ola dunk Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 hei. satt ut båten og tok den opp igjen grunnet at sjøvann sivet inn til venstre for drivakslingen. hva kan det være. eksosen går ut over vann. og eksosbelgen er ikke montert. kan noen gi råd for å korte inn tiden dette burde ta å fikse. takker for alle svar. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Belgen til gearwieren vil jeg tippe. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 tippe. er det stort sett det som går igjen når det er lekkasje der. og må wire skiftes da. eller er det noe som jeg finner ut når jeg tar av drevet igjen. monterte drevet for 14 dager siden. må jeg montere nytt pakningsett da??? MVH Fred Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Belgen til gearwieren vil jeg tippe. hehe... jammen litt opptatt av denne belgen til gearwiren du! :) For min del håper jeg at det er det som er problemet. Men, så... jeg har min lekkasje på høyre side sett innen ifra, denne lekkasjen er på venstre side... burde ikke det indikere to ulike feil? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 du skjønner det at båten er importert. ingenting har stått sammen. og når det har vært så mye arbeid. ja da spør jeg om alt. første gang jeg holder på med mercruiser. men det er jo greit å holde på med da. men når en først har båtplassen så er det veldig greit å få info herfra også. demoterer drev i morgen tidlig så håper jeg jo at det er fiks i orden i morgen ettermiddag. u c Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 hehe... jammen litt opptatt av denne belgen til gearwiren du! :) For min del håper jeg at det er det som er problemet. Men, så... jeg har min lekkasje på høyre side sett innen ifra, denne lekkasjen er på venstre side... burde ikke det indikere to ulike feil? Høyere side innenfra å bakover tyder på noe annet ja. Ja jeg har skrudd Mercrusier og Volvo Yamaha i over 20år, så jeg har vel litt peil Men i ditt tilfelle, det er ikke så dumt som vanninntaket eller hullet til loggen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 det du mener er det som er blendet til eksos ut under vann. var det som var det første som slo meg. men åssen finne man ut dette når en har det av. og er ikke dette litt lavere enn rett til venstre for akslingen? sett forfra motor og bakover. eller som det heter akterover. da er det samme språk.... he he Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 og pakninger er det selvfølgelig lurt å bytte for det om de har stått på 14 dager Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 det du mener er det som er blendet til eksos ut under vann. var det som var det første som slo meg. men åssen finne man ut dette når en har det av. og er ikke dette litt lavere enn rett til venstre for akslingen? sett forfra motor og bakover. eller som det heter akterover. da er det samme språk.... he he Nei i ditt tilfelle er det nok mest sannsynelig gearwirebelgen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 og pakninger er det selvfølgelig lurt å bytte for det om de har stått på 14 dager Som mekaniker kan jeg ikke si annet en alltid! når du peller fra noe skift pakninger . Når det gjelder mitt eget, så er det nok en annen Norm Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 kjempeflotte greier. veldig ålreit å ha ett ugangspunkt. tar dete i morgen.(hvis været tillater det) så er jeg tilbake med hva problemet var. eller fortsetter med å være. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 det du mener er det som er blendet til eksos ut under vann. var det som var det første som slo meg. men åssen finne man ut dette når en har det av. og er ikke dette litt lavere enn rett til venstre for akslingen? sett forfra motor og bakover. eller som det heter akterover. da er det samme språk.... he he Eksos med rør eller blendet ligger under drivakslen i transommen, du sier lekasjen ligger på venstre side i høyde med drivakslingen da vil jeg tro det er belgen til gearet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 ja. det var slik jeg kunne se det. men får bruke en slange å spyle det det kan være utsatt når drevet er av. takker så så mye får råd og tips. men hva med pakninger Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Høyere side innenfra å bakover tyder på noe annet ja. Men i ditt tilfelle, det er ikke så dumt som vanninntaket eller hullet til loggen? humm... Var det jeg var litt redd for. Trodde jo at gearwiren satt på venstre side. Når det gjelder vanninntaket så hadde jeg en lekkasje der, men 2 slangeklemmer så ble det tett. men hullet til loggen??? mener du med det? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 hva er loggen? er det der som kølevannet går ut under vann Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 ja. det var slik jeg kunne se det. men får bruke en slange å spyle det det kan være utsatt når drevet er av. takker så så mye får råd og tips. men hva med pakninger Pakninger er det skjelden som gjør at det siver inn så mye liksom. Den lille belgen jeg prater om er den mest sårbare på Mercrusier systemet. Den er tynn i fohold til knute belge og ekshaustbelgen. Når den begynner å bli ett par tre år er det lett å blåse hull i den ved høytrykkspylingen om høsten, det legger seg gjerne skjell rundt den å vips så har du rene slipevaskeren. Alt ser bra ut til du setter båten på vannet igjen å da kommer lekasjen. Vis den lille revner så holder det ikke med en liten lensepumpe fra TMC Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 kjempeflott. men det jeg mener med pakninger..... er om jeg må bytte når jeg tar av drevet. sete på nye .... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 De koster ikke allverden, så ta de med. Er den som sitter der hel, så kan du jo spare den nye til neste gang du tar av drevet. Smører altid disse med vannbestandigt fett. Sorry men jeg tror du har et større problem en den pakningen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 finner nok ut av det. og tenker jeg setter i nye pakninger igjen for å være ikker. problemer er til for å løses. finer nok ut av det. bare litt greit å ha noe å gå etter som sagt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 uff uff. ser ikke ut til å finne denne j.... lekasjen. ikke belg til gearwire. ikke belgen til akslingen. ikke lekasje i eksoskanal til drev. ikke lekasje på sjøvannsinntaket til kjøling. da trenger jeg noen tips om hva jeg skal gå videre med. er det en ide å demotere hele drevet og løsne hele transom og tette og skru sammen igjen. noen som har tro på at den lekker der. nå blir jeg glad for alle svar mvh fred Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Åssen båt er det, det jeg tenker på erom at hele bakplata er under vann. ( da kan det være styrekula ) Det kan jo også være stussen til vannintaket, hullet for logg. eller rett å slett tetting mellom akterspeil å transom. Det kan, men meget skjeldent være hull i strømpa til gearwieren, gnisset mot koppleren har vært borti det å. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 har vel elimininert styrekula jeg da. men tenker mye på om jeg skal løsne hele bakplata. og tette den skikkelig. problemet kommer ikke før det er fem -ti cm igjen til båten er helt i vann. men mener styrekula da skal ligge over vann. vet hva dagen i morgen til da. :-( https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13772/p5150084.jpg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13772/p5150089.jpg båttypen ser du her formula 206 ls Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Uff uff, å til lørdan er det den STORE BÅTDAGEN. Hva med litt Zalo rundt plata, få en til å blåse med trykkluft rundt men du inspiserer på innsiden ikke så morsom måte å blåse såpebobler på men effektivt. Likheten mellom Zalo og utroskap en dråpe er nok til en J--la oppvask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 det som er så rart vet du. det er at jeg bruker slange, med godt trykk og spyller innimellom og rundt omkring og direkte inn på belger og det som er. men ikke noe vann kommer inn da. men straks jeg setter den i vannet sipler det inn. j... rart. ikke lett å finn lekasjen da. blir jo så oppgitt også da.... :-( Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.