra i svinghjulskåpa er gåen, er det noen som har noen erfaring med symtomer på hvordan det høres ut når den går?, lyden var værst vis jeg svinger eller tilter drevet.

Må jeg ut med motoren for å eventuelt skifte dem?

Nå hadde jeg mye folk i båten samtidig som en slange til trimmplanene gikk hull i, så jeg hadde problem å tilte båten opp i skikkelig plan, kan dette ha noe med lyden å gjøre?

Link to post
Share on other sites

Snakket med en i båthavna nylig som har en scand dynamic 9200. 290 drev. Han fortalte at dette lageret hadde gått i stykker for han for noen år tilbake. På volvo hadde de sagt til han at han måtte ut med motoren. Dette trodde han ikke på. Han fikk da låne ett spesialverktøy fra ett volvopenta verksted. Med dette verktøyet fikk han dratt ut lagerne bakfra på båten. Så han måtte ikke ta ut hele maskinen.

Link to post
Share on other sites

akkurat det samme sa de til meg, jeg fikk en skisse over dette fra en på delelagret hos volvo penta, ut fra det jeg kan se på den skal det gå å dra den ut bakover.

takk for den maskinisten32!! :cheers:

skal ta opp båten når jeg kommer hjem fra jobb neste helg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet disse lagrene ved et par annledninger. Begge gangene har jeg kun hatt "svinghjulshuset" når jeg skulle bytte, men det hadde vært fullt mulig å gjøre dette med motor i båten. Eneste er at akselen kan sitte relativt godt fast i svinghjulet og at dette kan skape litt problemer, men i bunn og grunn fullt mulig.

 

Lagrene er presset på akselen om jeg ikke husker feil. Prøv å varm forsiktig opp (rundt 100 grader) når du skal sette på og se om det ikke glir lettere da. Alternativt bør du ha en presse og ikke "hamre" lagrene på plass.

Link to post
Share on other sites

akkurat det samme sa de til meg, jeg fikk en skisse over dette fra en på delelagret hos volvo penta, ut fra det jeg kan se på den skal det gå å dra den ut bakover.

takk for den maskinisten32!! :cheers:

skal ta opp båten når jeg kommer hjem fra jobb neste helg!

Hei!

Jeg hadde liknende problemer som deg i fjor. Det kan jo være du har rett i at det er lageret i svinghjulskåpa. Det trodde jeg også i fjor, men det var noe helt annet. Sjekk tidligere innlegg på Baatplassen Ulyder. Legger også ved en annen link. Kjekt å ha: Volvo deleoversikt. Kan komme til nytte en dag :smiley:

Måtte du kjapt finne kilden og løsning på dine ulyder . . .

 

Mvh

Styrbert

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

da har jeg funnet ut og reparert feilen min, det viste seg å være lagrene i svinghjulshuset som var helt gåen.

jeg måtte nok ta motoren fram enn 30-40cm for å skru av hele svinghjulhuset for å få pressa ut akslingen ut :sad:

så da kan vi en gang for alltid understreke at det ikke går ann å ta ut og skifte lagra i svinghjulshuset uten å ta ut/fram motoren, akslingen MÅ presses framover....det er fysisk umulig å få dette ut bakover.

mye arbeid og liten kostnad, lagra og nye simmeringer kostet ca 600kr :flag:

nå skal det bli godt å få båten på sjøen igjenn så vi kan starte ferien :flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Flott at det gikk smurt og at sjøen venter igjen.

 

Det er et skille på årsmodell på de motorinnstallasjoner som kun har ett lager og det er forskjell på bensin og dieselinnstallasjoner. De med ett lager kan man trylle fra baksiden uten å ta ut motor. De med to lagre.....må motor ut eller flyttes frem. (Sitter segring fra innsiden av lager mot svinghjul).

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Mener at "en" lager varianten kom i år 2000 (eller noe før) og er ihvertfall på alle modeller med "P" i betegnelsen. Skriv ned alt som står i motornummer og ring Holmen slipp i Asker eller annen VP forhandler...så får du svar.

 

Jeg har forøvrig et slikt deksel til salgs: vp deksel enlagret

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...