Jump to content

Å dulte borti andre båter.


tom-ass

Recommended Posts

Helt ærlig! så liker jeg det veldig dårligt...

 

Men så bor jeg på vestlandet, og sjelden vi har behov for å kline oss opp i hverandre så mye, nok hav & fjord å ta av... :wink:

 

 

 

Selv så ungikk jeg å gå inn på "folksome" plasser før jeg var trygg på meg selv og båten (tar altid litt tid gjøre seg til kjenne med nye båt & motor). En gang faktisk, for et par år siden så skulle jeg bunkre litt; la meg heller 100 meter i fra og fulte opp 3 20 liters kanner en å gjøre noe 'dum' HAdde da kun 2-3 timer med gange i den nye båten.

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er forsåvidt greit det, så lenge båten min ikke blir ødelagt av det. Pleier også stort sett å hjelpe folk hvis jeg ser at det går litt skeis. Jeg var forøvrig vitne til en episode her i havna hvor det var småmørkt og trolig hadde guttegjengen om bord drukket en del (Så vidt jeg vet var båten nyinnkjøpt, en 36 foter). De kommer i alt for stor fart inn i havna og når de skal peile seg inn mot plassen sin kjører de rett inn i en eldre Scand Baltic og flytter på utliggerne nettopp pga. farten og uerfarenhet...! Når man kjøper en så stor båt bør man lære seg å beherske den først og ta det litt mer piano når man kjører inn i en havn på denne måten. Om det skyldes at det var mørkt burde de imidlertid ha ventet der de hentet båten til dagen etter! Mangle på respekt kaller jeg det!

 

edit: Endret setningsoppbygging, slik at det ikke misforståes.

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men er dere virkelig så sære der vestpå at det ikke en gang går ann å spørre om litt hjelp???.

 

Selv har jeg kjørt en 32 fots båt i 10 år uten baugthruster. Inn og ut fra kai. Ja jeg kjenner båten veldig godt. Likevel kan det være situasjoner der jeg trenger litt hjelp for å komme trykt til havn uten å ødelegge noe. Så lenge folk ber om å få hjelp kommer jeg med en gang. Ser jeg at det kommer til å gå til h**vete uten at de sier noe kommer jeg også. Da for de heller bli sure, og si at de ikke trengte hjelp for de er eksperter. Det driter jeg i. Sånne folk skulle ikke hatt båt i utgangspunktet. Men for å redde andre båter i nærheten for uopprettlige skader gjør jeg dette.

 

Vi som er på sjøen, og særlig medlemmer av baatplassen.no burde gå frem med ett gått eksempel og vise hvordan man skal oppføre seg på sjøen. Trenger folk hjelp så skal man hjelpe. Alle kan gjøre en feil. Bare prøv å begrens den.

 

Sikkert gøy for noen å se hvor klønete alle andre er så lenge det ikke går ut over sin egen båt.

 

Hadde jeg vist om enn sånn person som sitter å gleder seg over det skulle jeg gjerne gjulpet han en dag når det gikk galt for han. Det hadde i så fall vært for å begrense skader på andres båter, og ikke hans.

 

Ellers ha en fin sommer alle sammen der vi alle kan gjøre oss selv en tjeneste. :flag::flag::cheers::cheers:

Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men er dere virkelig så sære der vestpå at det ikke en gang går ann å spørre om litt hjelp???.

 

 

MEg du hintet til nå? I tilfelle så kunne jeg liksom ikke fått noen til svømme ut til meg for å manurere båten inn. Skal også sies at denne V8 motoren fort kunne "slukne" når jeg drev på en stund med lavgass 0g frem tilbake i revers etc.

 

Da tok jeg heller tiden til hjelp og la meg på en flyttebrygge, fylte opp 60 liter på kanner, og fylte heller på neste dag når det ikke var haugevis med båter... '

 

Men ellers så er jeg sikkert litt sær på en del områder... :flag:

Link to post
Share on other sites

At noen dulter borti båten min har jeg et veldig avslappet forhold til så lenge ikke noe blir ødelagt.

Å dulte borti andre sine båter har jeg et anstrengt forhold til. Går heller et annet sted enn å risikere det.

Gud vet hvor mange timer jeg har brukt på "øvelseskjøring" inn og ut av båsen, tillegging til brygger og tillegging med anker i uthavner. Det er i alle fall ikke få.

Jeg begynte helt grønn - hadde knapt ført båt før og holdt meg langt vekke fra folksomme områder. Etterhvert har jeg da lært en del ting, men det viktigste jeg har lært er mine egne og båtens begrensinger. Derfor unngår jeg ennå situasjoner jeg vet jeg ikke behersker nettopp for å unngå å dulte borti andre båter.

Båten jeg har har et godt vinnfang og driver lett avgårde. Der andre kan tøffe inn, sette båten i fri og nærmest ligge i ro driver jeg lett i vind/strømretningen. Nettopp det å lese hvor båten vil drive og hvordan den vil dreie har jeg rett og slett ikke nok erfaring til ennå, så i vind er jeg veldig forsiktig når jeg skal legge til steder der det er mange båter.

At andre også har problemer med dette forstår jeg veldig godt og om de er uheldige og dulter borti båten min før jeg får hjelpt til har jeg stor forståelse for.

Irriterende er det dog om det hele skyldes en nonchalant og uforsiktig fører som nærmest driter i andres verdier.

Link to post
Share on other sites

MEg du hintet til nå? I tilfelle så kunne jeg liksom ikke fått noen til svømme ut til meg for å manurere båten inn. Skal også sies at denne V8 motoren fort kunne "slukne" når jeg drev på en stund med lavgass 0g frem tilbake i revers etc.

 

Da tok jeg heller tiden til hjelp og la meg på en flyttebrygge, fylte opp 60 liter på kanner, og fylte heller på neste dag når det ikke var haugevis med båter... '

 

Men ellers så er jeg sikkert litt sær på en del områder... :flag:

 

For all del, helt greit, men leser du hele innlegget mitt??. Er du enig i dette??. Håper alle her på baatplassen kunne være med på dette denne sommeren. Dette har også mye med sjømannskap å gjøre.

 

Skulle det komme noen tullinger som det ble nevnt her inn i en fritidshavn, ja da er det ikke noe å gjøre med det. Så klart at det er synn at man blir utsatt for noe sånt. Hva skal vi så gjøre med det???. Bli i båthavna hele sommeren??. Bare selg båten??. Dette er folk som ikke vet hva de driver med. For vi stoppet dem??. Så klart ikke. Det samme er på land, for vi stoppet idiotiske bilførere??. Da må i så fall politiet være der. Vi må nok desverre leve med dette problemet en stund. Nei det er ikke gøy. Men så lenge de ikke gidder å sette seg inn i sjøveisregler eller båtens egenskaper for vi disse problemene.

 

Må igjen ønske alle på baatplassen.no en riktig god sommer, og at alle her viser god sjømannskap i sommer. :flag::flag::cheers::cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvem som er "verdensmester" og hvem som ikke er det skal ikke jeg uttale meg om men uansett hvor det måtte være at det finnes noen som har problemer så prøver jeg å hjelpe etter beste evne. At det er noen som mener at jeg ikke "duger" får være opp til dem!! Det var uansett ment som et forsøk på å hjelpe!!!!!!!! Er det noen som driver idioikjøring så vises det så godt at det er bare gjøre ting værre så de skjønner at de skal ta det med ro neste gang!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke at det kommer båter og legger seg slik at det dulter på min båt. Men....dette løser jeg enkelt ved å selv hente en fender eller to som jeg legger ut uten noe mer dramatikk. Når den nyankomne båteier ser at jeg har selv fendret opp, så vil de aller fleste legge ut egne fendre neste gang de legger seg inntil andre.

 

Helt uproblematisk med andre ord.... :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvordan stiller folkene seg til at det kommer andre båter, og "kløner" seg inntil dere, og dulter litt borti båten din. Er det explosjon med det samme, eller er det helt greit?

 

De gangene det er vanskelig å legge til, og eg ser at ingen fra land ser ut til å ville "strekke ut en hånd", trekker eg meg og bakker ut igjen. Har eg mannskap nok setter eg gjerne en på land ett sted det går greit, så hjelper han/hun til fra land.

 

Kommer det andre som vil ligge inntil meg, og jeg er tilstede, hjelper jeg vedkommende så godt jeg kan.

 

Mao ingen problem :smiley: Erfaringen er at de aller fleste er veldig hjelpsomme og trivelige. Viser man litt ydmykhet og takknemmelighet i forhold til sine hjelpsomme "naboer" blir somregel dialogen og naboskapet meget godt :cheers:

 

Hadde noen vært uheldig og skadet min båt ved i en klønete manøver hadde eg sett an hvordan vedkommende grep an situasjonen. Hadde han ikke tatt kontakt hadde eg nok reagert. Tar de kontakt for å avklare situasjonen hadde eg sansynligvis godtatt det meste, forutsatt at eg ikke led noe stort økonomisk tap. Det er lov å gjøre feil. Det har vi alle gjort, og vil sikkert gjøre igjen, forskjellen ligger i hvordan vi forholder oss når skader først har oppstått...

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De gangene jeg har lånt stor båt, dvs seilbåt over 30 fot, og skal legge til vanskelige plasser, så vurderer jeg plassen nøye, fendrer opp på forhånd, går inn med lavest mulig hastighet og stikker nesa inntill, får et tau i land. Stopper motor og drar båten på plass vha fortøyningene.

 

Terskelen for å droppe plassen og finne en annen er lav. Uforutsette ting kan jo altid skje, men så lenge beredskapen er høy, og farten er lav, så skal det tross alt litt til for at det går galt.

 

Om noen skulle komme til å dunke i "min båt" fordi forholdene er vanskelige, og ingen skade skjer, så er jo ikke det noe problem. Men hvis noen dunker i pga kjekkasserier og verdensmesterkjøring så blir det en annen sak ;-) Første bud blir uansett å hjelpe hverandre så godt man kan for å unngå skader og uhell.

Link to post
Share on other sites

Kom en seiler og la seg longside på meg på Koster i påsken ,uten å legge ut fendere først . Bare banka inni sia mi så dattra og økosjefen fikk hjerteproblemer sånn skvatt dem , sånna duster er det best å jage videre .Når dem gjør sånt , så har dem sikkert et par fuglehunder som skal burne over dekket ditt div ganger om dagen også . Hører klørna piper inn i dekket , skal ikke si hva jeg syntes om sånna folk .Men det sier vel seg selv kansje .

 

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Dersom de som skal legge til glemmer fenderne går det jo an å gi et tips også, slik at dulten blir myk. Noe av det beste med båtlivet synes jeg faktisk er den fortsatt utbredte standarden med å gi en hjelpende hånd når man skal legge til etc.

 

Greit nok om man er opptatt med noe annet, men det kjipeste er de som sitter og stirrer intenst og håper at noe galt skal skje. Husker selv i min ungdomstid at noen av gamlegutta i Kolbjørnvisk på Hisøy ved Arendal satt og ventet på at østlendinger i store dyre båter skulle gå på et umerket skjær, det skjedde titt og ofte og da fikk de seg en god latter - ikke særlig pent.

Link to post
Share on other sites

Det som irriterer meg mest er de som kommer og skal legge seg inntil og ikke har satt ut fendere. For meg er det en selvfølge å sette ut fendere før jeg går inntill, ikke etterpå. Gjør man det så er i hvertfall sjansen for å lage riper/skader mye mindre enn uten fendere.

Man tar et raskt overblikk og fendere henges ut i riktig høyde før man kjører inntil. Da har det som regel lite å si m man dulter litt bort i en båt. Jeg hjelper også til når jeg ser folk trenger det. Kanskje mer enn nødevnig iiflg min kone :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har da såpass peiling at jeg ikke dulter borti andre båter når jeg skal legge til. I tilfellene jeg kunne kommet til å dulte borti andre båter så tilpasser jeg det slik at jeg rekker frem og får avverget sammenstøtet. Fendere er også en fin oppfinnelse....

 

Plenen ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg reiser meg altid og hjelper til uannsett , men det hender at jeg ikke ser folk kommer inn .Hadde noen fine eksempler i Horten gjestehavn i pinsen ,det blåste hatter å høy og folk hadde stor problemer . Men jeg og noen andre fra BP hjalp til der vi kunne , men var jo ikke overalt . Kom inn en helt ny båt og så ut som dem hadde litt problemer , detta var noen brygger unna så regna med andre hjalp til . Han fikk tak i bøya og skulle inn mot brygga i vindværet , det satt en gjeng i en stor Bavaria ved siden av å glane men gjorde ikke tegn til å hjelpe til . Så det måtte nesten gå som det gikk , motorbåten med FB ca 32 fot blei tatt av vinden å banka inni Bavarian. Da spratt det 5-6 mann opp å lurte på i svarte han i motorbåten holdt på med , hadde dem giddi å letta på ræva tidligere så hadde det vært unngått . Men kan jo være at detta var den type seilere som ikke hjelper motorbåter ,ikke veit jeg men smalt gjorde det .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg ser iallefall at andre båter har dultet borti meg. I fjor hadde jeg Sjømann22, i år Sollux24. Høydeforskjell på de to båtene, og det synes. Fenderlista til alle venna mine sitter på Solluxen ser jeg... Men det er bare en båt da.

 

Jeg husker spesielt jeg og en kamerat var uttpå, og traff pappaen til kameraten, som satt på en holme og grilla med masse venner. Vi tøffet bort til dem, det var vindstille, og vi kom saaakte. Ble liggende i vannet og snakke med de, da plutselig en av pappans kamerater reiste seg opp og eksploderte, fordi vi nesten var borti båten hans med baugen på snekka, og da hadde vi tross alt liggi rolig i flere minutter, så noen kraftig smell hadde det ikke blitt.

 

Jeg personlig har et meget avslappet forhold til å dulte borti. Om du dulter i meg, så er det ok! Men jeg legger alltid ut fendere, for å hendre det.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

det satt en gjeng i en stor Bavaria ved siden av å glane men gjorde ikke tegn til å hjelpe til . Så det måtte nesten gå som det gikk , motorbåten med FB ca 32 fot blei tatt av vinden å banka inni Bavarian. Da spratt det 5-6 mann opp å lurte på i svarte han i motorbåten holdt på med , hadde dem giddi å letta på ræva tidligere så hadde det vært unngått . Men kan jo være at detta var den type seilere som ikke hjelper motorbåter ,ikke veit jeg men smalt gjorde det .

 

Tine III

 

Jeg skal ikke psykologisere over enkeltes behovet for å henge ut de dumme seilerne, men ut fra at det faktum at det er svært mange tidligere motorbåtfolk og nye båtfolk som kjøper Bavaria (ikke et negativt ord om båtmerket) så var dette poenget nokså dårlig.

Å ta hensyn til vinden når en legger til er også nødvendig og hvor var fendrene? Men selvfølgelig kan et uhell skje og da oppfører en seg som voksne folk og en hjelper hverandre uavhengig av båttype.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ikke forsøk på å henge ut hverken båtmerke eller folka , var bare et eksempel på hva som skjedde der den dagen . Og sier vel seg selv at det hadde gått litt bedre med litt hjelp ,og jada skal jo ta hensyn til vind å vær . Men er jo greit å få hjelp om det blåser eller ikke , men men sånn var det .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel båtsnobber blant både motor- og seilbåteiere, og dag tenker jeg på manøvreringssnobber som legger til med stor fart og klarer seg veldig godt og tror at andre gjør det samme. Jeg er selv i overkant forsiktig for å unngå å drite meg ut, eller skade andres eller vår egen båt - og stort sett hjelper båtfolk til, og det er hyggelig - og da er det ikke noe poeng i vise at man egentlig kunne klart seg selv, men takke pent for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Etter eks antall turer med båten har jeg desverre sett følgende:

 

De som har klønet og rotet mest for å komme seg til kai, har faktisk vært de som ikke har giddi eller kost seg når andre kommer inn i litt vanskelige forhold. Da sitter de der på ræva si å koser seg over andres vanskeligheter.

 

Disse folka eier ikke sjømannskap i det hele tatt.

 

Jeg legger jo også merke til at det kun er ett fåtal av de som har skrevet innlegg her som gidder å yte litt når båter kommer inn ved siden av sin egen båt.

 

Er det virkelig sånn vi vil ha det på fjorden???. En gjeng med særinger som kun tenker på seg selv??. Kunne godt gitt f**n i å hjelpe andre båter. Det er bare det at jeg får dårlig samvittighet av å se på andres ulykke, når jeg vet at det kunne blitt unngått vis jeg haddegjort en liten innsats.

:flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...