Jump to content

Hovedstrømbrytere etter endt tur - praksis


jo_no

Recommended Posts

Jeg er litt nyskjerrig på hva slags praksis dere medlemmer av baatplassen.no har når det gjelder det å slå av hovedstrømbryterne etter endt tur.

 

Jeg vet om personer som stort sett alltid bare lar bryterne stå på; andre skrur de alltid av...

Selv skrur jeg alltid av forbruksbryteren men lar bryteren til startbatteriet stå på. Disse to er i mitt tilfelle lokalisert på to forskjellige steder og således er forbruksbryteren lettere tilgjengelig.

 

Jeg er ikke redd for at startbatteriet skal tappes under landligge - egentlig heller ikke at forbruksbatteriene skal tappes..

Men så er det dette med tæring, da..

 

Bør en alltid slå av alt eller løper en liten risiko så lenge en har full oversikt over det elektriske anlegget i båten?

 

Interessert i synspunkter og praksis...............

Link to post
Share on other sites

Etter endt tur stenger jeg alltid bunnventilene og slår av hovedstrømbryterne. Gått automatikk i dette.

Har vært borti div. bruktbåter siste halvåret hvor jeg opplevde opptærte bunnventiler, opptærte messingbend og ventiler som var bom faste.

Skal vi på tur, er jeg nedom torsdagen og slår på laderen for å toppe forbruksbatteriet til fredagen.

It works for me!

Link to post
Share on other sites

Har vært borti div. bruktbåter siste halvåret hvor jeg opplevde opptærte bunnventiler, opptærte messingbend og ventiler som var bom faste.

 

Slår alltid av hovedbryter, men ventiler står åpne. Lukker ventilene før jeg legger fra land og sørger alltid for å bevege på ventilene noen ganger når jeg er i båten. Ved opptak og før utsetting blir ventilene smurt godt opp og beveget på, ingen problemer med disse, så langt i hvertfall!

 

Det jeg lurte på Gudrun var om du mener at ventilene ved landligge tærer mindre hvis de står lukket enn åpne, og eventuelt hvorfor?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har tre hovedstrømbrytere, en for motor, en for forbruk og en for de forbruk som gjerne kan ha kontinuerlig strøm. Hoved og motor slås av når jeg forlater båten. Den tredje er strøm til kjøleboks, batteritankmåler (PMP1 fra Jørg) radio og et par andre ting. Denne står på stort sett hele tiden, da er kjøleboksen kald, radiostasjonene må ikke søkes opp på nytt, og batterimåleren har til enhver tid styring på tilstanden til batteriene. Jeg ligger med landstrøm på hele tiden, og er nede og ser til båten minst en gang i løpet av uka, som regele oftere..

Bunnventiler? noen lukkes andre ikke.... Har med tilgjengelighet å gjøre..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Lekker ventilen/e eller slanger fra disse når jeg ikke er ombord så synker båten, derfor stenger jeg når jeg ikke bruker den.

Når du er innunder og stenger/åpner så oppdager du og snart om ventil eller skroggjennomføring har fått et grønnlig skjær med masse irr på.

 

Forebygger Blopp blopp blopp blopp..... :wink:

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært antydning til grønnlig skjær/irr på noen av ventilene, og det til tross for at de (så vidt jeg vet) er originale fra 1993! Har jo hatt litt inntrykk av at disse burde vært skiftet for mange år siden, å dømme etter noen innlegg på forumet, men kanskje det har vært lurt med litt svensk kvalitetsbåt?

 

Sjekket for ordens skyld i forsikringspolisen (Gjenisidige) og etter det jeg kan forstå så er jeg dekket ved synkning, forutsetter rimeligvis at man har vedlikehold og tilsyn med båten, skulle jo bare mangle!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har alltid latt både bunnventiler og hovedbrytere stå åpne/på. Nå slår jeg dog av hovedbryteren til motor da denne fungerer som tenningslås, dvs. jeg har en vanlig kippbryter på instrumentpanelet som tenningsbryter men for å låse motoren er det hovedbryteren (innendørs) som gjelder.

 

Prøver å huske på å bevege bunnventilene en og annen gang...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jo greit at forsikringen din dekker synking mouche, men har du tenkt over alt det som skjer rundt en slik hendelse når den ligger der på bunnen?

 

Olje/dieselsøl i havnen som griser til de andre båtene, de andre i havnen er "pissed" på at skuten ligger på bunnen og stenger andre båser. Et større apparat må settes igang med heving og flytting til kai. Det må en total renovering til og diskusjoner om verdi etc. etc. pluss at ingen har tid til å se på den engang før til høsten og dette med at dere skulle på 3 ukers ferie med den noen uken etter den sank......... for å nevne noe....

 

Mine år som motormekaniker lærte meg div. rutiner jeg har opprettholdt senere i livet.

 

Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt av oss å gjøre som de vil, ja jøss, jeg sier bare hva jeg gjør og hvorfor.

 

Vet sågar om en båteier som har kjørt i over 12 år på samme motoroljen....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For min del skrur jeg av hovedbryter og stenger alle skroggjennomføringer som går under vannlinjen. Vurderer å splitte opp til to hovedbrytere, en til 200A startkrets og en til 10-20A forbruk (lys, kjøleskap eller lignende). Greit å kunne begrense kortslutninger til "småtteri".

 

Et bilbatteri (evt. båtbatteri ;-) får en tjukk (kortsluttet) strømkabel til å gløde uten problemer, med påfølgende fyr i alt brennbart som ligger inntil. Synd for deg, og alle båtene som ligger i nærheten.

Skulle det skje noe med slangene til gjennonføringene, så er det veldig greit at kranene er stengt. Lett tilgang på nattero :wink:

 

Paranoid ? Veel, jeg jobber med IT og Microsoft produkter. "Murphys law" er ikke noe man flirer av der, man *jobber* med det :nonod:

 

Hilsen

Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Sjekket for ordens skyld i forsikringspolisen (Gjenisidige) og etter det jeg kan forstå så er jeg dekket ved synkning, forutsetter rimeligvis at man har vedlikehold og tilsyn med båten, skulle jo bare mangle!

Hvor går jeg for å kjøpe en Windy i fra 89 med flett ny Steyr maskin? Er tross alt ikke hyllevare som kan erstattes i en fei.

Link to post
Share on other sites

Hovedbryter på sikkringspanel slås av, men strømtilførsel fra batteri til sikkringspanel står på.

 

Med syv bunnventiler (Aggregat, saltvannspyling, 2 x Hovedmaskiner og 3 toaletter), så står disse som regel åpne (ikke saltvannspyling og toalett i crew cabin), men dobble slangeklemmer, slanger og funksjon sjekkes minst hver 30 dag (sjekkliste). Bunnventilene og gjennomføringene er en stor del av den årlige sjekken (sjekklisten krysses av) når vi er på land i to dager per år. Sjekken inkluderer spenningsjekk slik at jeg er sikker at alle bunnventilene og gjennomføringer har god kontakt med jordingsbåndet som går langs skroget i hele båtens lengde.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jo greit at forsikringen din dekker synking mouche, men har du tenkt over alt det som skjer rundt en slik hendelse når den ligger der på bunnen?

 

Vel, jeg har maksimalt 15 liter ren (ikke oljeblandet) bensin ombord som vel ikke skulle volde så voldsomme forurensningsskader? Men hva var egentlig poenget ditt? At jeg ikke bytter ventiler som er i god stand eller at jeg forvisset meg om at forsikringen dekker også synkning forutsatt vedlikehold og tilsyn? :confused:

 

 

Hvor går jeg for å kjøpe en Windy i fra 89 med flett ny Steyr maskin? Er tross alt ikke hyllevare som kan erstattes i en fei.

 

Hvorfor spør du meg om det? Selv denne idioten skjønner at en 1989 bygget båt ikke er hyllevare uansett type motor og alder på denne! :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min båt forlates alltid med hovedbryter av og bunnventiler stengt.

 

 

Min også, med unntak av sjøvannsinntak til motoren. Hadde jeg stengt denne, hadde jeg garantert glemt å åpne den før oppstart igjen.. :blush:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skrur av alle hovestrømsbrytere når jeg ligger i ro, bortsett fra "forbruk" som selvfølgelig står på når vi er i båten.

Bunnkraner åpnes om våren og stenges om høsten, men jeg beveger de litt i løpet av sesongen. Untaket er septik som åpnes hver gang tanken tømmes og stenges deretter igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...