Jump to content

Å dulte borti andre båter.


tom-ass

Recommended Posts

Prøver alltid og hjelpe folk som skal legge til enten det er greie forhold eller vanskelige, kommer kanskje av at vi ombord hos oss alltid synes det er hyggelig med en hjelpsom hånd selv. Det er ikke alltid lett og hoppe inn på brygga eller svaberget og da kan det være greit med en som står og tar imot tampen. Et annet pluss er jo at det er en fin måte og bli kjent med andre båtfanter ved og bistå litt, praten kommer enkelt i gang og jeg pleier og by de som har hjulpet en ankerdramm og da blir som regel naboskapet hyggelig. Om noen skulle være uheldige og bumpe borti båten vår så mener jeg som flere her at det kommer an på hvordan dette skjer , kommer båter inn uten fendere eller noe klart pleier jeg og si i fra at det er lurt og bruke egne fendere i tillegg til de jeg har hengt ut. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke problemet, jeg fendrer før jeg begynner å manøvrere meg inn til siden på en annen båt. Kommer noen og dulter i meg uten fendre blir jeg ikke hissig, men gir beskjed om at de må fendre før de legger til. Har de ikke fendre så har jeg det og henger dem ut.

Link to post
Share on other sites

Kom en seiler og la seg longside på meg på Koster i påsken ,uten å legge ut fendere først . Bare banka inni sia mi så dattra og økosjefen fikk hjerteproblemer sånn skvatt dem , sånna duster er det best å jage videre . Tine III

Auda det var leit , så han kom inn så fort/hardt at fendrene du hadde lagt ut ikke klarte å ta av og gjøre tilleggingen behagelig.

 

Vi har hunder men vi bærer de vanligvis over de andre båtene når vi ligger utenpå andre om ikke de andre båtene er kjentfolk som sier rett ut at "bare la de løpe over oss"

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor folk tar så lett på det å dulte borti andre båter. Jeg har en bil som er verdt 100 000,- Alle bilister er livredde for å komme borti selv om den ikke er videre pen. Jeg har en båt verdt 1 300 000,- Her syns gud og hvermann det er greit å komme susende uten fendre... Heldigvis skal det en del til før det blir merker.

 

Skjønner meg ikke på folk.

:crazy:

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bil som er verdt 100 000,- Alle bilister er livredde for å komme borti selv om den ikke er videre pen.

 

 

Jøss ! Sånn bil vil jeg og ha! Bilen vår som er i samme prisklasse syntes å være populær som fender og ser ut som farvekartet til Jotun. Høyre siden er lett rød. Ved høyre hjulbue er det blått. Fin blåfarge forresten. På panseret er det fine småbulker, antagelig etter en handlepose med noe hardt oppi. Støtfangeren foran er delvis i oppløsning på venstre siden og markeringslyset er knust. Under gummilista på venstre siden er begge dørene trykket pent inn i en lang svær bulk, det var masse fin gummi eller svarte merker fra en støtfanger her.

Rart jeg ikke er blitt anmeldt og krevet for skader ? Og venstre baklys er trykket lett og fint inn i bakluka. Mistenker det er samme bilen som har fått bakre støtfangeren til å sprekke ?

Ingen er redde for å komme bort i min bil ihvertfall :nonod: Men bulken ved bensinlokket og venstre siden ved blinklyset se det har jeg klart helt alene. Uten noen slags form for hjelp også.

:flag: Tror neppe jeg gidder å bruke mye penger på bil når folk rundt gir så my blaffen.

Link to post
Share on other sites

For å sitere meg selv: Selv den beste kan være uheldig. Jeg har også vært "uheldig" under manøvrering. Når man har kjørt noen år tror jeg mange lærer seg å fendre før de går til havn. Vind, strøm og vanskelige bryggeforhold gjør at det kan oppstå bevegelser av fritidsbåten som kan være vanskelig å håndtere slik at det kan bli uønsket kontakt med annen båt. I utgangspunktet bør man da i alle fall be om unnskyldning og undersøke om det har oppstått skader som bør utbedres, med eventuell utlegg fra egen lommebok.

Link to post
Share on other sites

Jeaneau; Om du virkelig leser innleggene så ser du at vi ikke tar lett på å dulte borti andre båter.

Men:

Vi tar lett på om noen er uheldige og dulter borti våre egne båter om det ikke blir skader.

Det er en viss forskjell på dette og det du uttrykker.

Link to post
Share on other sites

Slagskipet: :smiley:

 

tj: Skjønner det, men en kan ihvertfall henge opp fendrer før en fortøyer. Det hjelper masse på min goodwill. Jeg har 6 fendre ombord. De fleste er i bruk ved fortøying. Spesielt mange motorbåter har ofte for få eller ingen fendre ute ved fortøying. Kan noen forklare meg hvorfor?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Støtfangeren foran er delvis i oppløsning på venstre siden og markeringslyset er knust.

 

Godt å vite at det ikke bare er jeg som bruker støfangerne til å stoppe. .. og apropo, nymotens støfangere er en vits.

 

.og for og ikke avspore, mener det ikke er greit å dulte borti andres båter uten fender.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...