Jump to content

Star Power 7,3 l v8 dieselmotor


Trophy

Recommended Posts

Min funker som bare det.  

Etter turboreparasjon pga "klantskallen/eieren" før meg har kjørt med feil utveksling på drevet ( Og derved presset motoren for hardt slik at turbo samt wastegate er brendt opp) har vi ikke hatt noe tull.  Vi har hatt den i 1/2 sommer og motoren som sådann har fungert fint. Etter at jeg byttet drev til riktig utveksling, ble "øyden" i motoren mye finere/bedre/vet-ikke-hvordan-skal-jeg-forklare-det.

 

Vår båt veier 3500 kg og med 1:1,81 drev har den en akselerasjon som gjør at jeg mest sannsynlig kan kjøre med vannski hengende etter  :smiley:  det viktigste er allikevel at motoren/båten går kjempefint på 22-24 knop og en 2600-3000 rpm.

 

Jeg har lest et sted at motoren er følsom for varmgang, dvs ikke kjør den for varm....   Det kan kanskje Wellcraft (medlem her på forumet) si noe om?

 

Når det gjelder utveksling gjorde verkstedet dette for meg basert på båtens "ferievekt", motor og ønsket turtall. Det er det lureste jeg har gjort, for utregningene stemte nesten perfekt.

 

Hvilken årsmodell har du sett på ?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Min funker som bare det.  

Etter turboreparasjon pga "klantskallen/eieren" før meg har kjørt med feil utveksling på drevet ( Og derved presset motoren for hardt slik at turbo samt wastegate er brendt opp) har vi ikke hatt noe tull.  Vi har hatt den i 1/2 sommer og motoren som sådann har fungert fint. Etter at jeg byttet drev til riktig utveksling, ble "øyden" i motoren mye finere/bedre/vet-ikke-hvordan-skal-jeg-forklare-det.

 

Vår båt veier 3500 kg og med 1:1,81 drev har den en akselerasjon som gjør at jeg mest sannsynlig kan kjøre med vannski hengende etter  :lol:  det viktigste er allikevel at motoren/båten går kjempefint på 22-24 knop og en 2600-3000 rpm.

 

Jeg har lest et sted at motoren er følsom for varmgang, dvs ikke kjør den for varm....   Det kan kanskje Wellcraft (medlem her på forumet) si noe om?

 

Når det gjelder utveksling gjorde verkstedet dette for meg basert på båtens "ferievekt", motor og ønsket turtall. Det er det lureste jeg har gjort, for utregningene stemte nesten perfekt.

 

Hvilken årsmodell har du sett på ?

Tror det var en 94 mod, men er ikke helt sikker . Var innom siden du nevnte og ut fra det eg fant så skulle motoren være 119 cm lang og det er litt for langt til mitt motorrom. Står turboen på baksiden av din motor? Stemmer lengden som jeg antydet?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

E :flag:r det noen som vet hvem som forhandler Star Power motoren.

Ikke for å være stygg, men jeg har brukt mye krefter på å finne ut hvilken motor jeg skal benytte i min Bayliner 2958.

 

Det har vært mye frem og tilbake, snakket med mange, og der er en felles tone: Ikke kjøp V8 diesel. Da er du garantert problemer.

Kjøp hvilken som helst motor, men for all del, ikke kjøp V8-er.

Da har jeg snakket med de fleste båtmotor-selgerene i Sandnes og Stavanger.

Dette er ikke egen erfaring, bare råd gitt av mange andre.

 

Dette har skapt litt problemer for meg, for V8 diesel er det eneste jeg har plass til, uten å måtte bygge om tanken.

Men, jeg har hørt på de, og går nå og venter på en Steyr 256, som er bare 2 cm for lang, så jeg må bare litt "inn" i tanken.

 

Men, jeg skal ikke fraråde deg å kjøpe V8, men jeg tok ikke sjansen.

 

Lykke til.

 

mvh

Kjelli     :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være stygg, men jeg har brukt mye krefter på å finne ut hvilken motor jeg skal benytte i min Bayliner 2958.

 

Det har vært mye frem og tilbake, snakket med mange, og der er en felles tone: Ikke kjøp V8 diesel. Da er du garantert problemer.

Kjøp hvilken som helst motor, men for all del, ikke kjøp V8-er.

Da har jeg snakket med de fleste båtmotor-selgerene i Sandnes og Stavanger.

Dette er ikke egen erfaring, bare råd gitt av mange andre.

 

Dette har skapt litt problemer for meg, for V8 diesel er det eneste jeg har plass til, uten å måtte bygge om tanken.

Men, jeg har hørt på de, og går nå og venter på en Steyr 256, som er bare 2 cm for lang, så jeg må bare litt "inn" i tanken.

 

Men, jeg skal ikke fraråde deg å kjøpe V8, men jeg tok ikke sjansen.

 

Lykke til.

 

mvh

Kjelli     :santcheers:

En kompis av meg som har bayliner 2556 (samme som meg) satte inn en Steyr 246 m/ bravo 3

drev. Han måtte kun skjære  bort et par cm av skilleveggen mellom tank og mottorrom. Kunne tenkt meg en Steyr jeg også. Får håpe det dukker opp noen brukte på markedet etter nyttår :santcheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være stygg, men jeg har brukt mye krefter på å finne ut hvilken motor jeg skal benytte i min Bayliner 2958.

 

Det har vært mye frem og tilbake, snakket med mange, og der er en felles tone: Ikke kjøp V8 diesel. Da er du garantert problemer.

Kjøp hvilken som helst motor, men for all del, ikke kjøp V8-er.

Da har jeg snakket med de fleste båtmotor-selgerene i Sandnes og Stavanger.

Dette er ikke egen erfaring, bare råd gitt av mange andre.

 

Dette har skapt litt problemer for meg, for V8 diesel er det eneste jeg har plass til, uten å måtte bygge om tanken.

Men, jeg har hørt på de, og går nå og venter på en Steyr 256, som er bare 2 cm for lang, så jeg må bare litt "inn" i tanken.

 

Men, jeg skal ikke fraråde deg å kjøpe V8, men jeg tok ikke sjansen.

 

Lykke til.

 

mvh

Kjelli     :santcheers:

De V8'erne folk snakker om er Chevrolet. Dette er ikke noe å satse på, mens V8 fra Navistar  / Powerstroke er glimrende saker og ikke noe å frykte.

Link to post
Share on other sites

Star Power og Mercruiser er samme motoren. Dvs. Ford / Navistar og er bygget av International. Og en liten ting først. Ikke samenligne Powerstroke og Pre Powerstroke (IDI motorene. Dem er ikke heilt like.. Powerstroke er elektronisk innsprut direkte mens IDI har et inndirekte diesel innsprutningsannlegg. Mekansik altså.

 

Bilmotor og en marine motor er IKKE det samme , så sørg for at den ikke er ommbygd.. (Andre stempler , råder ++)

 

Min motor er en 92 IDI turbo. Med Mercruiser marinisering utenom manifolder dei er StarPower

Aluminium..

 

Husk at motoren har et enormt vridmoment, Etter opplysninger i USA så har den ca 742 Nm rundt 1800 til 2000 rpm.

 

Noe du lurer på så ta kontakt så kan eg se om eg kan finne ut mere for deg..

 

Der finnes en del kjente og mindre kjente problemer med 7,3 literen..

Et lite ønsket fenomen er tæring mellom cyl 7 og 8. Hull inn i cylinder slik at kjølevann kommer inn..

Dette er da på bilmotorer og blokka er jo lik så???!!!

 

Jaaaa. så til sist.. Kan ta mål av motoren min i morra.. Skal ned og starte opp og lytte litt til den FLOTTE lyden av en V8

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det har vært mye frem og tilbake, snakket med mange, og der er en felles tone: Ikke kjøp V8 diesel. Da er du garantert problemer.

Kjøp hvilken som helst motor, men for all del, ikke kjøp V8-er.

Da har jeg snakket med de fleste båtmotor-selgerene i Sandnes og Stavanger.

Dette er ikke egen erfaring, bare råd gitt av mange andre.

Har en mistanke om at når folk hører V8 så tenker de bensin med en gang.

 

Jeg har en Detroit Diesel 8.2T, firtakts V8 turbodiesel. Standardkomentaren fra alle når jeg sier V8 er noe sånt som "Den koster vel skjorta bare å starte, hvordan har du råd til noe slikt". Akkurat denne motoren ble kalt "Fuel pincher" da den var ny og med det menes noe slikt som at den er ganske rimelig i drift, i alle fall etter datidens målestokk (begynnelsen av -80 tallet). Tror nok problemet ligger i at der er svært få V8 dieselmotorer på markedet og noen av de er ikke så veldig imponerende, f.eks. GM 6.2 liter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er personlig ikke veldig redd V8'ere, bare GM 5,7L. GM 6,2L hadde noen problemer med dieselpumpene. Det som er spesielt for V8-konstruksjonen er at rådelagrene blir realtivt smale. Hvilket betinger en olje med stor "bæreevne". Det lønner seg med andre ord å følge fabrikkens anvisning når det gjelder oljekvalitet, dessuten ikke å kjøre oljetempen for høy. Ellers må man vel si, i hvert fall inntil nylig, at V8 diesel ga en kort og lett motor med forholdsvis høy effekt. Nå drar jo Volvo et par hundre hester ut av en 3,2 liter. Det har skjedd en rivende utvikling i løpet av relativt kort tid. GM 6,2 og 6,5 blir lansert i marineversjon med drøye 300 hk v/ ca 4000 rpm. Tror neppe de tåler å ligge der særlig lang tid ad gangen.

Dessuten hadde man jo klassikere fra Cat som 3208 og 3608, driftsikre V8'ere som ble brukt til en rekke marineformål. Tror ikke man skal være spesielt redd for V8. Jeg har en bil med V8 bensin, garantert ikke under 1,2 liter på mila, kona bak rattet gir 1,5 l/mil, men nå er jo dette en båtside. Bilen har forøvrig et himmelsk bånndrag. Nå har jeg seilbåt, er ikke veldig konsentrert på motor som sådann.

Link to post
Share on other sites

Skal vere enig med at 5,7 literen til GM var dårlig. Dei fleste skjønner hvorfor.. Bensin blokk..Dårlige topper osv.

 

6,2 kan leveres med flere typer pumpe kan den ikke. Stanadyne er jo en , og det er den samme som på min 7,3 diesel.(Ford)

 

Noen sier tilogmed at pumpen tåler ikke temperaturen den utsettes for siden den står nede i V'en på motoren.. Ingen påstand da men kanskje en tanke.. I følge en del amerikanske Ford V8 diesel elskere er ofte døden for desse pumpene som blir brukt på gm og ford v8 så er kvaliteten eller i det hele tatt dieselen som er det største problemet.

 

Bruk tillsetning i dieselen. Være seg 2 takt olje (0.5%) eller dyre stoff fra butikken.. Pumpa er laget slik at med diesel som vi har her i landet (Kanskje andre land også) mangler en del stoffer som amerikanerene fortsatt har og pumpa er avhengig av. Men dei har og fått problemer etter dei begynte å selge diesel med mindre voksinnhold..

 

V8'eren må stelles den og.

Forøvrig så har Ford/Navistar (Mercruiser / StarPower) et annet bunnparti enn en bilmotor..

 

Korekt meg om jeg tar feil her..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Star Power og Mercruiser er samme motoren. Dvs. Ford / Navistar og er bygget av International. Og en liten ting først. Ikke samenligne Powerstroke og Pre Powerstroke (IDI motorene. Dem er ikke heilt like.. Powerstroke er elektronisk innsprut direkte mens IDI har et inndirekte diesel innsprutningsannlegg. Mekansik altså.

 

Bilmotor og en marine motor er IKKE det samme , så sørg for at den ikke er ommbygd.. (Andre stempler , råder ++)

 

Min motor er en 92 IDI turbo. Med Mercruiser marinisering utenom manifolder dei er StarPower

Aluminium..

 

Husk at motoren har et enormt vridmoment, Etter opplysninger i USA så har den ca 742 Nm rundt 1800 til 2000 rpm.

 

Noe du lurer på så ta kontakt så kan eg se om eg kan finne ut mere for deg..

 

Der finnes en del kjente og mindre kjente problemer med 7,3 literen..

Et lite ønsket fenomen er tæring mellom cyl 7 og 8. Hull inn i cylinder slik at kjølevann kommer inn..

Dette er da på bilmotorer og blokka er jo lik så???!!!

 

Jaaaa. så til sist.. Kan ta mål av motoren min i morra.. Skal ned og starte opp og lytte litt til den FLOTTE lyden av en V8

Jeg skal ha motoren i bayliner 2556, så lengden er det kritiske. Vil helst ikke bygge om motorrommet(ta ut bensintanken). For mye arbeid!! Båten din har vel også hatt v8 bensin en gang? Måtte du bygge om motorrommet? Er veldig sugen på en 6,5 L v8 diesel fra Marindiesel( andys import ), men det må nok bli en brukt. Steyr og Kad 32 er brukbare alternativ, men en del mindre hk. Lite v8 ere på markedet nå, men det blir vel bedre ut på nyåret??!!

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha motoren i bayliner 2556, så lengden er det kritiske. Vil helst ikke bygge om motorrommet(ta ut bensintanken). For mye arbeid!! Båten din har vel også hatt v8 bensin en gang? Måtte du bygge om motorrommet? Er veldig sugen på en 6,5 L v8 diesel fra Marindiesel( andys import ), men det må nok bli en brukt. Steyr og Kad 32 er brukbare alternativ, men en del mindre hk. Lite v8 ere på markedet nå, men det blir vel bedre ut på nyåret??!!

Jeg kommer til å sveise i tanken, der den ligger, da det bare er snakk om 3-5 cm. Tanken er av AL.

 

Jeg skal inn med en Steyr 256, som tilsvarer KAD44, men en del kortere, og lettere.

Ca 250Hk og 325 kg, eks drev, det er ikke gale det.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Wellcraft: I bunn og grunn er dieselhygiene cluet. Diesel skal inneholde korrosjonsinhibitor, det er kanskje der oljen og/eller tilsetningen kommer inn? Vi har et tanksted i nærheten av der jeg bor som har rimeligere diesel enn de andre. Sannsynligvis er kvaliteten lavere, på "hjemmefronten" anbefales det ikke å tanke common rail motorer der, eller andre hurtigløpende diesler. Dessuten skal man være klar over at hvis man kjører en konvertert bilmotor, bør bunnpannen skiftes. Det er to hovedgrunner, sumpen med oljepumpesilen bør sitte i den enden som motoren naturlig heller. I tillegg bør oljevolumet økes. Hvis volumet ikke kan økes, bør oljekjølekapasiteten vurderes øket til et nivå hvor oljen ikke oksiderer. Men nå kommer vi kanskje langt utenfor det som denne tråden egentlig startet med. Bare for å ta det... Oljevolumet på GM er 6,7 liter- og Ford er 9,5 liter som bilmotorer. Tilsvarende Volvo, Perkins, eller hva som helst annet vil vel ha 11 liter eller mer. Ovennevnte kan vel være grunner for at V8 har fått et dårlig rykte. Volvo brukte jo tidligere GM V8 bensin (Chev. og Buick), men har nå så vidt jeg vet bare 4- og 6 syl. rekkemotorer. Båtmotoren sliter en del, det blir som å kjøre bil med brekket på, aldri en utforbakke.

Link to post
Share on other sites

Mulig GM ikke har mer olje , men min motor er oppgitt til et totalt oljevolum på 11,5 liter.. Dette er tatt ut av min service bok eller brukarmanual om du vil..

 

Kjekt at andre har litt erfaring med us motorer.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det var ikke så lett å få et nøyaktigt mål her..

Men : motor er ca 80 - 82 cm.  høgden målte eg fra der motorlabbene var festet i skroget og opp og fant ut ca 60 sm..

 

Hjelper dette deg??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det var ikke så lett å få et nøyaktigt mål her..

Men : motor er ca 80 - 82 cm.  høgden målte eg fra der motorlabbene var festet i skroget og opp og fant ut ca 60 sm..

 

Hjelper dette deg??

Det gjør det. Virker lovende!!!  MEN på marinepower.com så det ut som at den var 117cm lang.

Tror jeg skal ta en prat med Kings marine. Takk for alle innspill :fireworks1::newyearcheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hvis volumet ikke kan økes, bør oljekjølekapasiteten vurderes øket til et nivå hvor oljen ikke oksiderer.

Hva regnes som optimal oljetemperatur ?

 

Kan tenke meg at oljetemp. lik kjølevannstemp. er bra.

 

Noen som kjenner til hvem som kan levere termostat for regulering av oljetemp. Denne må stå på oljesiden og regulere ojestrømmen gjennom kjøleren. Vet at bla. eldre 5syl. MB diesel har denslags. Kan tenke meg at de som er kjent innen amcarmiljøet burde vite hvem som kan levere denslags utstyr for ettermontering.

 

Jeg har en følelse av at sjøvannskjølt olje lett blir for kald dersom ikke termostat på oljesiden og våger å påstå at sjøvann gjennom oljekjøleren er en dårlig og billig løsning, men som dessverre nyttes på veldig mange motorer.

 

Ved ferskvannskjølt olje må dog kjøleren ha større kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...