Jump to content

Hovedstrømbrytere etter endt tur - praksis


jo_no

Recommended Posts

Noen som slår av hovedsikringen og stenger hovedkrana når de forlater huset?

Eller har installert hovedbryter i bilen?

 

Mener ikke å være flåsete, men jeg skjønner meg ikke på disse problemstillingene. Det blir litt som å fly, noen ting her i verden må man bare gå ut ifra at går bra. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Stenger hovedstrømbryterne. Bunnkraner stenges bortsett fra til kjølevann kjedelig å glemme å åpne den.

 

Forrige båten ble forsøkt stjålet, klippet alle ledninger til instrumentpanelet mm men hadde ikke slått på batteriene...

 

Hovedkrana på hytta blir stengt, kjedelig om vannet fryser og renner i et par uker....naboer som har opplevd det...

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg skrur av hovedbryter når jeg forlater båten, men ikke om natta. Burde kanskje det, men det blir for tungvint. Vill helst gå bra.

En kar i havna våknet en natt idet motoren startet. Litt av ett sjokk?. Ivertfall gnag på noen ledninger og dermed startstrøm. Det som var faren her var at motoren gikk på tomgang med starteren innkoblet.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Det har hittil ikke hendt at jeg har stengt kraner som normalt er åpen utenom vintersesongen da, forsikringen min sier at de skal være stengt fra november til mars eller så om jeg ikke husker helt feil, hovedstøm forbruk slås av om jeg ikke har landstrøm tilkoblet og kjøleskapet i gang. For motorern slås den vanligvis av om jeg husker det da, dette fordi det er tenningsbryteren til båten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bunnventiler stenger jeg aldri i sommersesongen, det er 6 stk av dem fordelt i tre rom. Selve kulen sitter på innsiden av skroget - så den vitale gjennomføringen vil alltid være nedsenket i saltvann. Derimot ser jeg over slangeklammene hver 14. dag. I perioden medio mai til medio septyember står alltid hovedstrømbryteren på fordi kjøleskapet går. Jeg har amperetimeteller og følger med på strømforbruket. Hovedstrømbrytere til startbatterier slåes alltid av når båten ikke seiler. Har også hovedstrømbryter på minussiden som slås av når båten kjøleskapet ikke benyttes.

Link to post
Share on other sites

Har ingen prosedyrer får å stenge noe ombord i Astor bortsett fra å fjerne nøkler, starte alarm og låse dører. Kjøleskap står på fra vår til høst/hele året.

 

Drar et par omdr. på pakkboksen slik at det ikke drypper fra hylsa. Det er alt. Spyler skuta med ferskvann så sant regnet ikke øser ned.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hovedstrømsbrytere slås av etter endt tur. Disse står greit til hos meg slik at det er ikke noe ekstra bryderi. Når det gjelder sjøvannsinntakene stenges de om vinteren når jeg reiser vekk, ellers ikke. Båten er i bruk hele året. Ved lengre kuldeperioder tømmes vanntank, varmtvannstank og alle bunnventiler stenges. Har litt blanding av frostvæske / vann i toalett. På vinteren ligger jeg på landstrøm og har normalt 2 /3 frostvakt ovner ombord. Har haldri hatt noen problemer så lege disse retingslinjer følges.

Link to post
Share on other sites

Stenger av hovedstrømbryterne etter endt tur.

Dette har avverget tyveri av båten en gang. Det hadde vert ubudne gjester i båten som hadde brutt opp døren og gått inn.

 

Festet for tenningslåsen var knust og det var gjort forsøk på å koble den. Men der var jo ingen strøm. Hovedbryterne står slik at det ikke er så helt enkelt å finne dem. Går ut fra at det tok for lang tid og dermed ble forsøket på tyveri oppgitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...