Jump to content

Prime/ grunne finérplater før lakkering!


MartinN

Recommended Posts

Maritim Slependen anbefalte meg å benytte Jotun Antipest Primer (2-komp, samme som benyttes som primer før bunnstoff) for grunning/ forsegling av meranti finérplater før de lakkes med Jotun Hardtop. Dette er interiørplater og er således over vannlinjen (inne i båten) og ikke spesielt utsatt for saltvann. Finerplatene skal slipes ned før grunning..

 

Hva ville dere benyttet som grunning av finerplater før Hard Top påføres? Ville dere slipt grunningen før Hard Top påføres?

 

Noen erfaringer med Hard Top og glans? Det jeg har kjøpt er Jotuns 2-komp Hardtop høyglans hvit lakk..

Tenkte å benytte skumgummirulle til både grunning og lakkering, de fine som etterlater et perfekt strøk. Ønsker meg glans som på et flygel/ piano. Sprøytelakkering er uaktuelt..

 

Et spørsmål til, hva ville dere benyttet som lim mellom to finerplater?

 

Jeg skal lime to finérplater til hverandre for å forsterke platene. Til info er ikke platene utsatt for bevegelse..

Vurderer epoxy fra West Sytem som lim..

 

Skal begynne på denne jobben til helgen og trenger svar fra de som har gjort dette før, ikke synsing fra uerfarne.. :wink:

 

Takk!

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Epoxy er godt egent som lim. Smør først på et strøk på hver av platene og la det herde sån nesten før du smører på fortykket epoxy på en av platene og legg dem sammen. Utfordringene blir å oppnå godt og gjevnt press på platene. Kan f.eks gjøres med å skru dem sammen mens de herder. Du kan i tillegg bore mange små hull i plata som du legger oppå slik at lufta slipper ut. Etter at epoxyen er herdet tar du bort alle skruene og fylle alle hullene (skruehull og borede hull) med epoxy.

Link to post
Share on other sites

Personlig er eg litt "skeptisk" til treverk i båt som kun er overflatebehandla, altså kun smurt med lakk eller anna som legg seg på toppen utan å trenge inn i treet, uansett om det er til interiør. Derfor ville eg først ha smurt finerplata med Jotun impregnering tre (følg anvisning for ubehandla tre). Etter dette ville eg ha grunna med Jotun Antipest for så å avslutte med Hardtop. Men eg er litt "små hysterisk" når det gjeldt slikt :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Etter dette ville eg ha grunna med Jotun Antipest for så å avslutte med Hardtop. Men eg er litt "små hysterisk" når det gjeldt slikt :wink:

 

Hehe, er det selv! Jeg er jo perfeksjonist!

 

Maritim på Slependen anbefalte meg kun Antipest som grunning, men kjører nok på med et tynt lag epoxy og ikke antipest, såfremt Hard Top lakken hefter på epoxyen, noe jeg selvfølgelig tror det gjør..

 

Takk for gode svar alle mann!

Link to post
Share on other sites

Maritim på Slependen anbefalte meg kun Antipest som grunning, men kjører nok på med et tynt lag epoxy og ikke antipest,

 

Nå er vel Jotun Antipest en epoxy-basert grunning, så dette er vel strengt tatt like/likeverdige produkter.

Pusset opp en GH i vinter, og der påførte vi 2 strøk Antipest, som ble slipet med våtpapir slik at det ble helt slett, før vi påførte lakk.

Link to post
Share on other sites

Svar fra Jotun:

 

Tipset som Maritim gav deg er utmerket. Gi to strøk med Penguin Antipest. Første strøk vil suge litt så sliper du lett og gir et strøk til,"voila" så har du et fint underlag for Penguin Hardtop. Nå blir Penguin Hardtop mye finere når du sprøyter. Den bør sprøytes. Gjør du det skal du tynne 20% med tynner nr.10 ett strøk hver dag. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...