isbjorn Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Søndag på tur hjem fikk jeg en ulyd som hørtes ut som kom fra drevet, krysset var nytt i fjor høst så jeg tviler på at det er det som er gåen. Har en mistanke om at lagra i svinghjulskåpa er gåen, er det noen som har noen erfaring med symtomer på hvordan det høres ut når den går?, lyden var værst vis jeg svinger eller tilter drevet. Må jeg ut med motoren for å eventuelt skifte dem? Nå hadde jeg mye folk i båten samtidig som en slange til trimmplanene gikk hull i, så jeg hadde problem å tilte båten opp i skikkelig plan, kan dette ha noe med lyden å gjøre? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
isbjorn Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 Mest sannsynlig er lagrene i svinghjulskåpa gåen, spørsmålet er om jeg må ut med motoren for å skifte disse? Er det noen hær i forumet som har vært borti dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
maskinisten32 Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Snakket med en i båthavna nylig som har en scand dynamic 9200. 290 drev. Han fortalte at dette lageret hadde gått i stykker for han for noen år tilbake. På volvo hadde de sagt til han at han måtte ut med motoren. Dette trodde han ikke på. Han fikk da låne ett spesialverktøy fra ett volvopenta verksted. Med dette verktøyet fikk han dratt ut lagerne bakfra på båten. Så han måtte ikke ta ut hele maskinen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
isbjorn Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 akkurat det samme sa de til meg, jeg fikk en skisse over dette fra en på delelagret hos volvo penta, ut fra det jeg kan se på den skal det gå å dra den ut bakover. takk for den maskinisten32!! skal ta opp båten når jeg kommer hjem fra jobb neste helg! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Har du sjekket om det står noe i verkstedmanualen? (Ligger i arkivet) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
isbjorn Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 har prøvd å leite litt i arkivet men fant ikke å spesifikkt om dette. har du ett tips Ingar?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Vi tro dette er beskrevet i 290 service manualen. (Kan ikke noe om drev) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Jeg har byttet disse lagrene ved et par annledninger. Begge gangene har jeg kun hatt "svinghjulshuset" når jeg skulle bytte, men det hadde vært fullt mulig å gjøre dette med motor i båten. Eneste er at akselen kan sitte relativt godt fast i svinghjulet og at dette kan skape litt problemer, men i bunn og grunn fullt mulig. Lagrene er presset på akselen om jeg ikke husker feil. Prøv å varm forsiktig opp (rundt 100 grader) når du skal sette på og se om det ikke glir lettere da. Alternativt bør du ha en presse og ikke "hamre" lagrene på plass. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrbert Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 akkurat det samme sa de til meg, jeg fikk en skisse over dette fra en på delelagret hos volvo penta, ut fra det jeg kan se på den skal det gå å dra den ut bakover.takk for den maskinisten32!! skal ta opp båten når jeg kommer hjem fra jobb neste helg! Hei! Jeg hadde liknende problemer som deg i fjor. Det kan jo være du har rett i at det er lageret i svinghjulskåpa. Det trodde jeg også i fjor, men det var noe helt annet. Sjekk tidligere innlegg på Baatplassen Ulyder. Legger også ved en annen link. Kjekt å ha: Volvo deleoversikt. Kan komme til nytte en dag Måtte du kjapt finne kilden og løsning på dine ulyder . . . Mvh Styrbert Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
isbjorn Posted July 6, 2007 Author Share Posted July 6, 2007 da har jeg funnet ut og reparert feilen min, det viste seg å være lagrene i svinghjulshuset som var helt gåen. jeg måtte nok ta motoren fram enn 30-40cm for å skru av hele svinghjulhuset for å få pressa ut akslingen ut så da kan vi en gang for alltid understreke at det ikke går ann å ta ut og skifte lagra i svinghjulshuset uten å ta ut/fram motoren, akslingen MÅ presses framover....det er fysisk umulig å få dette ut bakover. mye arbeid og liten kostnad, lagra og nye simmeringer kostet ca 600kr nå skal det bli godt å få båten på sjøen igjenn så vi kan starte ferien Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Posted July 6, 2007 Share Posted July 6, 2007 Flott at det gikk smurt og at sjøen venter igjen. Det er et skille på årsmodell på de motorinnstallasjoner som kun har ett lager og det er forskjell på bensin og dieselinnstallasjoner. De med ett lager kan man trylle fra baksiden uten å ta ut motor. De med to lagre.....må motor ut eller flyttes frem. (Sitter segring fra innsiden av lager mot svinghjul). Quote Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
krl Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Hvordan finner jeg ut hvilken type jeg har? Motoren er vistnok produsert i -88 (står på blokka/plata) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 (edited) Mener at "en" lager varianten kom i år 2000 (eller noe før) og er ihvertfall på alle modeller med "P" i betegnelsen. Skriv ned alt som står i motornummer og ring Holmen slipp i Asker eller annen VP forhandler...så får du svar. Jeg har forøvrig et slikt deksel til salgs: vp deksel enlagret Edited January 4, 2008 by Jorg-1 (see edit history) Quote Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.