Jump to content

Star Power 7,3 l v8 dieselmotor


Trophy

Recommended Posts

Hva regnes som optimal oljetemperatur ?

Svar: Var nylig innom en annen problematikk vedr. smøreolje. Vi regnet at oksidasjonen starter ved 150 grader C. Antar at man ikke bør være noe særlig over 110 grader.

 

Kan tenke meg at oljetemp. lik kjølevannstemp. er bra.

Svar: Vil si det er OK.

 

Noen som kjenner til hvem som kan levere termostat for regulering av oljetemp. Denne må stå på oljesiden og regulere ojestrømmen gjennom kjøleren. Vet at bla. eldre 5syl. MB diesel har denslags. Kan tenke meg at de som er kjent innen amcarmiljøet burde vite hvem som kan levere denslags utstyr for ettermontering.

Svar: Har aldri vært borti det. Ingen amcar jeg kjenner har det, heller ikke som option eller ettermontering. Dette er vel kanskje heller noe for rallygutta....

 

Jeg har en følelse av at sjøvannskjølt olje lett blir for kald dersom ikke termostat på oljesiden og våger å påstå at sjøvann gjennom oljekjøleren er en dårlig og billig løsning, men som dessverre nyttes på veldig mange motorer.

Svar: Sjøvannet holder sjelden under -1 grad C. En bil som kjører -30 grader C tar ingen skade av det. Vindkjølingen av bunnpannen og motorblokken er betydelig. Jeg har aldri sett en motor som har blitt skadet av for lav temp. på oljen. Jeg har sett flere motorer som har blitt skadet av for høy temp. Hvis en motor skal bli skadet av for lav temp. på oljen, må viskositeten være så høy at oljepumpen ikke makter å drive oljen rundt. Rådebank under oppstart vil være mulig resultat, sammen med at ikke tilstrekkelig olje vil nå ventilsystemet med skade som følge. Kjølemetode for motorolje vil også være linket til oljevolum kontra motorens avgitte energi og motorromstemp. Hvis eksempelvis bunnpanna er så varm at man ikke kan holde på den, vil temperaturen ligge over 55 grader C. Da burde det i grunnen holde. Sjøvannskjølte motorer holder under 60 grader C grunnet utfelling av kalk på jern. Ikke noe problem. Fikk forresten telefon fra en fyr her om dagen som har en Merchedes 190 D som jeg konverterte i 1983. Motoren var da noe sliten. Motoren klukker og går fremdeles. Han lurte på noe deler, for båt og motor hadde tatt seg en dukkert. Bare for å resonere litt rundt det. Har i grunnen ingen bastante meninger, annet enn at høyt effektuttak krever mer av oljen. Og at oljen i tillegg til smøring også har en vesentlig kjølejobb å utføre.

 

Ved ferskvannskjølt olje må dog kjøleren ha større kapasitet.

Svar: Helt klart. Slikt system benyttes på automatgear. Kjøleren for tranny fluid ligger i radiatoren. Hva vi kaller "towing package" for ettermontering inneholder fra tid til annen luftkjøler som seriekobles med væskekjøleren. Igjen det samme, har sett en rekke kasser skadet av for høy temp., ingen skadet av for lav temp.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...